AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.198

Skumt fel

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Har ett fel som jag skulle vilja ha tips om vad det kan vara. Den svajar på tomgången ibland bara(varm som kall). Känns som att den misständer ibland, små korta ryck(vibrationer) oftast på låga varv(upp till ca 2500rpm). Hällde i en flaska injection cleaner och har fått för mig att den blev bättre på tomgången.
vilken felorsak? Har läst och kommit fram till att det borde va någon av dessa:
*Tjuvluft
*Vevhusvent(vilka är symtomen då egentligen?)
*Bränslefilter
*Dålig spridare
*Tomgångsmotorn?

Någon ide? Vad ska man börja kolla? Vevhusventilationen, är det bara "den där slangen" och är det bara blåsa ur den med tryckluft för att rengöre vevventen?

Vädret börjar ju tillåta utomhusmek nu(har inget garage) och vill gärna få bukt med detta.

__
BMW - When you need power and comfort.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
ingen som har en aning??

__
Visa användare
177
BMWseven
BMW 528IM -97
Låter som en kass lamdasond, men jag skulle råda dig att kossta på en 500 för en koll av felminnen på en BMW verkstad..
Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
Har haft liknande problem hela vintern med min 525i -94.
Har bytt luftmängdsmätaren och lambdasonden - båda hade gett
felkoder till minnet. Tomgången har blivit bättre, men är rätt låg
enligt varvräknaren. Fortfarande problem med motorn: den blir ibland helt förlamad, orkar inte dra och går riktigt illa, speciellt om man rör gaspedalen. Tomgången är då som vanligt.
Precis som motorn skulle lida av bränslebrist. Detta händer bara ibland - kanske ett halft dussin gånger i veckan. Vet inte heller
vad man skall göra näst....

h:
27
h:son
530d 2016
Hade liknande fel på en 525 92.
Det visade sig vara en tändspole som var dålig.

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Hur kollar man tändspolarna? Lätt att göra själv? Lamdasonden är sen i höstas så tvivlar på att den skulle vara trasig igen.

__
kennie_535
min bil kunde döda sej själv och varva på tomgång presis som om den missa att tända och de händer också när man kör på låga varv så hugger de till fast bara på låga varv trots tänd delar var nya
så ja tycker du testar att montera och tomgångs motorn och smörjer den med 5-56 funkar de så är de bra men om de bara funkar ett tag så får du bytatomgångs motorn
Byt bränslefilter , ingen dyr historia att byta det.
+ Att då vet man att det iaf är bytt , om det nu inte skulle bli bättre av det.

Billy B-10
Länk
to
1
tornet01
BMW 320i -95
Limpur - jag har nog ett liknande problem... kom hem och skulle parkera bilen en kväll, tryckte ner kopplingen och då rusade tomgången upp och varvräknaren dansade upp och ner och sen dog motorn. Startade bilen igen och märkte ingenting. Motorn var varm, jag hade precis kört en 10 mil och numer händer det ofta att när jag startar bilen på morgonen och kör iväg så ligger varvtalet kvar på 2000 rpm ett tag innan motorn går ner i tomgång. Hade ett JP sportluftfiler som jag tog bort för jag anade att den drog tjuvluft. Tyvärr verkar det inte vara nån större skilllnad med original monterat.

Var sen på BMW och hörde mig för och de var 100 på att det var tomgångsventilen (1600:- ny). Var sedan på en annan icke aukt. verkstad och där trodde de det kunde vara sot eller någon annan smuts i spjällhuset som gjorde att gasläget inte återgick till "nolläge".

Detta fenomen på min bil uppträder numer endast då den är kall ?? Nån som har någon idé vad jag ska ta mig till?
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
tornet01:
sportluftfiltret i sig kan inte dra tjuvluft inget före lmm är tjuvluft däremot om insugsbälgen mellan lmm och insuget inte är tät kan den dra tjuvluft, har du undersökt den?

Mvh Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.