AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
992

orgkam eller sugtrimmkam vid tic?

Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
hej är det bättre med en orginal kam vid turbokonvertering? i min tic sitter det en vass sugkam så den är Helt död under 3000. så jag undrar om det är bättre att bytta atillbaks till en orginalkam? vad är skilnaden på turbokam samt en trimmkam till en sugmotor?
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
kom igen nu alla turbofreaks... jag vill väldigt gärna se ett svar på denna fråga...

E
1.156
E
320 ci cab -04
Oftast har en "turbo" kam snällare tider än en orginalkam. Jag skulle nog försöka köpa en turbokam till din 325:a. Det finns en rätt tung (läs bra) artikel i Bilsport i ämnet.

E
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
är det alltså bättre med en org sugkam i stället för en sugtrimmkam på turbon? är det någon som kan det här? har för mig att ppf hadde turbokammar förrut men hittar inga där.. skummt det där me toppen :)
PETER.O
Om det är mer bottendrag du vill ha ,så är väl en snällare
kam att föredra men är det mycket effekt som du är ute
efter behövs det vass kam även på en turbo. När kompisen
turbomatade sin hoj (Suzuki Hayabusa) så blev det en rejäl
effekt ökning när han bytte till vassare kammar (den ger
ca 800Hk på veven).
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
den hojen skulle jag aldrig sätta mig på.. det vorre ju litte kul om det hände något under 3000 i alla fall.. men jag har hört att man tydligen inte skulle få ut licka mycket effekt av någon anledning när man körde med en "sugkam"
An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
Jag har kört med en Dr.Schrick 284 graders sugtrim kam på min förra turbomotor. Fint! Bättre än med en orig. kam iallafall. Köp bort den. Nyslipad!

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Vi har turbokammar på lager.
Dåligt uppdaterad hemsida bara

/Andreas
E
1.156
E
320 ci cab -04
Testa med orginalkam om du vill ha vrid på låga varv eller om du har flis köp av BMW-Andreas.

En sugmotor måste suga i sig sin luft, som bekant, en turbo är en respirator. Med en snällare kam (kortare oppningtider) kan man öka turbotrycket och få samma fyllnadsgrad.

Jag rekomenderar att du kollar Bilsports artikel om turbokammar. Mycket intressant, enklast om du har stålar är att betala ngn för en bra kam. Rätt kamaxel till din motor ger sannolikt 20% mer effekt utan spikningar och ett bra register. Om du sen skall kunna utnytja din värstingkam optimalt så bör du nog skaffa bra motorstyrsystem - och det kostar flis.

Vilket mål har du? Att få en bättre vrid på låga varv - orginal kam, billigast. Du tappar troligen lite på toppen.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.