AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.605

325i era däck´s lufttryck?

Sida 2 av 2
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Bimmerkid: Snarare högre tryck fram än bak. Bilen är som tyngst i framvagnen och det är där trycker blir som högst vid inbromsningarna. Så om du vill ha högre så är det fram du pumpar i lite mer. Men jag tycker nog att man kan köra med samma lufttryck fram som bak (2.5-2,8bar)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bak ska ha högre om något. Den kombinationen har alltid rekommenderats. Sen vet jag inte om jag kan skriva under att viktfördelningen på bmw är densamma som volvo och sabb, dvs framtung. Snarare kring 50/50. Pumpar du mindre bak riskerar du sladdrig bakdel och det är inte så skoj. Rekommenderat lufttryck från gummiverkstäderna brukar vara kring 3 kilo. I mina 18" körde jag ca 3,0 fram och upp mot 3,2 bak. Rekommendationen i dörrstolpen brukar vara för komfortåkare och dom som vill slita däck fort.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Håller helt med Anders S. här.

Jag har kört 3.0 runt om på mina 225/45/17" resp. 245/40/17" och slitaget är jämt och svarar fint, dock något stötigt. Vill man ha mer komfort kan man säkert gå ner till 2.8 men ta alltid lite mer i bak.
3.2 runt om.
Då är det 19" med 35mm profil.

Fick en rekomendation härifrån att ha 2.8 bak och 2.6 fram, bytte till det, innan hade jag 3.0 bak och 2.9 fram på mina 215.45.17.

Vad är att föredra? Vad drar "minst" bensin? Vad sliter mest?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När jag körde på Gotland Ring en sommarkväll i augusti förra året hade jag först kring 3,0 bar i däcken. Det var halt. När jag sedan provade att sänka trycket till c:a 2,5 fram och 2,6 bak förbättrades greppet avsevärt och varvtiden sjönk med c:a 2 sekunder.
Jag vet inte hur allmängiltigt detta är för olika däck, men har svårt att se hur 3 bar och däröver skulle kunna gynna greppet (förutsatt att inte däckstommen är alltför vek och tryck behövs för att förhindra att däcksidorna kollapsar).
Däremot kan jag mycket väl tänka mig att det är billigare att köra på höga tryck, både vad gäller bränsleförbrukning och däckslitage. Har man extrema lågprofildäck kanske högt tryck behövs för att skydda fälgen vid skarpa ojämnheter.
Men jag tycker att däckets viktigaste uppgift är att ge grepp.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
jag har 3 bar på mina 235/40-18 är det bra? man får olika bud mest hela tiden.
la
27
laganland
BMW 318 -86
Länk

Gillar denna bilen & går i köpartankar...Men undrar lite över firman...Linus bil...Erfarenheter? Mvh...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.