|
|
|
|---|---|
|
Jag är en ny ägare av en BMW 540iA -01 och jag kan inte få navigationen att fungera. Den finns inte med som alternativ på bildskärmen. Jag har försökt att söka bland inläggen på Autopower, men har inte hittat någon förklaring till detta. Jag har även fått tag i en skiva, från 2004, som spottas ut efter ca 30 sekunder. I övrigt så fungerar allt, cd, radio och tv. Kan det bero på att någon idiot har tagit min antenn som satt på bakrutan? Ska det påverka menyn i navigatorn? Mycket tacksam för hjälp då jag är en novis inom området. Jag har även läst att det ska gå att uppgradera mjukvaran till navigatorn, var kan jag ladda ner den programvaran? "Jag har verkligen ingen lust att bli medlem i en klubb som släpper in sådana som mig." [Groucho Marx] | |
|
Navigatorn är svår att diagnostisera igentligen. Men eftersom den inte vill läsa några skivor så kan det vara svårt, kanske en uppgradering kan vara svaret. Finns på bland annat Länk MEN GÖR DET PÅ EGEN RISK!!! (Det kan få som följd att navigatorn blir HELT obrukbar om det misslyckas) Du har inte nyligen kopplat bort batteriet eller bytt batteri på bilen? (Om man inte låter bilen gå i vila så kan navigatorn skadas) Det du kan göra först är att du öppnar bakluckan och väntar sedan tills bilen går i vila, så den röda lampan slocknar på navigatorn, pröva sedan att låta bilen stå strömlös under ca en timma eller två. Se efter om navigatorvalet dyker upp på skärmen efter det. Sedan om inte det hjälper så får man först identifierar var felet finns. Om den finns i navigatorn eller videomodulen (TV) osv. Först gör du som så att du öppnar bakluckan och väntar sedan tills bilen går i vila, så den röda lampan slocknar på navigatorn. Koppla bort minuspolen på batteriet (den pol som är närmast baklampan). Sedan kopplar du ut navigatorn från sin hållare. (Den sitter fast med två "fjädrar" på var sin sida om hållaren, man kan trycka in dessa med handkraft om man har starka "nypor") Dra sedan försiktigt ut navigatorn. På baksidan om navigatorn (troligen en MkIII) så finns det två stora kontakter och en liten coaxial kontalt (Sladd till GPS-antennen). Ta loss alla kontakter så du kan hålla navigatorn fritt. Sedan kopplar du loss den BLÅ kontakten på videomodulen (den bör sitta under navigatorn, den har en blå och en vit kontakt). Koppla sedan in den blå kontakten, som du precis tog loss, och koppla den till navigatorn. När den blå kontakten sitter i ordentligt så kan du koppla på batteriet igen. Slå sedan på tändningen och kolla om du får fram navigatorn i menyn. (TV-alternativet bör vara borta just nu eftersom videomodulen är bortkopplad) Om du inte få fram något alls, så kan navigatorn vara trasig eller mjukvaran i den vara korrupt. Det kan alltså vara så att det kan räcka med en uppgradering. (Men det kan som sagt också vara riskabelt att göra själv) Om navigatorn dyker upp som den ska så kan det vara videomodulen (den med blå och vit kontakt) som strular. Koppla sedan tillbaka allt igen i omvänd ordning, glöm inte att låta navigatorn gå ner i vila först INNAN du kopplar loss den blå kontakten eller kopplar bort batteriet. Lycka till! /Hammar |
|
| Har du kollat med BMW verkstaden? Verkar lite dumt att börja pula själv. Har du köpt bilen för X antal pengar så är väl detta en liten kostnad i sammanhanget. | |
|
Jag har haft bilen på verkstaden och de provade att uppgradera mjukvaran men det hjälpte inte. Mekanikerna hade inte stött på detta fel förut. Jag ska prova din rekommendation och se om det fungerar. |
|
|
Jag har nu provat att koppla till den andra blå kabeln. Problemet börjar dock innan det, den röda lampan lyser aldrig i min bil, så jag antar att det är där problemet sitter. Kan det vara så enkelt som att köpa en ny nav-enhet? |
|
|
the Reverend: Det kan vara så "enkelt" men det är inte billigt. Du bör kanske kolla om de har ågon garanti på navin eftersom den ska/bör hålla mer än 4 år... Det du kan göra annars är att pröva en annans navi-enhet för att se om det fungerar. Var lika försiktig med den andres navigator, låt den gå ner i vila innan ni tar ut den ur den andres bil och samma sak då ni tar ut den från din bil. Lampan måste slockna först. Då kan du vara säker på att det är navigatorn om din kompis navigator fungerar. Men om inte lampan lyser så är det troligen något fel. Det kan vara så att det är en kondensaror (om jag minns rätt) som kan har "brunnit", så det kan vara så enkelt som att byta ut den komponenten. Sök i forumet, tror det egentligen var främst MkII som hade det problemet. Men det kan vara billigare att låta någon byta ut den felande komponenten istället för att köpa en helt ny. Ibland dyker det upp begagnade navigatorer på börsen, men var skeptisk till att köpa på distans, köp av någon som är i närheten så du kan pröva den före köp. Lycka till. /Hammar |
|
|
Låter som det felet jag hade på min gamla Mk2, efter lite felsökande så kom vi fram till att det var någon transistor i en stabiliseringskrets som gått men lyckades aldrig få fram reservdelar så jag köpte en bagagnad istället. Symtomen då har jag för mig var att lampan aldrig lyste men det klickade när man tryckte på eject knappen (lite osäker på klickandet) |
|
|
Länk /RS2 |
|
|
Jag är i kontakt med BMW AG och de har tagit bilens VIN och ska återkomma, får se om några garantier gäller. Bilen är importerad så BMW Sverige täcker inga garantier. Jag har kollat lite i navigatorn, men kunde inte se några brända mostånd eller kondensator. Nu är jag iofs inte någon expert på elektronik. Vi får se hur det går med BMW AG, kanske ordnar det sig. Jag återkommer. Jag har även funnit en begagnad, men man vill ju prova den innan man köper den. Är det bara att stoppa in den nya så ska det fungera eller är det något som måste installeras först? Tack för alla förslag. |
|
|
the Reverend: Oftast är det "plug-n-play", det ska bara vara att byta. Men det måste vara samma typ av display man har. Om du har t ex. en med textvisning, utan skärm, så måste navigatorn vara ha suttit i en bil med textvisningsdisplay. Om du har 14:4 eller 16:9 skärm så måste du ha en som har suttit i en bil med skärm. Men testa innan du köper så vet du säkert, det ska bara vara att byta så den ska dyka upp direkt på skärmen sedan som tillval om den fungerar som den ska. Om den inte dyker upp direkt så slå av tändningen igen och vänta 10-15 sekunder och pröva igen. Om den inte dyker upp DÅ så kan det vara problem och du bör avstå från köpet. ... enligt vad jag tycker då alltså. ;-) (Om du inte har en MkIV (DVD) så kan du passa på att köpa en sådan istället om du har en MkIII innan, det kanske kan löna sig om du kör mycket i europa.) /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.