|
|
|
|---|---|
|
Håller på testar lite och försöker hitta något enkelt sätt att få mera effekt ur 3.0:an.. Har pillat med avgassystem i helgen och fått följande resultat: Original: 283hk 'Fullflödesdämpare' i bak: 283hk (exakt likadan kurva som ovan) Utan kattar, ersatte dom med rör: 255hk med sämre moment genom hela registret! Det är kompenserade värden (beräknad vevaxeleffekt kompenserad för tryck och temp) körda på rullande landsväg. Jag har kört varje mätning två gånger för att utesluta mätfel. Tänkte man skulle testa med oljetillsats och se om det ger något.. Tänkte också testa ändra i programmet och köra utan luftmassemätare(öppna trattar) och se om det ger något. Någon som har tips? | |
|
Hmm konstigt att det blir sämre effekt utan kattarna? Skrev inte du förut att du hade gjort denna effektmätning också? Konstigt när andra har mätt upp högre effekt utan kattarna, iaf mer vrid.. Mvh Per |
|
|
Annan rördimension än original kan påverka effekten negativt. Vilken bakre ljuddämpare var det? Mvh Thomas |
|
|
Innan har jag labbat lite med chip och filter, och inte kunnat se någon större skillnad. Det är nog så med kattarna,att avgassystemet är avstämt mot kattarna(tryckvågen reflekteras där katten börjar) och när man sätter ett rakt rör blir avsämningen fel. Vet inte hur katersättarna folk pratar om är utformade, men kan tänka mig att dom är utformade för att behålla eller förbättra avstämningen..? Någon som vet hur dom ser ut inuti? |
|
| Thomas: Vet inte exakt tillverkare, köpte ett begegnat system att labba på. Det var rostfri absorbtionsdämpare dvs perforerat rör med dämpning runtom. Rördiametern var samma som avgassystemet. Det satt påsvetsat en märksylt med nummer 003 eller nåt på burken också, så det är någon typ av serietillverkad grej.. Mycket ljud, ingen extra effekt! | |
|
Det är viktigt att ha en liten "resonator" på röret exakt där katten var monterad. D.v.s. att den avstämda längden mellan grenrörskollektor och inlopp i katalysator/resonator inte förändras. Därefter är det inte riktigt lika känsligt med hur systemet är utformat. Undvik dubbelt 3 tum eller liknande. En resonator kan vara som en liten ljuddämpare ungefär 10 cm i diameter och 20 cm lång. Invändigt har man ett perforerat rör och rostfri stålull. Av egen erfarenhet så skulle jag välja ett system från Simons. Deras E36 M3 system nu tillverkas i rostfritt och kromstål. Det är svårt att förbättra en M bil för BMW har gjort ett bra jobb från början men inget är omöjligt. Mvh Thomas |
|
| Mappa bilen=) Pärlan! Länk | |
|
Hur är lambdasonderna placerade nu när kattarna är borta?? No fucking turboshit, just real power!! |
|
|
Lambdasonderna satt om på kattarna snett bakåt på ovansidan, och spetsen stack in lite grann i röret.. Mätte lambda vid bänkning också, så det funkade. Nu sitter originalsystemet på igen. Testade med tripak oljetillsats och det gav ca 5 hästar. Angående mappning, så vill jag se att det går åt rätt håll med dom mekaniska ändringarna innan mappning. Även med samma program så ska effekten gå åt 'rätt håll' innan man optimerar programmet för den setupen. |
|
Krickan4 |
Jag har 311hk i min köpte en katersättare från köler racing och dynobänka den!! |
|
Det finns lite att hämta på toppen med att ta bort luftburken, ska testa med 'induction kit' som nästa. Varvtalsspärren behöver höjas för att utnyttja detta. Gav 6häst extra efter 6000varv när jag körde utan luftburk o filter. Att ta bort filtret ur originalburken ger inget(insatsfilter är alltså ingen ide att skaffa). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.