|
|
|
|---|---|
|
Ska ställa på bilen igen nu efter vintern, och undrar då om man ska byta oljan i bilen eller om man kan fortsätta köra me den som är i? bytte olja för knappt 1 år sen. | |
|
Byt oljan+oljefiltret....Du verkar vara lite "tveksam" i och med att du frågar, då finns det absolut ingen anledning att inte göra det :) Minst en gång per år tycker jag att man bör byta olja...Oavsett miltalet du kört. Olja åldras. Det som en bilist framför allt kan göra för att förlänga livstiden på sin motor är att byta olja+oljefilter åtminstone en gång per år, även fast man inte tänker göra något annat underhåll det året :) Mvh Janne. |
|
| Åldras verkligen oljan? Jag har läst i en annan tråd att den inte åldras nämnvärt. Om den nu åldras, vad är det som händer, och hur lång tid tar det innan den har tappat sina egenskaper? | |
|
Olja åldras inte nämnvärt(iaf den tidsrymden vi pratade om nu) i oöppnade förpackningar det är sant...Kanske inte var helt relevant att skriva det.. Oxidera gör oljorna om den får stå i "bruten förpackning" däremot(visst,numera finns oxidationshämmande tillsatser i moderna oljor som hindrar detta i varierande grad) Men som i detta fall när den är i en sump o redan är något "använd" s.a.s. då är det bättre att byta den än att inte göra det..pga att i oljan i oljesumpen finns det slam o koksföreningar,vissa avgasföreningar,avnött stål och div fasta ämnen som kommer in i motorn via luften. Mvh Janne. |
|
|
Hej, kolla i instruktionsboken, den lilla "skötselboken", BMW skriver klart och tydligt vad man ska göra när man tar bilen ur "långtidsförvaring". Har för mig att oljeservice var rekommenderat. /M Min bil: Länk |
|
| Vad är definitionen på "obruten förpackning" för olja? Är den bruten om jag på en 4-liters plastdunk skruvar av locket och sen skruvar på det igen? | |
|
Helt fel... Oljan ska bytas INNAN avställning för att få bort alla skadliga ämnen som bildas under förbänningen så att de inte fräter när bilen "sover". Att byta innan påställning är inte lika viktigt. |
|
|
Sant som BMW_MAN säger, bäst att byta innan avställning... Men jag är lite kluven, har också hört att det kan blir kondensvatten i oljan när den står, jaja, jag byter iaf innan jag ställer av. Länk min pärla |
|
|
Jörgen L>>>Nja...Har du locket på och förvarar oljan i konstant temperatur så skall det väl normalt sett inte vara någon fara med oljan på flera år,med varken kondensproblematiken eller andra problem som kan tänkas....Okulärbesiktning av oljan kan man också göra om man vet av att oljan stått "flertalet år" för att om möjligt se om oljan "separerat" och det kanske blivit "skit" på botten av ev. dunk..t.ex. En till risk med att förvara olja läääänge är ju att den efter något/några år blivit "gammalmodig" och ej följer med utvecklingen,men det kanske räknas som bisak i sammanhanget :) BMW_MAN>>>Jaha...Var diskuterar vi att oljan skall bytas innan eller efter avställning? Frågeställningen var om han NU skulle byta oljan efter NU rådande förutsättningar. Mvh Janne. |
|
|
Japp, som BMW_MAN säger så ska man serva den innan man ställer bort den.Och gärna köra några mil så att oljan inte är helt ny. Min M3 Länk |
|
|
Ja det stämmer ser jag när jag tittar i instruktionsboken. Synd att man inte tänkte på det då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.