AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.360

Provkört E90 325

SpineKracker
Hej!
Jag var och provkörde E90 325 igår och jag måste bara få berätta hur imponerad jag är av den!
Jag fann inget att klaga på, allt var ju bra. Åkkomfort, ljudnivå, interiör mm var världsklass. Chassiet var helt fantastiskt!
Hade jag köpt en E90 hade det nog dock blivit 330 då jag tycker 325 inte riktigt motsvarade mina prestandeförhoppningar. Ett sportavgassystem hade jag installerad då sexan gärna hade fått höras en aning mer.

Summasummarum: Jag måste ha en E90!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag provkörde också en 325:a för ett tag sen, och tyckte att alla hästar inte fanns där, kan det inte vara så att den är strypt på nåt sätt under inkörningsperioden, framförallt provkörningsbilar finns det ju risk att man kör skiten ur.

BMW CS #5206
Har provat 320d och blev riktigt imponerad av den. Ganska bullrig på tomgång/lågvarv men riktigt tyst och fin i övrigt. Och vilket klipp i mellanregistret! Synd bara att allt det roliga försvinner abrupt vid ca 4000 rpm, dieseln passar nog bättre med steptronic än med manuella lådan som provbilen hade...

Tycker inte att det finns mycket att klaga på annars. Möjligen den ganska stötiga gången, men jag tror att däcken bär hela skulden i detta fallet. Bilen hade 17" runflat-vinterdäck... Långt ifrån optimalt däckval.

Ser fram emot att prova en sexcylindrig E90 framöver! :)

//Chrille
Jag tyckte E90 325i gick hur bra som helst. Klart bättre än t ex E46 328i. Sen kan det ju vara så att om inte motorn är inkörd så lämnar den inte all effekt.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
88
super dave
bmw 328iA 1998 e46
körde också E90 325... imponerade ljud när man trycker ner gasen! men det var inte så pass snabbare än min E46 328ia.. den upplivs snabbare för att den låter som en M3 .... troligen har de använt samma avgas system. min bil har kring 200hk... den nya hade 218hk.. men som sagt ljudet var gyrmmmmm!

vet inte vad ni tycker... men inåt var jag lite mindre imponerad med.. varför fanns det en mugg hålare mitt i konsolen på passenger sida? uh... lite Crysler/GM över det hela...
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag körde E90 325 och hade nog väntat mig lite mer drag i motorn. Den hade bara gått ca 200 mil så den kanske blir piggare med tiden. Jag kanske hade för höga förväntningar innan.
Har även kört E90 320 och den är jag nog mer imponerad av i förhållande till motoreffekt.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Flack momentkurva och låg ljudnivå maskerar prestanda väl.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Var ute och provkörde en E90 325à som polaren hade som lånebil!
Utsende : snygg i profil och fram men bakljus designen hmm!
Indvändigt ok , har lite svårt för extra bulan (idrive)
Storlek : Jämför med min gamla E46à en str större storlek som
E 39án ungerför tror jag!
komfort :mycket bra men den rullade på 16"
Väghållning: Underhållande men för mjuk med standard chassi
och 16"
Styrning :grymt bra med aktiv styrning, skall ha i min nästa!!
Prestanda: helt ok med 2.5àn, varvillig som få saknar lite i botten
jämfört med 3.0àn men det är inget konstigt med det
Klart blir duktigt efter min Z4à 3.0 men det går inte att
jämföra äpplen och päron
Pris : Det är inte billigt med BMW men priset på 325àn är inte
ute cyklar , men glappet till 3.0 är för stort

"Z4 love it"
Intressant att någon ovan skriver att e90 325/330 låter som en m3a :) Valvetronic motorerna har med hög trolighet högre kompression än M54 familjen och låter därmed vassare och mer metalliskt. Men i närheten av m3ans härliga rasp tycker jag inte den är.

Prestandaskillnaden isig är så liten att man inte känner något direkt behov av att byta upp sig pga den anledningen.

Att E90 bakifrån ser ut som den blivit påbackad av en Mitsubishi Carisma är en helt annan femma som jag inte tror några andra bakljus kommer ändra på.

Nej jag håller tummarna för att coupen kommer se bättre ut.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag har kört 325iA och tycker den gick klart bättre än väntat. En oerhört trevlig bil i övrigt också. Denna var utrustad med sportchassi och det kändes mycket bra. Ser fram emot att köra en manuell 330i.
Dr
175
Drewl
520i - 91
Körde också en sväng med 325iA E90. Grymt fin bil, och ett härligt ljud runt 6500rpm. Blev mycket imponerad av den aktiva styrningen. Hur fint som helst!

-------
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Den aktiva styrningen var lustig tycker jag. Det tog säkert tio minuter innan jag insåg att bilen jag provkörde var utrustad med aktiv styrning. Den kändes bara helt rätt, från första metern. Ett givet tillbehör för min del.
wowwe
Jag provade en 325ia och var imponerad av körglädjen den gav

SpineKracker
Håller med om att den aktiva styrningen var riktigt bra!
Häftigt att den anpassar sig efter körstil och inte bara hastighet.
Det enda jag ångrar är att jag skippade aktiv styrning. Det blir det garanterat på E61 jobbilen.
Instämmer helt med att aktiv styrning är toppen. Körde en 325 med det och därefter en 320d. Då märker man verkligen vilken skillnad det är.
Själv är jag sugen på en 320dA E91 så småningom. Är det någon som har en aning om varför aktiv styrning inte finns till 320i & d? Det är en klar miss av BMW tycker jag.

M v h
För att få oss att köpa dom 6-cylindriga modellerna.
Eller så tror dom att dom med 4-cyl eller diesel inte har några sportiga förare.
Det är dumt det! Det är ju en finess som är bra i städer och när man parkerar också. Jag gissar att det kommer till alla modeller framöver. Om vi tycker att det är suveränt gör nog dom flesta det, inklusive blivande 320 ägare.

M v h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.