AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
628

EURUPLUS GARANTI

powder
Vilka är det som har europlusgaranti på bilarna? är det något som täcknas vid nybilsköp eller en extraförsäkring,,någon som vet hur det ligger till på den garantifronten?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är en garanti som du får vid köp av begagnad BMW hos en BMW återförsäljare.
powder
Du menar enbart hos stora BMW återförsäljare eller? Men Europlusgarantin medföljer den vid alla BMW:S nybilsköp eller e det en extraförsäkring som man betalar utöver? Hur länge gäller den?

Tack för info
Det är en garanti som BMw handlare i bla Tyskland kan erbjuda sina begagnatkunder. Både mindre handlare ( Aukt handlare ) och Sk Niedrelassungs BMW dvs Åf direktägda av BMW AG kan erbjuda garantin. Vill du ha mer än 12 månader brukar det kosta extra minns inte om det var ca 300 DM eller om det var 300 Eur för ytterligare tolv mån. Ofta brukar detta vara en förhandlingssak i dealen. Jag kan definitivt rekomendera det. Vill du ha ännu mer säkerhet ska du endast handla på BMW Niedderlassungs då dessa har samma ägare som BMW Sverige AB - blir mycket lättare att clerara ev garantiåtgärder på det viset. Har tyvärr erfarenheter av en sådan händelse med en 528 - 97 där motorn fick bytas.

Credit aucune limite!
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Bilen måste ha sålts med Europlus när den var ny, det finns ett, två eller tre år att välja på. Det är mkt riktigt en extraförsäkring som nybilsköparen betalade extra för. Den garantin måste överlåtas på den nye köparen när bilen säljs som begagnad och denna överlåtelse måste reggas hos BMW.

Garantiåtgärder är lätta och smidiga så länge du är registrerad på försäkringen. Ett tfnsamtal till Tyskland och att du skickar ner originalfakturan från verkstaden är allt som krävs, sen får du ersättning i efterhand på en hemskickad check.
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Det går att köpa Europlus på begagnade bilar i Tyskland hos BMW-åf. även om den inte haft det när den var ny. Kostnaden (ca 300) är i Euro. Köper man en bil hos något Niederlassung som har gått som hyrbil så skickar alltid BMW med europlusgarantin iom att dom inte kan säga vem som varit förare, denna info fick jag i November av en ÅF i Tyskland.

M-Maker
powder
Tack för svaren ;-)
jo
27
joernmat
M3 Cab -96
328iA Cab -99

Se upp lite med Europlus garantin. Nu kan detta var old info men jag har köpt ett antal bilar från autk. handlare och det jag kommit fram till är att endast ett par riktigt stora handlare har avtal som gör att försäkringen gäller när bilen sälje utanför ex. vis Tyskland. Säljaren säger glatt att Europlus gäller - jag bad om detta på papper från "Niederlassung" i Munchen (ursäkta tyskan) och det skulle jag natruligtvis få. Efter en dag åtekommer säljaren lite snopen och säger att tyvärr gäller den bara i Tyskland... Detta står mycket riktigt i de handlingar som följer med Europlus. Därimot tror jag BMW Munchen har avtal som täcker hela Europa. Kan har ändrats sen sept 2000. Tips be om specifikt papper att den gäller i ex. vis Sverige

// Sista fracken har inga fickor...
jo
27
joernmat
M3 Cab -96
328iA Cab -99

Sen är det ju en helt annan sak att BMW Sverige gör vissa reparationer med en stor del "goodwill" när du har en ev. ogiltig Europlus garanti

// Sista fracken har inga fickor...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.