AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
899

Råd angående M3 köp.

Sharkbait
Hallå där.

Har tänkt mig att skaffa en M3. Det är så att jag inte är så hemma med Bmw så då tänkte jag om man kunde få lite råd och tips på vad man ska tänka på och undvika när man ska köpa en sådan bil !

Har tittat på M3or av årsmod 97 - 99. Någon som kan dra i stora drag om det skiljer sig i utrustning m.m. ?

Tack för förhand
Sharkbait
Ingen ?
Kolla på vad du får ge i försäkring. Brukar vara duktigt hög försäkringspremie för en 20-åring.
Drivtkostnaderna är inte jättebilliga på en M3:a skulle nått gå sönder så kan det gå på en rejält slant om du har otur. Men eftersom bilarna är bygga för att gå hårt så är inte chansen så jättestor men den finns där.

Sen bör du kolla så att den är välservad med komplett ifylld servicebok osv. Jag skulle lämna in bilen för ett m-test om jag vore du, då går oberoende personer igenom bilen och hittar de fel som finns.

MVH
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Använd sökfunktionen... Då har du läsning tills du tröttnar ;)
Sharkbait
Men vad står tex E 36 för ?
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Läs här:
Länk
Sharkbait
Tack !
Satt just och läste det !

Men hur är det med utrustningen på M3 bilarna ?

Ska det alltid vara fullutrustade eller finns det undantag ?
Sharkbait
Help .. . .
cane
Visst varierar utrustningsnivåerna. AC, skinn tycker jag är baskrav, men inte alla har det. Sen finns det mer eller mindre onödigt godis, som backradar, automatiskt avbländande backspegel, elstolar, elvärme här o där, etc.

Annars är det väl inga direkta svagheter, annat än sånt som slits. Dock kan man ju kolla VANOS enheten (framkant i motorn) om den svettas olja skulle jag dra vidare till nästa ex. Fallerande vanos händer ibland, jag tror personligen att det mest beror på hård körning innan oljan nått arbetstemp. Sitter det en vanos av märket sachs är den bytt, och sachs:en är tåligare än orginal rolls royce.
Det är inga skillnader mellan de åren du tänkt dig.
Allt var väl i stort sett option, finns ju M3:or helt utan prylar.

Skinn, var ett krav att det inte fanns när jag köpte bilen:)
Sharkbait
Tack för svaren !

Men vad är exakt Vanos ? Har aldrig hört talas om det tidigare. .
VANOS är BMW's system för variabla ventil öppningstider.
Fungerar genom att kamaxeln vrids i förhållande till vevaxeln för att vara så effektivt som möjligt för varvtalet.

Enkel Vanos (M3 93-95) betyder att insugskammen kan vridas.

Med dubbel Vanos (M3 E36 96-) så styrs både insugs- och avgaskammarna.
Sharkbait
Detta ska man vara uppmärksam på alltså !

Finns det något mera ?

Den bilen som jag tänker köpa/instresserad av kommer M-testas. .
cane
Ac kondensorn gav sig på min bil efter 5000 sommar mil, litet dåligt tycker jag. Kosta runt 5k att byta. Kolla om du ser någon tendens till förrutnelse på den, sitter framför kylaren.

Kopplingen kan vara bra att kolla litet extra på, pyssligt att byta den, men det räknas väl till slitage-del på en 300+ hästars bil. Bromsar likaså.

Bakre skärmkanterna är litet dumt utformade med en smutshylla sas inbyggd... känn efter så att det är rent, annars kan rosten nog komma rätt snabbt skulle jag tro.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.