AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.296

Vässa 323ti

Lo
9
Love.
323ti
Så då har men skaffat bil igen, efer 1/2 år med busskort.

Det blev en BMW 323ti 1999

Mycket rolig bil tycker jag, men hur kan man göra den ännu roligare ?
då tänker jag på både chassi och motor.
det är min första BMW och budgeten är begränsad
så jag undrar vard man ska lägga slantarna på.

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Om jag hade begränsad budget så skulle jag prioritera så här (förutsatt att original chassiet är friskt):
1. Service, Service, Service...
2. Byta bussningar mot ex. Powerflex
3. Ett fräsigt avgasystem för lite placebo effekt ex. G-Power eller Eisenmann
4. Byta bromsbelägg mot ex. PFC
5. Byta bromsslangar mot stålomspunna och i samma veva byta ut bromsvätskan mot Castrol SRF
6. Coilovers eller H&R fjädrar och Bilstein Sprint dämpare
7. Kasta ut M52 motorn och i med en M54TU-B30 (330i motorn) eller en kompressor konvertering.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Lo
9
Love.
323ti
OK!
bilen har gått 10.000 mil och service-boken är välfylld, bilen är också sv såld,

nu är det så att bromsarna är faktiskt paj
bilen ska in till BMW nästa vecka för byte nav fram och skivor runt om...

ska jag skita i det och skicka den till annan verkstad och
satsa på nya bussningar i framvagn, PFC belägg och stålomspunna slangar ?
vilka skivor ska man satsa på ?

vad kostar delarna och var köper man dom?

chipning + luftfilter är det något som ger nånting och vad kostar sånt ?
PFC belägg är inte på något sätt rekomenderat såvida du inte kör en hel del bana med bilen.
Dom äter upp dina skivor vid gatkörning och skitar ner samt gnisslar något fruktansvärt.
Som jag ser det så är PFC något du har på en bil som i huvudsak körs på bana. Eventuellt byter du mellan orignal eller liknande och PFC mellan banpassen.

Castrol SRF känns sjukt dyr om man jämför med Motul RBF 600. RBF kostar en bråkdel av vad SRF gör. Trots snarlik prestanda.

Byte till en bromsvätska av denna standard medför ett större löpande underhåll i form av luftning oftare. Detta för att behålla den prestanda du önskat genom att byta vätska till något bättre.

/Anton
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Love > Lyssna på de lärde! (Anton i detta fall) :)

Om du nu inte skall ha bilen till att åka bana med ( JO, det ska du ;) ) så fungerar BMW original skivor och belägg mycket bra.
Skall du smiska bana så hade i vart fall jag bytat beläggen, skivorna hänger med ett bra tag.

Däremot undrar jag om man verkligen behöver byta bromsvätskan oftare eftersom våtkokpunkten är högre så torde vätskan hålla längre än en "vanlig" DOT4 vätska (även om prestanda givetvis blir sämre med tiden)?

Glöm allt vad som heter chip och luftfilter! Ger oftast bara trubbel och en motor som går sämre än original (om man inte åker M42 och med piratchip :)
Möjligtvis att ett sk. Unichip kan ge något eftersom bilen där justeras in på rullandelandsväg.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
undrar bara en 323 som han har i det här fallet, är ju på 2,5 liter men med mindre effekt än dom 192 som det är i vanliga fall.. vad är det som skilljer?
Lo
9
Love.
323ti
aha!

men att byta slangarna skulle man vinna något på det ?

annars så hittade jag detta "bolt on" kit Länk
för 31k
är det något att börja spara till?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

CDrom: 323 brukar väl alltid har 170hk däremot så har 325 192hk. Båda motorerna är dock på 2,5 liter.

___
//Ulf
CDrom:
323 har en helt annan motor (M52) med både block och topp i aluminium, än 325 som har block i gjutjärn (M50).
Det verkar också vara så att 323:an har nedskrivna effektsiffror, närmare 185hk är närmare sanningen enligt många.
Den lilla skillnaden upp till 192 tar den alltså lätt igen på sin lägre vikt!
Bara för att slutföra det påstående jag tog upp tidigare.

Om beläggen byts till PFC tex PFC 99 så kommer skivorna att ta väldigt mycket stryk av gatkörning. Beläggen är tillverkade för höga temperaturer, vilket man inte uppnår vid gatkörning.
Beläggen kommer istället att få en ytbeläggning som hyvlar av skivan relativt fort. En säsong kanske mindre håller dom måttet.

Vid frekvent bankörning kommer beläggen hållas rena från elak ytbeläggning och både skivor och belägg lever väldigt länge.

Angående bromsvätska så har Tryggve rätt i sin mening då den kommer hålla prestandan vid godkänd nivå om man jämför med "vanlig" vätska. Men då tappar man ju meningen med en bättre vätska. Gäller att komma ihåg att det inte är den prestanda man en gång haft efter ett tags körning...

När det gäller chip och luftfilter så har den lärde Tryggve bra åsikter. Iaf om du frågar mig, för jag delar hans uppfattning.

M42 får nog ingen mer effekt av chipet, men man kan varva mer!! Jiihooo!! :-D

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.