|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har letat förbryllt på nätet men inte lyckats hitta nån guide för på vilken höjd halvljuset ska vara för att gå igenom besiktningen. Jag vet att det finns nåt enklare test man kan göra själv i stil med att ställa bilen på plant underlag en fyra meter framför en garageport (eller nån form av vägg) och då ska ljusbilden vara 1 meter upp på porten (väggen), kan det stämma eller har jag fel? Halvljuset ser som nåt åt detta hållet: / ________/ och då menar jag att det är en meter mellan den streckade delen (i ovan illustration) och marken | |
tvåtakt |
Ställ en kompis bil med ljuset på mot en vägg. Ungefär en till två meter i från, brukar bli bra. Det får gärna vara mörkt. Rita av ljusbilden, och jämför med din bil. |
|
Mitt halvljus var aningens för högt när jag var inne på sbp nu senast. Men gubben var så snäll o letade fram rätt mejsel o ställde in båda två åt mig. De kan ju inte förvänta sig att man har sån utrustning hemma. Du kan ju ta med dig rätt mejsel o sen be att du får ställa med deras mätgrej medans han tex kollar inuti bilen eller nåt... |
|
|
Godkänd nedvinkling är mellan 5cm/10m och 15cm/10m, så det är bara att stega och mäta. Ser du bara till att justeringarna fungerar som dom ska kommer besiktningteknikern med största sannolikhet att justera åt dig om det står fel... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.