|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har någon jämfort ljudkomforten (vägljud samt vindbrus) i motorvägsfart (+moms) mellan en 120d och en 320d (E90), både med dubbade vinterdäck och sommardäck? Skall ta ut en ny tjänstebil och väljer mellan en 320d och en 120d. Behöver inte extrautrymmet i 3-serien men jag kör 3500-4000 mil/år så komforten är rätt så viktigt. Har provat en 320d med dubbade vinterdäck och kunde konstatera att den låter betydligt mer än vår familjebil (E39 Touring) men mindre än min "gamla" tjänstebil (E46 Touring). Hur står sig 1-serien jmf med 3-serien? Släper den in ännu mer väg- och vindljud? | |
|
Mitt val stod mellan 1 och 3-serie. Tycker 1-serien är fantastiskt snygg och ville verkligen ha en. Tyvärr levde den inte upp till min smak vad gällde körkänslan. Vet inte exakt vad den föll på om jag ska vara ärlig. Kanske känslan av att den är mindre? Ljudmässigt tyckte jag dom var väldigt lika. Sportchassit på 1-serien kändes dock lite väl stötigt jämfört med sportchassit på 3-serien. Testa själv är väl det bästa rådet jag kan ge dig. |
|
|
Min 120d går markant tystare än min förra bil, 325Ci E46. Både väg- och vindljud är lägre än i E46:an, och faktum är att även motorn hörs mindre i jämn fart (fast sexan i 325:an lät ju klart läckrare...). Jag har inte sportchassi i min 120d, det var ett medvetet 'komfortval' jag gjorde eftersom jag kör ca 7.000 mil/år. Valde standardstolar av samma anledning, eftersom jag 'sitter som i ett skruvstäd' i sportstolarna - i standardstolen kan jag ändra sittställning lite mer fritt, och det upplever jag mindre tröttande på långkörning. Tycker komforten sammantaget är helt OK - med tanke på att min 'veckopendlarresa' är 47 mil enkel väg tycker jag det är ett klart godkänt betyg. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.