|
|
|
|---|---|
|
BMWCS 20 års träff, bankörning... kan knappt vänta! När jag köpte min 530 var jag mer ute efter en landsvägskryssare än en banbil och resultatet blev därefter. Någon som har provat att köra på bana med en Automat växlad E34? Vågar man köra med en 530iA på bana? Om man utgår från att man ska köra på bana med bilen, hur ska man förbreda bilen för bankörning? Självklart kommer jag att byta bromsvätska innan körningen men något mer? De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. | |
|
Kompisen körde med BMW 540 E34 på banan i Linköping o det var första gången jag såg framdäck "smälta".... HAHAAHAHAHA. E36 M3:orna var inte lika förtjusta... "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Men 530 & 540 är som natt o dag så lycka till & ge oss en rapport när du gjort det! ;) "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Vad menar du med att framdäck var smälta? De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Jo när man kör på bana (helst med tung bil som "kanar i kurvor")optimerar man däcken så att dom smälter. Med andra ord så hinner diom inte nötas så att det "luftas" iväg utan gummit smälter..... Ser man på däck, hjulhus och viss del av karossen där det skvätter upp bränt gummi.. ;) Coolt... "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Självklart går det bra att köra bana med en 530:a...Jag körde med min manuella 530i-93,dels på Knutstorp och oxå på GotlandRing...Man bör kanske inte köra så många varv i taget pga den relativt höga vikten men visst funkar det. Byta bromsvätska är bra och höj oxå lufttrycket i däcken ett halvt kilo eller så och se till att inga lösa delar finns inne i bilen.. Lycka till! |
|
|
Ha en liten extra pengabuffert också... Min kompis åkte på banträff i opelklubben för två år sedan med nya däck runt om. När han kom hem efter helgen var det dags för 4 nya däck igen..... 12000-14000kr o däck, avgift och bensin går väldigt snabbt på bana. |
|
|
Mugge: Jag har kört på Knutan med min och precis som M5-Power säger, däcken smälter. :-( Hoppyfilm filmad med digitalkamera från mitt passagerarsäte. :-) Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Ehhh, hobbyfilm, och den är från Knutstorp. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Jag funderar på att köra slut mina gamla Dunlop Sport på TRX-färg på Knutstorp i sommar i 540'n, knappast en banbil men det kan ju vara lite småkul att se hur brett man kan gå i kurvorna ;) MVH, E38B12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.