AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
784

M3 för fett? vad kan vara problemet?

Ji
139
Jima
M3 93:a
HAr en M3 93:a!
det verkar som den får alldeles för mycket soppa, den går klokt precis när man startat den och den är kall, men efter en liten stund bara så börjar den gå ojämt och typ bluddrar när man står på tomgång sen luktar det om avgaserna med, typ bensin eller iaf konstigt..,)

kan det vara någon givare som kan vara pajj? vilken isf?
någon som varit med om liknande?

TAcksam för ev svar /Jimmy
Lambdasond, motortempgivare, luftmassmätare.
En del av grejerna som kan ge för fet blandning.
Ji
139
Jima
lämnar man in bilen på en bmw verkstad och dom kopplar in sin "dator" kan dom då kolla vilken eller vilka komponenter som verkar trasiga? eller vad kan dom få fram?

//JImmy

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
När min 750 gick dåligt så kunde BMW få fram att det var en givare som var dålig.

//Schnitzer

Ji
139
Jima
okej schnitzer vad var det för årsmodell på den?
vad var det för givare?
gick den också för fett?

//JImmy

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Det där beteendet känner jag också igen,
min går kanonbra när den är kall, men när den har blivit varm så går bara bra om man tokvarvar den hela tiden, annars så går den lite bluddrigt och och allmänt tungt. Någon givare eller kan det vara dags för en ventiljustering, kanske?

Har du också problem med att efter att du kört den varm, lämnar bilen en timme eller två för att sedan starta den igen så får du någon eller några avgassmällar när du kör?? Så har jag det.
Jag misstänker att bilen tycker den ska "kallstarta" och fettar på, men att det i själva verket inte behövs då det är sommarvärme ute. Skulle det kunna vara motortempgivaren som är boven eller gör alla M3 motorer likadant måntro???

Om en givare vore paj så borde det väl synas i testet och jag har så länge jag kan komma ihåg aldrig haft ett enda utslag på BMW´s "dator" på min bil, trots att den har gått/går lite halvttaskigt. Jag har nyligen bytt lambdasonder på min och detta medförde en drastisk förbättring på draget och reaktionen, men jag har fortfarande kvar problemet med "fet" blandning vid vissa tillfällen.

P.S. Glöm inte att skriva vad du kom fram till så vi andra kan dra nytta av resultaten.

mvh/Flisan

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Schnitzer; vilken givare var det som var trasig på din bil???

mvh/Flisan
Ji
139
Jima
En fråga til?!
har bytt "båda" boxarna (den till vanos och den andra styrboxen där framme) behöver de någon tid att "läsa " in sig igen efter dom varit "nollade"`? för det är väl så motronicen funkar?

//JImmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.