|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Har problem med soppamatningen i min 518i -83 (med K-jet sprut). Det verkar som om jag inte har något tryck upp till bränslefördelaren. Har nämligen bytt ut endel ledningar och filter m.m eftersom jag hade soppaläckage innan, och nu vägrar bilen att starta. Kanske skulle nämna att den stått några år innan jag fixade detta utan att startas nu. Har tyvärr ingen bränsletrycksmätare och hittar ingen billig/smidig heller. Pumpen går fint och det läcker ingenstans vad jag kan se, men motorn är stendöd när jag försöker starta. Skruvade ut ett stift efter några ihärdiga startförsök och det va torrt/ingen bensinlukt, men jag hade gnista. Orkade inte titta mer på det igår eftersom det varr förbannat kallt att mecka utomhus :) Några tips inför kvällens meckande? Vh Patrik 0-100km/h - 13,7s | |
|
sitter det inte 2 pumpar på din? en i tanken också? m.v.h jompa |
|
|
Det är bara 535 som har två pumpar. Testa att skruva loss soppaslangen från spridarbryggan och se om det kommer nån soppa. Använd en petflaska så att du inte stänker soppa över hela motorn. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Tack för tipsen grabbar! Tror inte det är någon förpump för det går ingen strömmatning till någon sådan vad jag kan se iaf. Har inget bränsle fram till till spridarbryggan. Så jag kollade ifall pumpen hade sugit upp något alls ur tanken, och där va snustorrt. Kände vid insuget på pumpen medans brossan körde igång och den sög väldigt dåligt. Detta kanske beror på att den bara suger luft iofs? Eller hur mycket skall det kännas att den suger? Pumpen låter helt OK, inga missljud vad mitt otränade öra kan höra. Om systemet är helt torrt, hur lång tid tar det då innan soppapumpen fått in bänsle systemet och fått upp trycket? Jag körde ju ganska länge och pumpen verkar inte ens fått upp något ur tanken. Vet ej hur det ser ut inne i tanken, skall man behöva plocka ner hela den för att kolla så det inte satt sig något där? Är detta vanligt? Den har ju som sagt stått ett tag med lite soppa i tanken, kanske ligger en jäkla massa avlagringar o skit där i. Är det smidigt att ta ner tanken? Sitter någon grå tank i skuffen med tre slangar ner i tanken, är detta nån slags ventilation? Eller vad har denna för funktion? Många frågotecken här som ni ser :) Vh Patrik 0-100km/h - 13,7s |
|
|
J.Dredd. Fel sitter förpump i 528 också men bara över -85.. hade nämligen ett satans jobb att leta förpump på skroten hittade ingen. men sen fick jag fakta hos BMW.. De sitter ett lock i bagaget där under är ev. pumpen och tank amaturen... |
|
|
dum fråga.. finns de tillräckligt med soppa i tanken???? /// BMW E28 POWER!!! |
|
|
mr_bmw_ Ingen dum fråga alls igentligen :) Hur mycket soppa behöver jag ha i tanken? Systemet är ju helt torrt nu när den stått med soppaläcka ett bra tag. Pumpen har väl nästan ingen sugförmåga alls när det bara är luft i systemte... Så om det inte är någon förpump i den så kanske det behövs endel? Just nu har jag slängt i 2st 5 litersdunkar, det kanske inte räcker?biler står ju lite snett med. Om man står bakom bilen, varnånstans i tanken suger den vänster/höger, fram/bak? Vh Patrik 0-100km/h - 13,7s |
|
|
hmm.. jo den har ju probelm o suga när de e helt tomt.. vet dock inte var ifårn den suger.. men 10L tycker ja borde räcka.. men lutar den lite så kanske inte.. testa o släng i lika mycket till.. skadar iaf inte.. går ju alltid åt.. /// BMW E28 POWER!!! |
|
rsarits |
Armaturen sitter nästan mitt i tanken, och 10 pannor skall räcka mer än väl. Lyft på mattan i bagaget och lossa den 10-15cm stora runda plåten, under den så sitter slanganslutningar och tankmätararmatur. Det brukar kunna rosta rätt friskt på detta ställe, det kanske är så att röret eller slangen är av här uppe? |
| är de för lite soppa hör du hur pumpen skriker... | |
|
Tjena igen! Jag får inte rätt på grejjorna, så jag snackade med en mek, och han tipsade om bensinpumpen. Står bilen länge så är det vanligt att pumpmekaniken i pumpen fastnar men elmotorn i pumpen går fortfarande. Det skulle ju förklara endel i så fall. Vad tror ni om den teorin? Är det värt att slänga på en ny soppapump och testa eller? Känns som om det bara kan vara den som strular nu... 0-100km/h - 13,7s |
|
|
Tjena igen! Nu startar bilen igen, va ett så enkelt fel som bränslepumpen. Gav den lite "massage" så pumpade den på fint sen. Den behöver antagligen bytas, känns inte speciellt stabilt att köra runt med den nu :) Nu är det nog bara renorvering av bromsarna kvar så kan man besiktiga bilen sen :) Tack för all hjälp /Patrik 0-100km/h - 13,7s |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.