|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Verkar som att det blivit en ”trend” för vissa ljusskygga handlare att åka ut i villaområden och parkera framför en villa och knäppa kort på försäljningsobjekt. Har några grannar som sett en person som vid ett flertal tillfällen dykt upp med olika objekt och fotat. Senaste gången var min granne hemma och frågade vad han sysslade med. Hon fick svaret att han behövde kort på sin bil och att deras hus var fint. Vad skall man säga….. :O Antager att man inte har någon rätt att stoppa ofoget eftersom att kortet tas från gatan. Hennes man hittade dock efter lite sökande på Blocket bilden Länk . Och han kan bekräfta att den som knäppte bilden och svarade på annonsen inte heter "Magnus" utan har ett mer sydländskt klingande namn. | |
|
Smart försäljningsknep måste jag säga :-) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Blir tyvärr svårt att förhindra at någon gör så. Om de sker upprepande så hade jag nog bestämt mig för att vattna blommorna med trädgårds slangen och råka blöta ner bilen och fotografen utanför... Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det har dykt upp massor med annonser där Magnus, Joakim, Peter heter nåt helt annat och samtliga säljer Touring bilar, mobil numret brukar oxå kännas igen, detta har påminnst i en lokal tidning i Jönköpings trakten där personer har köpt såna här bilar o sen visat sig att miltalen på bilen har inte ens varit nära det som påstås..men jag antar att man får skylla sig själv om man går på detta.. behind a great man there is a great BMW |
|
|
Om jag hade en liknande affärsverksamhet så hade jag INTE valt att plåta bilen på en grusväg, eller det kanske är smart för att förklara alla små stenskott trots att bilen "bara" gått xxxxmil? /Christofer |
|
| Vad är det för fel på grusvägar när man ska fota? | |
|
vilken roll spelar det om man tar bilder utanför någons hus? Så vitt jag vet äger ofta villaägaren huset och tomten, inte gatan. Kan vara så att personen ifråga är trött på att generaliseras av människor med förutfattade meningar. Tycker därför att ett typiskt svenskt hus och ett svenskt namn kanske åtminstånde får dessa att människor komma och kolla på bilen..? Jag vet inte men myntet har alltid två sidor. Tänk på, hänger man upp sig på småsaker, är man ofta inte större själv. |
|
| Oavsett vem som gör det, har man rätt att bli irriterad på att någon fotograferar sitt hus i syfte att luras med bilannonser. Förstår inte din myntanalogi riktigt. | |
|
Då kanske det är bättre att leta upp någon lite mer offentlig byggnad och fotografera sin bil där, typ någon Herrgård, hembygdsgård, prästgård eller varför inte slott...? Kan tänka mig att det blir bättre bilder då! |
|
|
Klassiskt knep. Visst känns det mer stabilt när bilen står parkerad på lugna villagatan är i något miljonprojektområde? Är det någon gång kulturella skillnader märks tydligt mellan öst- och västerlänningar så är det vid affärer av dyrare varor. Svenskar har en mer försiktig attityd vid affärer och känner sig inte komfortabla vid att pruta eller entusiastiskt höja sin bil till skyarna. I mellanöstern råder helt andra traditionär när det gäller att köpslå. Brutalt prutande och ivrigt försvarande av köpobjktets kvaliteér är säljarens och köparens respektive taktiker. Till slut enas köpare och säljare om ett pris som motsvarar varans ungefärliga värde. När en österlänning skall köpslå med en västerlänning uppstår ofta en prekär situtation då västerlänningen anser priset vara prutat och klart. Eller då österlänningen framhäver sitt objekt med en marknadsföringsteknik som skulle får själve Philp Kotler att blekna. |
|
|
Håller med Golddigger. Varför ställa sig utanför någons hus?? Jag skulle bli skitförbannad och förmodligen be dom dra åt h-lvete. Åk till någon schysst herrgård eller något lantligt om du vill få en fin bild. |
|
|
stackars herrgårdsägaren! Bra sagt annars Anders, säg till istället för att smusla med det på ett BMW-forum. Vi svenskar ska inte vara rädda för att säga ifrån, det är därför det tages så många friheter i vårt land. |
|
| Vad vill du säga Kristoffer? | |
|
Att skyffla över problemet till en herrgårdsägare gör inte saken bättre, han känner nog som er. Menar inte att göra någon upprörd. Känner i mångt och mycket som er. Jag tror dock att det finns ett rakt och enkelt sätt att ta hand om problemet, att säga ifrån är oftast mest effektivt. |
|
|
Problemet med grusväg? Jag skulle inte ens åka och titta på en bil som i annonsen står utanför ett hus med grusväg till och från, den bilen har ju alltid fått massa grus-sprut på sig samt att fukten hålls kvar i grusgeggan på bilen. Och en bil som levt ett sånt liv vill jag inte ha. /Christofer |
|
|
Kristoffer T: nu är det ju så att många herrgårdar drivs som cafér och pensionat och är på så sätt offentliga byggnader.. |
|
| Vänd på det istället, det är skrattretande många försäljare som inte inser värdet i en snygg bild på bilen utan bara knäpper en halvsmutsig sunkbild. | |
|
bjoerck: Visst är det ett tappert försök för en Nysvensk att verka seriös för genom att fotografera bilen i ett Svensson-ghetto och använda ett svenskt namn i annonsen. Men denna seriösitet tenderar att kollapsa efter ett telefonsamtal till vad nu annonsören kallar sig. Man måste faktiskt ifrågasätta intelligensen hos dessa säljare, sanningen lär uppdagas efter bara ett samtal. Är det inte vettigare att använda sitt riktiga namn från början? Jag tycker det borde bli lättare att kränga bilen med denna strategi. Jag vet att det finns många svenskar som har förutfattade meningar om invandrare så jag kan förstå tanken med att undvika lägga ut sitt riktiga namn, men fördomarna tenderar verkligen inte bli färre genom dessa knep som beskrivs ovan. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Kristoffer_L och e38b12: Ni har båda rätt. |
|
|
Kristoffer T, "vilken roll spelar det om man tar bilder utanför någons hus? Så vitt jag vet äger ofta villaägaren huset och tomten, inte gatan." Vad det spelar för roll är enkelt, det är störande. Det räcker tycker jag... Mitt exempel om herrgård handlar naturligtvis om mer eller mindre offentliga. Självklart inte utanför någons bostad. Var eller hur detta kan te sig handlar naturligtvis om sunt förnuft. Tycker fortfarande inte att man använder någons hem som bakgrund för att låta bilen se ut som om den har någon annan bostad. Och visst håller jag med om att det faller på eget grepp ändå i slutändan. Ett telefonsamtal eller en fax från bilregistret och så ser man oftast var bilen hör hemma. Likväl är det störande för husägaren. |
|
|
En bra bil syns oavsett bakgrund, precis bakom mitt boende så ligger det ett litet sjö, kanske ska ställa min bil på bryggan o ta ett kort i fall jag ska sälja...skulle nån va mer intresserad för att det är en fin bakgrund eller tittar man på bilen?? hmm.. behind a great man there is a great BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.