AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.675

Har problem med min E 32!

Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Hej,håller på att gråta krokodiltårar,min e32 tar vatten,Höll på som en dåre o hade diverse begagnade toppar hemma från diverse mindre vetande o beslöt till slut att köpa en ny topp från Bmw,har dessutom bytt vattenpump, termostat, kylare,den bygger tryck och tar vatten har snart plöjt hela sveriges BNP i fanskapet,men nu har det blivit en principsak,biljäveln ska inte slippa mig som förare!Tacksam för svar innan jag gör något jag ångrar!!!!!!!!!!
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Köpte ny topp ????
Va kostade det lilla kalaset då ?

"Billigt e bra men gratis e bäst"
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Är system riktigt luftat?
Har varit med om bilar som byggt upp tryck när det varit ganska lite luft kvar.

Med vänlig hälsning
Magnus Lindberg

Finns det andra bilar än BMW!?
Paap Reeder
... bygga tryck skall den ganska rejält den goda M30:an.
Har du rätt lock på expkärlet? Väldigt viktigt med rätt över resp undertrycksventil i locket.

... det är inte så att elementet läcker och trycker ut vatten i mattorna?

... är du helt jäkla 100:a på att inte kylaren har en "pysläcka" på ngt element.

MVH /// Paap R
Ik
223
Ika
525i -88
Skitte: Vad skönt att höra att det finns fler som ruinerar sig på gamla bilr under vintrarna...;)
Har själv renoverat min topp och bytt alla delar som du. Locket på kärlet har jag haft problem med tidigare och märkte att det var en viktig faktor.
Ug-Lee
jag har varit med om en bil vars ena cylinder hade en por som läkte, den byggde oxå tryck. Men den tog oxå lite vatten.
man kan oftas se på stiften vilken cylinder det rör sig om, för det stiftet blir sk rent av vattnet. men att hitta poren tog en jäkla tid. fick slänga det blocket sen.

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
När man gör något omfattande/mindre omfattande med kylsystemet på E32/E34/M30/M60/M70 skall ALLTID ett nytt original kylarlock inhandlas och monteras! Regel 1A!

Jag har en bekant som "blåste" sitt fabriksnya värmepaket, pga. en sådan enkel struntsak...

Var tar vattnet vägen? Ut i det fria eller in i maskinen? M30:n bygger som sagt ett rätt högt tryck. Nästan lika högt som Audis 5-cyl. HX-motorer...o det är inte lite det...

Gör en leak-downtest på motorn, och sedan en trycktest på kylsystemet! Måste vara billigare än en ny topp från vår kära tillverkare.... Vad kostade toppen?

Mvh
Anders

BMW - Das Steht Dir Gut!
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Tackar för råden!Har redan köpt nytt lock men dock inte original,Tror ni att det kan strula där? Den ryker vitt ibland men bara när man typ står på tomgång!Har en polare som sa att om man som jag haft en dålig topppackning innan kan den ryka jävligt länge efter, för att glykolen biter sig fast!luktar lite glykol inne i bilen ibland ,men mattorna e snustorra! Ny topp,ny kam , nya lyftare,topppackning,bultar-11400 inkl moms.hade jag visst det från början så hade de sparat mycket bekymmer,mycket pengar ,men dock inte dyrt! Kylare 2300 inkl moms,inte heller dyrt tycker jag, älskar ju bilen,har inte kört nåt skönare på länge!
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hejsan!
Köp nytt original kylarlock! Det skall inte ryka här under normala betingelser. Ryker det vid tomgångskörning så kan det vara termostaten eller fläktkopplingen. Mycket vanligt fel.

Ulf
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Nja, alltså en M30 eller de större motorerna kan puffa vit vattenånga ganska länge efter start. Det blir mycket kondens i avgassystem o kattar, framförallt vid kortkörningar i stadstrafik, då systemet inte hinner bli ordentligt varmt. Kör man längre sträckor avtar detta, för att sedan helt försvinna. Gör det INTE det, har man med största sannolikhet ett vattenläckage in i cylinderloppen. Visst, det kan lukta bränd glykol o "puffa" "socker-ånga" en bra stund efter att ett fel är åtgärdat, men det skall snart försvinna helt, annars, som sagt...

Om det däremot luktar glykol i kupén, och det inte ger med sig, så är det garanterat en läcka någonstans i värmepaketet eller dess inkommande anslutningar. Kanske ett liiitet, liitet pys-hål. Det räcker för att det skall lukta, men behöver inte nödvändigtvis betyda att mattorna blir våta...inte på en gång i alla fall. Det var förresten precis så min bekants nya värmepaket gick sönder, efter att han negligerat kylarlocksbytet, samt även bytt vattenpump. Då blev det rejält övertryck i systemet. Förmodligen fanns där även luft som bidragande orsak.

Nu hoppas jag Du inte blir förskräckt av detta, för det behöver inte vara så i just Ditt fall, men det KAN vara det felet.

Hoppas det ordnar sig :-)

/Anders

BMW - Das Steht Dir Gut!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Golvet behöver inte bli blött för att värmepaket läcker, vattnet kan rinna mellan motorn och torpedväggen. Den stora golvmatten är på sina ställen väldigt tjock med en massa isolering, så har du otur kan det ändå finnas vatten där utan att du märker det direkt.

BMW CS #5139
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Ska ändå plocka ut o byta kondensatorerna i mätartavlan o byta svärdet så då åker nog hela jävla panelen ut så jag kan ta mig en riktig koll på värmepaketet! Får beställa ett original lock då så inte de e problemet! håller på att förlora förståndet,hahaha! den jäveln vinner inte över mig om jag så ska spränga den satan i luften!!!!!!!!

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Jag hade problem med ojämn värme och att det försvann lite vatten ur kylsytemet på min E 38. Det visade sig att anslutningsröret från kylaren till kylslangen som går till vattenpumpen hade sprukit p.g.a en för hårt åtdragen slangklämma. Det fans ett litet brott i i godset och det pyste ut lite, lite, mycket lite ånga den vägen. Trycket i kylaren är 1 bar vid 2000 varv i minuten och temeperaturen är 95 grader.
Jag bytte kylare, luftade systemet och allt är i sin ordning.
jag fick också lära mig att detta var ett vanligt problem, eftersom Bmw använder sig av "återvinningsmaterial" i bakeliten efter årmodell -95 och "gamla Bmw mekar är vana at dra åt slangklämmorna rejält...

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.