AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.069

TDS enormt trött på låga varv efter motorbyt

ad
2
adolf
525 Tds -93
Hej på er alla!

Jag har precis gjort ett motorbyte på min TDS-93 E34. Fick tag på en utbytesmotor på blocket och beslöt mig för att byta ut den gamla som det sprutade olja omkring.

Grejen är att det är en ny motor men samma diselpump och samma turbo. Allt är samma utom själva motorn.

Motorn är trött som bara den under ca. 2200V/min, innan turbon börjar ladda. Visserligen är de lite så i sin karraktär, men nu snackar vi enormt trött. Ser man en backe är det bara att växla ner, som den var innan motorbytet orkade dena alltid segdra på låga varv och långsamt öka varvet då det gick tungt.

Frågan är hur blir orken i motorn om tändningen står fel, kan den bli så fruktansvärt slö då. Jag kan nog inte påstå att den är lika stark som innan ens när turbon börjar ladda även om den orkar mer då.

En annan fundering jag har är hur går den om förpumpen i tanken har lagt av, blir den så hör slö då också.

Vore mycket tacksam om någon kunnig dieselmekare ville berätta om sina erfarenheter....

MVH Anders A
TDS:ar har ingen "tändning".

Däremot så kan det ju hända att motorn är "slut".
Lager, packningar och kolvringar kan vara dåliga.
Det är bara att ta fram mekarhandskarna och 5-6000:- så ska du nog se att motorn blir kry igen! =)

Ang. pumpen i tanken så brukar den ge upphov till "inte-lika-mycket-turbokick" om den är trasig. Jag har faktiskt själv beställt en ny till min, förra veckan. Ser väl om det blir någon skillnad...
ad
2
adolf
525 Tds -93
Hej!

Tändfölj lär du väl ha, du kan ju tidigarelägga och senarelägga insprutningstiden genom att vrida dieselpumpen i slitsade hål. Om kammen skulle stå fel fås ju fel tid på ventilöppningen gentemot insprutningssekvensen.

Min fundering är hur går bilen då???
Ajjabajja.
Pumpen är inget man ska justera själv, vettu..?
Om du nu redan har varit där och vridit så får du väl försöka hitta dig ett läge där den är lite starkare och om du hittar ett sådant konstatera att den behöver justeras.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har du fått i kontakten under insugsröret som styr turbon det låter som du inte fått det..det bästa vore om du kunde komma nära en Boschverkstad för det syns om dom kollar upp den mot datorn...sen svar ja på frågan om den blir slö om inte tankpumpen går..sen kan du inte vrida pumpen själv den ska ställas med micrometer
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ett annat symptom på defekt förpump i tanken är att bilen blir svårstartad när det är under 20 L kvar. Och/Eller när bilen står i uppförsbacke.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.