|
|
|
|---|---|
|
Nivåregleringen på min M5 pluggades av tidigare ägare. BMW-verkstan har dragit i skruvar i ändarna av nummer 1 och 2 på följande bild: Länk och se rensat bort ledningarna som går mellan fronten och bakänden på bilen. Jag vet inte om det är någon olja kvar i systemet där bak (där dom pluggat), men det måste det väl vara? Min fråga är om nivåreg-dämparna har nån "vanlig" dämpverkan också, även om man kopplar bort slangen som kommer från respektive accumulator??? | |
| Ny länk Länk | |
|
Formulerar om mig, då jag knappt själv förstog min fråga. Om jag tömmer bakdämparna på nivåregleringens olja, har jag då nån dämpverkan kvar? Alltså, är nivåregleringens system i dämparen åtskilt från dämpningens system?? Saken är den att jag gärna vill riva väck accumulatorerna och resten som finns kvar av nivåreg där bak, för att få det hela mer mekvänligt, och undrar alltså om jag KAN det, eller om bilen gungar hej vilt sen. |
|
|
Skämtar du? Pluggar man 1 & 2 blir trycket i systemet för högt. Nivådämparna behöver oljan för att dämpa, och jag tror det är svårt (omöjligt) att plugga där utan att det kommer in luft. Vaför pluggades systemet? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har krupit runt under bilen fram å tillbaka nu en stund. Det dom gjort är att dom kopplat ihop matar- och returledningen strax bakom framhjulet. Sen är ledningarna mellan fram och bak väckrivet som sagt. Och där dom väckrivna ledningarna övergår i slang där bak, har dom alltså bara dragit i två små plåtskruvar typ. Det jag inte riktigt förstår är hur dom i så fall lyckats med att ha kvar bra och lagom tryck i bakdämparna när dom drog i dessa skruvar?? För det kan ju inte va så lätt att gissa sej till vilket tryck där ska va, för att få lagom höjd på bilen. Systemet pluggades pga läckage. Jag antar att det var rören mellan fram och bak som var upprostade, eftersom dom är borta nu. |
|
|
Bild 1 visar artikel 1 el 2 på ETK-bilden, i andra änden satt från början ett rör till framänden av bilen. Bild 2 visar skruven verkstan dragit i. Bild 3 visar ihopkopplingen mellan matar- och retur under bilen Taget med videokamera så ursäkta kvalitén Länk Länk Länk |
|
|
Är verkligen original-bakdämparna kvar? Du kan kolla genom att se om det finns ett rör som går in i nederkanten på dem. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Joda, dom är kvar, och dämpar fint. | |
|
Visst kan man göra som de har gjort, men då måste systemtrycket efter ventilen vara korrekt när man pluggar före ventilen. För att svara på din ursprungliga fråga så måste du behålla ackumulatorerna som de är, annars sjunker bilen ner i bakkant. Det känns som en riktigt tattarlösning att plugga rören bara för att de läckt. Själv hade jag monterat nya rör och behållit den fina nivåregleringen. Nu kan du aldrig lossa dämparen, för gör du det kommer bilen inte att nå rätt höjd. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Vilken BMW-verkstad var det förresten? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Rutgersson i Henån är det som gjort det. Bilen var dessutom inne TVÅ gånger innan dess för felsökning av nivåreg, utan nån lösning. Dessutom så larmar bilen hela tiden för nivåreg, så dom har inte "fixat" givaren heller. Tar tillbaka att dom dämpar "fint", dämpar gör dom, men det finns en liten tendens till eftergung. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.