|
|
|
|---|---|
| Höger framdörrs bländare, alltså den där mattsvarta plåten bakom rutan har börjat rosta. Jag har inhandlat en ny (måste själv köpa den för enligt BMW hör den inte till karossen och därför får man inte den på rostskyddsgarantin) och nu återstår problemet att byta den. Nån som gjort det förut? Tittade just att man högst troligt hamnar att ta loss innersidan på dörren och plastlisten runt fönstret. Sen ska den sitta med skruvar under den. Hur får man loss dörrsidan? | |
|
Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men jag har samma problem att min bländare är rostig och tänkte byta den. Hur mycket kostade den? Och om du lyckas byta den så berätta gärna hur du gjorde. |
|
| Eftersom jag bor i ett euro-land så betalade jag 33 €. Jag kommer troligen nog att försöka byta den inom en snar framtid. Ska forska lite i hur dörrsidan skall öppnas utan att man förstör någo... sen är det bara att sätta igång. Efteråt bidrar jag gärna med råd till dem så har samma problem (verkar vara många drabbade =( ). | |
|
enligt www.chapters-swea.org/belgium/Valutaomraknare.htm (en jättebra sida att omvandla valutakurser) Så blir 33€ = 301.85sek, om någon är intreserad vad det blir i Sverige |
|
|
Offtopic: Gäller inte Rostskyddsgarantin hela bilen på BMW alltså?? Låter inte särskillt bra. ///Martin |
|
bmw jesus |
jätte lätt att byta.... kör ner fönstret i botten, plilla försiktigt ut gummilisten som rutan åker i. där bakom sitter nu 3st kryss skruvar demontera dom och sen får man bryta ut den snett uppot kan sitta ganska hårt. va försiktig så att du inte repar den övre listen. sen e de bara montera den nya i med listen och upp med rutan. TADAM klart! |
|
bmw jesus Tackar för beskrivningen! Enligt bmw hör inte bländare till bilen utan klassas som lister... vilka inte hör till karossen. Jag försökte nog övertala dem (BMW-Finland) att de skulle ge den på garanti men det verkade lönlöst. |
|
|
Okej, 12 års rostskyddsgaranti om man köper en ny idag, men inte vilken rost som helst... Ajaj... Men det står säkert tydligare i avtalet att garantin enbart gäller karossen då... ///Martin |
|
|
255kr styck var riktpriset för bländarna i september i fjol. Eftersom dom vet att det är ett utbrett fel så kan du lungt räkna med en bra rabatt om du gnäller lite, själv fick jag 20%. Ett tips är att byta bägga på en sida även om bara den ena är rostig, annars blir nyansskillnaden väldigt stor, kan ju säkert gå att polera upp om bara viljan finns... Ett ekonomialternativ är annars att ta loss alla bländare och slipa ner dessa och lackera dom, lite jobb blir det men man sparar ju några kronor trots allt... |
|
bmw jesus |
va glad att ni inte har dom blank svarta ;) |
|
Nu är det bytt. Var skitenkelt! Gjorde bara som bmw jesus beskrev. Plåten var rostad i spåret där gummilistan sitter, nästan hela vägen. Konstigt att inte bmw har mer koll på sina underleverantörers(troligtvis gjord av en sån) produkters kvaliteter än så. drar ner på bilens helhetsintryck då det börjar rosta mitt framför näsan på en då man ska öppna dörren. hoppas att de andra inte är drabbade... jag har inte lust att sätta pengar på att byta dem var och en. |
|
|
Så enkelt tycker inta jag att det är, det enda jag lyckades med är att göra ett litet hål i gummilisten, men den vill inte komma ur sitt spår i "bländaren". Kanske någon som inte tycker det är så svårt i norra Stockholm eller Uppsala trakten kan hjälpa mig med det? |
|
|
Är det värkligen ingen som kan hjälpa mig? Vad tar BMW verksträderna ungefär för att byta? Jag har nämligen "plåtarna" ligger hemma så det är bara jobbet som dom behöver ta betalt för. |
|
|
Det är nog bara att veva ner rutan och med lite milt våld peta och dra ut gummilisten. Om du har skaffat en ny bländare borde det inte vara så svårt att klura ut var skruvarna sitter... se upp annars så du inte tappar nån skruv in i dörren. Montering är sedan mycket lättare... gummilisten for snällt tillbaka på sin plats. Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
| Jag köpte 4 st nya bländare och lät BMW Group Göteborg byta ut dom. 1500 kr inkl moms för material och arbete. | |
|
Vilken jävla skit-"service" man får! Köpte en ny bil för över 300kkr för två år sedan och nu rostar den! En två år gammal bil rostar och BMW tycker att det inte går på rostskyddsgaranti, utan väljer att kalla det för lister som inte omfattas av garanti. Man köper en ny bil för att slippa problem - och istället köper man ett problem och betalar över 300kkr för att få ett problem! Nej, BMW, nu får ni för fan ta lite ansvar och byta ut bländarna kostnadsfritt. Vad kostar de i inköp för er? 50:-/st! Skall ni smutsa ner er för 50:-?? Nej nu blir det Audi istället! FY fan vilken skit! Jag skall skicka Sverker, Aschberg och Josefsson på er! Skall bli kul och se servicechefen svettas i rutan. USCH! |
|
|
De tar inte ansvar för rost på karosseriet heller, trots att det är under garantitiden.åtminstone inte på min bil. Jag kommer aldrig mer köpa svensksåld=saltkörd BMW.. blir helt klart import sedan, man har ingen hjälp av "garantier" iallafall. |
|
| powerpak: Håller inte med dig, har själv fått flera delar utbytta/fixade vid olika tillfällen på olika firmor utan tjafs, dock ej bländarna. | |
| Måhända de tar ansvar om det är lätt utbytbara delar, men inte som på min bil en bakskärm. och det är inte skärmkanten som rostat, nej det är precis vid lucköppningen. fort gick det och blev en hysat stor yta på en gång så något skum är det. Står fast vid att jag INTE kommer köpa svensk BMW igen, ångrar att jag inte importerade faktiskt.. | |
|
Del 2 i berättelsen om bländare och rostskyddsgaranti: Efter kontakter med chef på huvudkontoret (vill inte säga vem eftersom han gjorde ett undantag) så gick BMW till sist med på att byta mina bländare kostnadsfritt. Dessutom vid kontakt med verkstaden så lånade de ut en lånebil så att jag kunde ta mig fram och tillbaka arbetet. Jag anser fortfarande att detta borde gå på good-will och att det är ett solklart fabrikationsfel, där kvaliteten på dessa lister inte håller den nivå man kan kräva. Det är inte OK att man skall behöva driva sitt ärende så högt som jag tvingades göra för att få till stånd en reparation som BMW borde gjort utan att diskutera eller blinka. En sk "premiummärke" skall inte diskutera kvalitetsproblem utan bara ta tag i problemet och åtgärda det. Det är därför man betalar lite mer än för motsvarande bil hos konkurrenten. Men personligen är jag nöjd med att fått denna principsak ur världen. Det kostade några arga telefonsamtal men det får jag ta... En sak är dock säker. Min nästa bil blir inte en BMW. |
|
|
Jag var idag på Förenade Bil Malmö och skulle införskaffa bländare till bilen eftersom den på förarsidan börjar bli tråkig. Pris : ca 1300!!!!! Kommer inte ihåg exakt pris pga chocken jag fick... Undrade om det var för alla fyra men icke, detta var styckpris. Fick reda på att dom är dyrare pga att det är "högglans"... wtf hände med det tidigare åtminstone hyfsade priset på ca 300?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.