|
|
|
|---|---|
|
Jag är en drömmare, har nu fått en ny "idé". Det är någon som har "dött ifrån" en relativt fräsch E21a här ute på parkeringen...sänkt, tonat men övrigt orginal vad jag ser...dubbla lyktor = 323? Den fick igång mina tankar iaf.. Det slog det mig att dessa dök ju upp redan -76...å det är ju inte jättelänge kvar till 2006 = skattebefriat. Hur ser förutsättningarna ut för att kunna tippa ner en 2,4 turbodiesel i en E21a ut? Dvs. hur passar det mot låda och motorfästen? Låda kanske man även den tar från modernare bil, men hur stämmer det då mot mellan- o. bakaxel? Ngn som gjort/sett detta förr? Behöver nödvändigtvis inte vara en BMW-rova under huven för att göra mig intresserad. Tips, erfarenheter, bilder, länkar osv. Allt av intresse! Kanske fler som tänkt i mina banor? Lär väl inte vara så långt bort nu när soppan snart kostar 12:-... | |
|
Jodå, en annan har allt tänkt i samma banor! =) En granne har en 2000 runt -69 som inte är så mycket att hänga i granen, men med lite jobb skulle den gå att få iordning samt att jag skulle vilja lägga i en 2,4td med mek pump i den. Vad gäller E21 och dem ingredienserna så är det väl inte omöjligt om man bara vill. En bekant planterade i en 325ix motor och full drivlina i en 02:a, fungerade fint. Med egna fästen till allt så går det ju. Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
|
I stort sett varenda gamm-Merca är ju konverterad nuförtiden...men har själv inte sett en endaste Bimmer ännu... Ok, det jag tänkte få höra om var väl egentligen hur pass "bolt on" man kan få det? Men det är ju bara stolpa upp. Passar E30 motorer/drivlina i E21? Vad måste isf. medfölja från E30'n? Borde ju vara samma med råoljeruskorna då ;) Man får kanske ta motorfästen å allt...kanske hela framvagn? Passar E30 framvagn rakt i en E21? Hoppas nån expert råkar titta på detta! |
|
|
323i E21 kom inte förrän -79... I tyskland fanns en modell med 6-cylindig 2 liters maskin med förgasare. I Sverige va 320 fyrcylindrig 2 liter fram till -80 då blir den 1,8i i stället... -76 fanns bara 316, 318 med enkla lysen och 320, 320i med dubbla lysen. (hoppas jag har rätt...?) Då är det väl bättre att hysta i en 318TDS motor i en gammal E21a? 90hk (115hk med chips...) räcker väl rätt långt...? Och en halv liter milen är ju kul...=) Finns kanske inte så många motorer i Sverige, med i Europa är den vanlig. Brorsan har en E36a 318TDS på snart 40000mil så livslängden verkar inte vara problem, heller... |
|
|
Jo har väl haft samma tankar ja me.. går ju å trimma "mera lagligt " i en äldre bil oxå.. ja hade tänkt mig en BMW äldre än -75 (eller kanske E21 -76) med en 525tds motor å mek pump.. *Bumse* vem är din granne Kilander eller?? //fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
mr.christian 323i kom -78, finns några som tillverkats -77. |
|
| Ber om ursäkt, men jag har aldrig sett några svenska E21or 323i -78... Brorsan byggde om en E12 med en 323i maskin i och det va en -79a och den kom från den bil som Teknikens Värld testade när 323an skulle börja säljas i Sverige... Oavsett vilket, ska man kovertera till diesel så blir det rätt många år innan man åker skattefritt i en 323a... Bättre med en 320 eller 316 som fanns redan från -75, mycket eftertraktade eftersom de inte behövde avgasrening...=) | |
|
Lindqvist: Nej Kilander är en gammal polare.. Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
| såg en lite smått hottad 635 som var dieselkonverterad förut.. *vill ha* | |
|
*Bumse* gjorde inte kilander nåt liknande? eller är jag fel ute? Mmmm Diesel...... |
|
|
Lindqvist: Lite fel ute är du, han tog en 2002:a och la i 325iX motor, drivlina och framvagn.. + att motorn fick smaka lite turbo.. ;) Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
|
*Bumse* så kanske det var. hörde från kjellströms att han planterade en ix motor + turbo:) å lina i nån äldre BMW.. inte för otrevligt det!!! //fredrik Mmmm Diesel...... |
|
| Uppar denna tråd. | |
|
Någon som har satt i en 2.4td i en 323 e21? Går det att få lagligt? Hur mycket vrid har dieselmotorn? Passar den på m20 lådan? Något annat som kan vara problem? Ryms den under huven på en E21a? |
|
|
Någon som har satt i en 2.4td i en 323 e21? Går det att få lagligt? Hur mycket vrid har dieselmotorn? Passar den på m20 lådan? Något annat som kan vara problem? Ryms den under huven på en E21a? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.