AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.225

saknade bilnycklar vid bilköp

Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag skulle vilja ha lite synpunkter och erfarenheter från er angående saknade bilnycklar vid bilköp.

Jag har precis köpt ytterligare en bil (privat, utannonserad på blocket).

När jag kom för att hämta bilen fick jag bara en nyckel i handen. När jag frågade var resten av nycklarna var fick jag svaret att "jag fick bara med en nyckel när jag köpte bilen". Köpet var i det läget helt avklarat (bilen betald, vi hade skrivit ordentliga kvitton och fyllt i ägarbyte). Vad som komplicerade diskussionen just då var att säljaren inte var hemma utan jag fick nycklarna av en annan person i säljarens hushåll och ringde upp säljaren på mobiltelefon. Det var med andra ord inte läge att ta en ingående diskussion just då.

Jag har naturligtvis provkört och kontrollerat bilen innan och är mycket väl medveten om min undersökningsplikt. Jag kan väl dock tycka att säljaren i varje fall moraliskt bör upplysa om att det saknas nycklar (eller kunna redogöra för var dom finns. Brukar ni komma ihåg att innan köp fråga säljaren om alla nycklar och larmsändare finns med?

Det jag saknar är alltså:
en orginalnyckel
en reservnyckel med begränsad funktion
en idbricka som skall finnas med som identifierar bilen/nycklarna
en orginalsändare för centrallås/baklucka
en sändare för CarGard larm som monterades när bilen var ny

Koda om sändaren till CarGard-larmet skall inte vara något problem det skall jag klara själv.
Koda av nycklar och trådlös kontroll till centrallåset lär ju verkstad behöva göra.

Jag har inte kollat upp vad det kostar att koda bort nycklar från bilen eller vad det kostar att införskaffa nycklar/larmsändare.

Jag har pratat med ägaren till bilen innan den som jag köpte av och den säljaren är 99,5% säker att han lämnade med alla nycklar (hur han nu inte kan vara 100% säker är ju lite konstigt). Med andra ord kan jag inte verifiera var nycklarna har försvunnit.

Bilen har haft totalt tre tidigare ägare och är en 2001 med 4000mil på mätaren. Jag tycker att man borde vara lite mer medveten om var nycklarna tar vägen på en såpass relativt ny bil (det är dessutom ingen dussinbil).

Jag är inte så jätteorolig för att jag skall råka illa ut (jag är rätt så säker på att säljaren är ärlig, om än inte helt välorganiserad). Det skulle dock kännas bara att veta att inga nycklar cirkulerar som klarar startspärren, dessutom kan det ju vara praktiskt med mer än en nyckel till bilen.

Dessutom vill säljaren gärna att jag betalar skatten som dök upp lagom till när jag skulle hämta bilen (efter att köpet var klart). Bilen ställdes på tre dagar innan jag provkörde så inbetalningslappen kom ju naturligtvis som ett brev på posten till säljaren efteråt. VV är ju helt klara med vems skyldighet det är att betala skatten så jag bryr mig inte så mycket. I befintligt skick på en påställd bil tycker jag borde innebära att skatten är betald och något som säljaren får ta med i priset (jag kan ju dock ha förståelse för att en ovan säljare inte tänker på att det dyker upp en inbetalning).

Jag har inte betalt något underpris utan tvärtom betalt bra för en bil som är i mycket bra skick (inget som hittils motsäger det i varje fall). Enda problemet är att nycklarna saknas.

Det konstiga är att jag några dagar efter att ha köpt förra årets sommarbil upptäckte att servicenyckeln till även den bilen saknades (jag var i kontakt med alla tre tidigare ägare till den bilen men där visste inte ens någon om att det skulle finnas en servicenyckel). Slarvar folk med nycklarna så till svindyra bilar? Och inte lärde jag mig något av det heller, vissa saker tar man ju tyvärr för givet.

Det blev ett långt inlägg, men kom gärna med lite tips och råd vad ni skulle ha gjort.

mvh
Johan
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Jag måste hålla med ovanstående; Det är otroligt hur "folk" kan slarva bort nycklar till höger och vänster.

När jag köpte mitt renoveringsobjekt (e30 325im) så blev jag nästan förvånad att samtliga nycklar fanns med! De enda bilarna i familjen som tidigare haft alla nycklar har varit fabriksnya.

Att dessutom som ägare bara ha en nyckel till bilen känns lite riskabelt? Om man som ägare vet att man har huvudet i en ICA kasse under armen och slavar bort nycklar så borde det vara klokt att ha en reservuppsättning hemma.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag läste på begagnat guiden för E34 och ingenstans står något om att kolla upp hur många nycklar som finns till bilen.

Jag fortsatte även till konsumentverkets hemsida och inte heller där nämns nycklar som något som man bör kontrollera.

Tycker ni att avsaknaden av ett flertal nycklar och larmsändare är ett såpass allvarligt fel att det är något som säljaren bör upplysa om?

mvh
Johan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Säljaren kan väl dessutom ha egna kopior på nycklarna som inte lämnas över. Hur ska man ha koll på detta?

Vill man vara helt säker är det väl bara att koda om larm och nycklar?

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
inte bara privatpersoner slarvar med detta. Jag hade en Audi A2 tidigare och lämnade tillbaka den i förtid (leasing).

Bilen har idag en ny ägare men jag har kavar en nyckel och diverse tillbehör till bilen.

Ska ringa upp nuvarande ägaren och berätta att jag har en nyckel till hans bil....

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Koppla upp bilen på BMW för nyckelkontroll och avkoda de nycklar som saknas, så går det inte att starta bilen med de saknade nycklarna, däremot går det att öppna dörrarna, med då går larmet om det finns sådant, om man om även själv kodat om för fjärrfunktionen enligt instruktionsboken.
Ny fjärrnyckle är minst en tusenlapp och de borde man ta vara på bättre än tidigare ägare.
Så i morgom kan bilen vara borta om du inte avkodar de saknade, och har bilen stulits med nyckel så är försäkringen inte roliga att tas med.

///MVH Hasso
Länk
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Hur många nycklar ska man få med? Hur många säljs bilarna med? (E34 -93 och E36 -95 om det är nån skillnad)
Paap Reeder
... köp en bra rattkrycka.... på stört!

MVH /// Paap R
Om du inte har ett låst garage så ställ bilen hos nån kompis tills du har kodat om nycklarna om du vill vara lite säkrare.

Tror det ska finns 3st nycklar till bilen har för mig att en del försäkringsbolag kräver detta om bilen är import osv.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
helt stört och lite OT men; innan jag köpte min BMW hade jag en Audi. Den krockades 18 månader gammal och reparationen var komplicerad och drog ut på tiden. Jag köpte min BMW istället. Hemma hade jag extranyckeln och en massa utrustning till bilen som jag antog att Audi skulle be mig om när de fått ordning på bilen och sålt den vidare begagnad.

Idag kollade jag med bilregistret och bilen har en ny ägare. Jag har fortfarande nyckeln kvar. Jag slår upp hans telefonnummer på nätet och ringer honom. Han blir tacksam/förvånad.

Audi har sagt till honom;

1. Att förre ägaren var Audi i Södertälje och att den gått som tjänstebil där (lögn, det var jag som ägde bilen)

2. Att nyansskillnaden som han tyckte sig se på vänster bakdörr bara var inbillning (lögn, bilen var krockad och hela vänstersidan demolerad)

3. Att de skulle försöka söka tidigare ägare för att få fatt på insynsskydd, extragolv till bagageutrymme etc (lögn, de har inte sökt mig)

4. Att det bara finns en nyckel till bilen (herrejösses. jag kunde ha hämtat bilen när som helst med min nyckel)

Detta hos en märkeshandlare. Helt osannolikt dåligt. Dessutom såg jag att de bytt ut ett framhjul och satt på KUMHO-däck, original är Michelin Pilot Sport.

Allt förtroende borta. Gott råd; om ni köper av handlare, kolla med tidigare ägare ändå.

/M

Min bil:
Länk
Len
Till en bil av annat tyskt märke som jag köpte privat fanns det bara en nyckel (även enligt ägare 2 innan). Kostade drygt 500 för en ny nyckel (att ha i reserv) med inbyggd transponder Plus ca 600 för att koda om gammal nyckel samt koda den nya. Hur kul är det att inte ha tillgång till en reservnyckel f.ö. ...?

L.
(up & running)
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Shifty: 4 nycklar ingår iallafall till e 39. 2st fullt fungerande med knappar och så. En "riktig" nyckel men utan knappar och sändare för fjärrlås om jag inte minns fel, samt en plastnyckel som bara fungerar som "identifiering" för beställning av nya nycklar om jag förstått det hela rätt. Det är vad jag fick med min e39 iaf. En importerad 96a så alla är nog inte lika slarviga med nycklar som det verkar.
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Tack så mycket för svaret micro. Jag är på gång o ska en E34 eller troligare en E36 så det kan vara intressant att veta hur många nycklar jag ska få med bilen. Jag trodde det normala var två?

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Shifty: 4 nycklar ingår iallafall till e 39. 2st fullt fungerande med knappar och så. En "riktig" nyckel men utan knappar och sändare för fjärrlås om jag inte minns fel, samt en plastnyckel som bara fungerar som "identifiering" för beställning av nya nycklar om jag förstått det hela rätt. Det är vad jag fick med min e39 iaf. En importerad 96a så alla är nog inte lika slarviga med nycklar som det verkar <-- Hm. Plastnyckeln går utmärkt att öppna dörrarna med, på min mors sv.sålda 320T -97:a går det även att starta. Någon som kan förklara det? Borde inte startspärren säga ifrån?

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Numera är det barra tre nycklar som ingår: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
ViccoA: Där ser man. Jag trodde också att startspärren skulle säga ifrån med plastnyckeln.
Ni som vet, sitter det nåt minichip även i den eller hur funkar det? skulle vara kul att veta.
Själv provade jag aldrig på min bil.

På min nya (ehumm nåja) bil kan man iallafal slå hårt på taket så hoppar låset upp. Sen är det bara att trycka på startknappen och åka :)
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Använder man plastnyckeln för att låsa upp en larmad bil så går larmet när man öppnar dörren.

Sätt in nyckeln i tändningslåset och vrid om så tystnar det.

/Martin

Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.