|
|
|
|---|---|
|
Ja, som rubriken lyder så har min M535iA från 1986 drabbats av kraftigt ökad bränsletörst. Renoverade toppen grundligt med ny kamaxel samt 12 stycken nya vipparmar och inslipade ventiler sent förra sommaren. Kollade aldrig förbrukningen i höstas. Har nu tagit fram bilen ur vinterdvalan och kört en vecka ungefär. Tankade idag, 1.46 liter per mil hade den dragit i sig. Oacceptabelt. Innan jag renoverade toppen så åkte jag omkring på 0.85 till 1.15 liter per mil beroende på körtyp och stil. Vad kan ha hänt? Va och köpte mig en burk med startgas för att undanröja alla möjligheter till tjuvluft, hittade två läckor, bägge slangarna till "tomgångsstabilisatorn" eller vad den heter släppte in frisk luft. Åtgärdade dessa läckage och kunde inte hitta fler. Hittade även justerskruven till CO-halten, tror att det var den, "under" luftmassemätaren i ett någorlunda djupt hål satt den. Hur exact skall man justera denna skruv för att sänka CO-halten? In eller ut? Även läst någon gång på detta forum att det på styrenheten till Motronicen skall sitta någon form utav justeringsmöjligheter, var sitter denna styrenhet och vilka justeringar kan man göra på denna? Hur görs dessa justeringar i såna fall mer exact? Skruva in eller ut vad och vad får detta för följder? Änvänt sökmotorn på forumet men tycker inte att jag har funnit tillräckligt uttömmande svar på dessa mina frågor. Verkstadshandboken är tyvärr ej heller till någon större hjälp. Så, upplys mig nu och ge mig vägledning till en snålare sommar. Tack på förhand då. // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. | |
|
tjena! jag bytte luftmassemätarn på min då gick han lite snålare. landsväg drar min ca 1liter bland 1,4 stads 1,6 ca. tycker det är normalt 6a med automat ska väll dra lite hehe.. lycka till i alla fall. m.v.h jompa |
|
Paap Reeder |
... CO- skruven skall skruvas ut .. d v s ned för att sänka CO- halten. På boxen finns en plasthatt .... under den ett plastvred med 6 eller 7 lägen beroende på vilken box du har. Ställ den i läge 0 d v s så mycket motsols du kan ... så är du på grunsinställningen. INGET våld ty vi talar om urmakeri .... Sök sedan på forumet ty inställningsvärdena för övriga lägen har legat ute. Fastställ dock först exact vilket boxnummer du har. MVH /// Paap R |
|
och om du är det minsta osäker när du ska ändra på värden i boxen...gör bilen/boxen strömlös! /Pelle |
|
|
Styrdonet till automatlådan? Är det nånting man kan felsöka alternativt byta ut och var sitter den i bilen? Oftast fungerar automaten oklanderligt men ibland så verkar det som att den tappar kommunikationen med motor och gaspedal. I princip noll reaktion när man gasar halvt eller fullt. Dock ej då kickdownkontakten trycks in, då reagerar den defenitivt och ordentligt. Är en sk. programlåda med S-E-321. jompiz: Problemet ligger troligen inte i luftmassemätaren då det är samma mätare nu som då. Ska ändock ta och mäta upp den för att utesluta. Och jo, har inte köpt bilen för att det är låga ägandekostnader på en dylik vagn utan för att den är beroendeframkallande. Tycker att om bilen dragit kring en liter innan så borde man kunna få ner den till samma förbrukning igen utan att behöva trolla allt för mycket. Paap R: Tackar för det mycket enkla men ändå helt fullständiga svaret om hur man skall justera skruven för att sänka CO-halten. Däremot så undrar jag fortfarande vart denna styrbox sitter placerad i bilen. Någon, kanske du kan upplysa mig? Ska pröva söka efter värdena här på forumet, torde förenkla förfarandet en hel del att ha dessa. Pelle: Jo, att inte göra bilen strömlös vid fipplande med dylika boxar är inget jag vågar ge mig på. // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
Paap Reeder |
...glömde: boxen sitter i handskafacket ... den nedre. MVH /// Paap R |
|
Har sökt på forumet för att hitta information om hur man ställer motronicboxen och dess åtta lägen. Har dock inte funnit någon sådan information så lite assistans med den biten vore inte alls fel. Har förstått att det är tändning och bränslemängd som kan ställas där i fasta lägen. Hur ligger värdena på respektive steg? Läge noll medurs i botten? Som sagt, en fin liten förklaring på detta skulle sitta fint. Anar att den informationen kanske skulle uppskattas av flera än mig när den dyker upp. Skall försöka göra mitt bästa för att hitta infon även jag... // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
|
Har åter igen prövat söka dessa värden för inställning av motronicboxen. Ej hittat. Nån som kan, vet, har, sett, hört?? // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
Paap Reeder |
Hej! För ... 060- boxen gäller: 0 - stock 1 - +3%soppa 0 grader i tändförställning 2 - -3%soppa 0 grader 3 - +6%soppa 0 grade 4 - 0%soppa +4 gradet förtändning 5 - +3%soppa +4 grader förtändning 6 - -3%soppa +4 grader förtändning 7 - +6%soppa + 4 grader förtändning Skall besikta min på måndag och skall då ställa boxen i läge 2 eller kanske läge 6 ... få se det läge som ger minst CO. MVH Paap R IP: ...[152.188] |
|
Mången tack Paap R! Återkom gärna med rapport efter besiktningen så jag får höra. Ska själv in till SBP på tisdag. Förresten, hur svårt är det att få tag i en 3.91 axel med diffbroms passande min BaderMeinhofWagen? Du kanske vet, du som har en... // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
Paap Reeder |
... klistrade in texten från förra året ...därav besiktningssnacket men jag tog med det ändå som tips. Skall i år in först i maj. M30:an står avställd för tillfället men ställer på den i gen för bes. Betr 3,91 så finns inga sådana färdiga bolt on för E28 utan man får köpa sig en M5 E34 slutväxel ... pilla ur dreven ur den ... och pilla in dom i e28´ans skal. Sedan är det bara att dra ner mössan över öronen och ösa på! MVH /// Paap R |
|
Tankat igen. 1,58 liter per mil. Fyllde fullt, hällde i två silver akutrengörare samt en svart smörjare. Åkte in för årets besiktning och förberedde mig med 5:ans insex för att justera CO-halten. Icke! CO-halten låg på 1,5. Noterade oxå att lambda låg på 0.999, vad visar det på? Blir inte klok på detta, vad kan bränsletörsten ligga i? Ska åka och inhandla tempgivare till motronicen samt lite slangar som kan tjuvläcka lite luft på fredag. Även ställa motronicboxen i läge 6, kan funka? Blir en omgång med startgasen efter slangbytet för att se om det döljer sig nån mer läcka nånstans. Hur kontrollerar man att LMM:en fungerar fungerar som den ska? Kan den vara en möjlig felkälla? Fick även tipset om att spridarna kanske inte mår så bra då bilen varit avställd en längre period innan jag köpte bilen. Därav de tre flaskorna, brukar såna kunna göra susen eller bara humbug? För övrigt så gick bilen igenom SBP:s kontroller utan anmärkningar, blankt papper. // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
|
Huh? Lambda 0.999? Har du katalysatorverisionen av M535? Annars så sitter det inte någon lambda i din bil. Om du har kat så är lambda 0.999 helt ok. Riktvärdet är 1.000. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
Paap Reeder |
... bränsleförbrukningen beror på tung högerfot! Byt till dansskorna och mät igen. MVH /// Paap R |
|
J.Dredd: Ja det där med lambda tyckte jag var lite konstigt. Dom mäter ju den oavsett om man har en katalysatorbil eller ej. Ska man ha reda på värdet får man öppna ögonen då man är där för dom skriver ju inte ut det. Men vad säger det om förbränning och förbrukningen? Paap R: Aldrig att den beror helt och hållet på min högra 45,5:a. Lika tung nu som alltid. Och har som sagt kört bilen på litern innan min lilla totalrenovering av toppen. Jaja, ska inhandla de där prylarna imorgon, ställa om boxen och mäta igen. // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
|
Har du ingen katalysator så har du heller ingen lambdagivare. Så det som du såg var nog bara något default värde som stog på mätapparaten. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Har ingen katalysator på min bil. Testapparaten SBP har analyserar väl avagserna med hjälp av en sond i avgasröret? Lambdasonden (om man har en) styr väl mängden bränsle insprutningen skall ge? Alltså kan man få fram ett lambdavärde på vilken bil som helst, med eller utan lambda/katalysator? Så ja, och nu ser jag gärna att nån som har riktigt bra koll på detta rättar mig om jag har fel samt upplyser andra i ämnet. // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
|
Det kan inte va så att kammen står lite fel efter renoveringen? Min: Länk |
|
|
Nja, betvivlar jag starkt att kammen står fel, inte ens lite fel. Motor nollad efter konstens alla regler. Fast det är klart, lagen om alltings jävlighet har jag aldrig kommit överens med. // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
Paap Reeder |
... helt rätt bondenpaavo att lambda bara är ett teoretiskt värde på bränsleluftblandningen. 1,00 är det perfekta. 1,03 ... den går magert 0,97 .. den går fett Din motor går således helt OK ... på tomg i a f eftersom SBP inte mäter annat än vid tomg. Vad vet man om dessa siffror vid exvis 2000 rpm som du har vid ca 100 kmh?? Då kanske den går FSF ... "fett som fan"?? MVH /// Paap R |
|
FSF är någonting som stämmer mycket väl, måste ju stämma med tanke på törsten. Stinker bensin om bilstackaren ibland, ur avgassystemet, läcker alltså inte nånstans. Märkte igår när jag hade skallen under huven och höll manuellt på gasen lite, typ 2500 varv och då "småryckte" motorn en del ungefär som den skulle ha gjort på tomgången och den hade felat. Ännu ett symptom på nån bränslesjuka antar jag... // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.