|
|
|
|---|---|
|
hejsan. jag har lite funderingar på att montera en liten bas bak i facket där batteriet finns. i instruktionsboken står det som tillbehör att det finns en orginal bas monterad där på vissa bilar. någon som har erfarenhet av detta. jag har växlare och oginla 6 högtalare. som är utbytta. mvh uffe persson | |
Robsarve |
Har hållit på med billjud i snart två decennier och ännu inte stött på något som varit uslare än den orginalsubben... Skaffa en liten aktiv sub istället. |
|
Håller med robsarve på alla sätt. Har aldrig hört nåt sämre än original Nokiabasen i "stora" ljudpaktet..."plonk plonk plonk" Jag ska hål i locket, monterade en 12", med ljudisolering bakom. Slutsteget sitter på vänstersidan bakom navi och växlare. Funkar kanon, absolut inget världsmästarljud men bra mycket bättre än utan och MYCKET bättre än Nokia basen. Största fördelen med det är att det aldrig är i vägen, man slipper flytta runt på en baslåda så fort man skall lasta nåt i bilen. Man får nog välja, kioskvältarljud eller smidighet. |
|
|
Det är ju komiskt och givetvis tragiskt att läsa detta forum. Jag har haft min bil ett år nu och jag ska villigt erkänna att jag inte har lagt ner så överdrivet mycket tid på att undersöka den. Vad jag har lagt märke till är att ljudet och framförallt basen är urusel. trots att bilen ska vara utrustad med någots slags "extra hifi-blaj"anläggning med en massa högtalare. Jag har hört talas om att det ska finnas en sub som man kan sätta i sidofacket bak så jag sökte på forumet och fann ovanstående inlägg. Jag har ju förstås undrat var den ska vara eftersom det sitter nån stor jävla telefon-låda där bak. Gissa om jag skrattade när jag läste ""NOKIA BASEN" |
|
Robsarve |
Det mest tragiska är ju pengarna detta system betingade nytt. Sätt i två 5" kit för totalt tre papp och det låter bättre och med mer bas än det stora systemet. e39:an är dessutom en av de lättare bilarna jag haft att få ett vettigt ljud i. Stoppade i en riktig DSP (Alpine H700) och ca 1 kW slutsteg på någon timme... :-) Luxor Car Systems blev Nokia Car systems som sen köptes upp av Harman international som äger varumärken som H/K och JBL. -Om du undrar varför ditt h/k premiumsystem låter som tv-högtalare med viss gummistövelsbismak... ;-) |
|
Definitivt tv-ljud. Nu vill jag ju inte kalla mig för audiofil men normalt sätt hör jag en viss skillnad mellan en baslåda och en telefonlåda. Vill gärna ha tips på enkel och inte alltför dyr uppgradering av bas. Mina "gummistövlar" har fladdrande sula. |
|
|
Itressant! Är också besviken på M5'ans ljud. I den sitter business CD'n, men jag vet inte om jag orkar med att börja dra om allt kablar m.m. så vad tror ni om att endast uppdatera elementen? Basarna och diskanten alltså...? Fram är det ju 2-vägs system, men bak, är det koaxial eller? Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
Robsarve |
Har du buisness är det relativt enkelt att byta högtalare. Har för mig att det är bredbandare i hatthyllan och ingen diskant alls där. Brukar ge ett stort lyft. Proffessional / DSP -anläggningar rekommenderar jag antingen att man nöjer sig med en liten aktiv baslåda eller att man ersätter förstärkare och högtalare i samma sväng. tycker Erik |
|
Robsarve....Har Du något förslag på att ersätta "Nokia basarna" på en sedan, jag tänker då på märke modell som funkar utan för mycket trådtattande. Jag har en DSP. Undrar Stefan |
|
Robsarve |
DSPn är ju än jobbigare, den har ju ganska skumma delningar där subben delas av vid 40 hz! Det gör att de flesta aktiva baslådor går bort eftersom de slutar spela strax över 40 Hz. (mer info om detta här: Länk Man kan dock hänga på en aktivsub på bakhögtalarnas kablar, men helt idealt blir det ju inte. Vi har tyvärr inga aktivbasar, och allt är ju en fråga om vad man är beredd att lägga. Jag gillar Infintys Basslink, men den kostar ju närmare 4 papp. Det vettigaste tycker jag är som sagt att plocka ut både steget och DSP´n och ersätta det och högtalarna. Jag tyckte detta var ganska enkelt, men jag har ju gjort en del sånt här innan. --- Audiuppgradering Proffessional 1. Skruva ur CD-växlaren. 2. Plugga ur och skruva loss steget. 3. Leta reda på vilka som är lågnivå och remote, löd på kablar på dem. Klipp inte orginalkablarna, de behövs om du skall återställa bilen. 4. Dra strömakabel från batteriet. 5. Montera och koppla in steget. Har du ett Phoenix Gold R5.1MT får det plats där orginalsteget satt. 6. Koppla bakre utgången på steget till bakre mellanregister. (hatthylla resp. tak) 7. Dra en 4mm²-kabel från subutgången under bagagegolvet så du kan koppla in en baslåda. Rekkomenderar en separat baslåda, men folk har haft lyckade resultat med att sätta en 10" bas på en baffel i höger stuvfackslucka. 8: Koppla in de passiva delningsfiltren till framhögtalarna på stegets front utgång, placera filtren uppe på innerbakskärmen, berdvid ev. Navi-läsare. 9. Koppla filtrens "low" utgångar till främre basar och filtrens "high" utgångar till mellanregistren. 10. Byt ut bas och mellanregisterelementen mot kitets bas och diskant. -Klart Vill du koppla naviskärmen till steget så krävs det lite mer kabeldragning. Delar: R5.1MT, 5x50 + 1x100W RMS Slutsteg för "Bilbio", 5400:- ZR5.0 comp, tvåvägs framsystem, 1400:- R10, 10" bas, 800:- Räkna med material för ca 500-1000:- beroende på om du skall ha separat baslåda eller ej. tycker Erik |
|
Eiwinrude - kära, lilla vän; Det som du kallar: "jävla telefon-låda där bak" ÄR basen, tillverkad av Nokia. Jag tror aldrig jag skrattat så åt någon någonsin. 2) Telefondelarna sitter i: a) Armstödet b) Innanför facket på VÄNSTER sida. HAR DU HÖRT TALAS OM INSTRUKTIONSBOK????? *asg* |
|
|
uffe: Så här hag jag gjort på min: Länk |
|
| Robsarve....tack för infon och handledning. Skrämmande att BMW använder ett så uselt sytem för de pengarna som det kostar. | |
Robsarve |
Det skrämmande är att folk köper det... |
|
Robsarve :Om man gör ovanstående, funkar då röststyrning, telefon, "tanten i navin" ??? undrar Stefan |
|
Robsarve |
Japp. Navisystemet kommer in via "radion" som sitter innan. tycker Erik |
|
Funatic. Du är nog den enda här som inte fattat batt det var just därför som jag skrattade. Vad ska du med instruktionsbok till när du ändå inte förstår vad du läser. Skärpning! |
|
|
Eiwinrude, din lilla fjortistönt. Väx upp och skaffa dig ett körkort. "Roliga" personer som du kan hålla till på nåt moppeforum istället. Citat från ditt eget inlägg: "Jag har hört talas om att det ska finnas en sub som man kan sätta i sidofacket bak så jag sökte på forumet och fann ovanstående inlägg. Jag har ju förstås undrat var den ska vara eftersom det sitter nån stor jävla telefon-låda där bak. Gissa om jag skrattade när jag läste ""NOKIA BASEN" " slut citat. Och du, var tyst och låt vuxna prata när du inte vet vad du pratar om. //Funatic Lakritsremsan MC |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.