AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.128

Sirenen på alarmet funkar inte, tips?

fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Hej!

Har en bmw 316 -95. Alarmet funkar bra men sirenen tjuter inte, det enda som händer är att varningsblinkersarna sätts på. Detekteringen för alarmet är det inget fel på, men som sagt bara varnings blinkers blinkar när alarmet utlöses.

Vad kan jag kolla? Det kanske bara är glapp i kontakten eller något. Var sitter sirenen? Sedan vet jag inte men halvljusen ska väl oxå blinka vad jag läst i manualen men bara varningsblinkersen, kanske är den i något konstigt alarm läge där bara varningsblinkersen blinkar när alarmet går igång? Är det möjligt?

All hjälp är tacksam.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla säkringarna.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
vilket larm pratar vi om?

Normalt brukar man placera hornet/hornen i fronten, riktade framåt... Inte helt omöjligt att sladdarna fått sig en dänga av vårt "ur- nordiska ;)" saltklimat

fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Erikw, jag kan inte se att alarmet har någon säkring? Står på tyska för min bil är importerad men jag kan inte hitta något om alarmet.

tussipupp, Det är orginal alarmet. Aha okej, vet du någe mer exakt? Ska försöka se om jag kan hitta det.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det finns alltid en säkring, så ta en titt igen. Förmodligen står det Diebstahlwarnanlage DWA eller liknande. Min E32 betedde sig likadan när en säkring var kass.

Här finns hela elschemat att ladda ner: Länk

Uppdatera gärna din profil med rätt bil: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Erikw och alla andra, har kollat lite mer nu. Först var jag på bmw group i göteborg och kollade det med säkringar, var med en snubbe och han bläddrade i böcker och enligt han tyckte han det såg ut som att det skulle finnas en extra säkringshållare för alarmet, fast var visste han inte, inte heller var sirenen är.

Jag fick ringa bmw i stockholm och han visste inget så jag blev skickad till bmw sverige, och han fick fram att det var två säkringar i vanliga säkringsboxen, kollat dem men inget fel på dom.

Efter besvikelse på sveriges bmw kunskap så ringde jag via en jobbkompis en teknisk chef i tyskland och frågade om han hade några tips. Han sa att det inte fanns någon säkring till alarmet utan att det som förmodligen hade dött ut är batteriet till alarmet som sitter ovanför vänstra däcket bak, under hjulhus-plasten. Det var ett uppladdningsbart batteri typ, två modeller, ena som laddade från vanliga batteriet men det byttes snabbt för var osäkert till en som hade egen laddare. Men oavsätt vilken av dem så kunde det vara batteriet som var kass för de håller inte allt oändlighet.

Det går inte att bara byta batteriet enligt bmw göteborg utan de byter hela sirenen då. Men om man ändå skulle byta siren, då skulle jag vilja köpa en rätt kraftig som tjuter mycket, tips? Eller någon som är bra på alarm i göteborg/västerås?

fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Oj glömde skriva att sirenen och batteriet då sitter ihop tillsammans i vänstra hjulhuset, som han i tyskland sa.

fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Jag tillhör dem som gillar sökfunktionen att söka efter hjälp, dock möter ofta trådar som inte hjälper speciellt mycket.

Jag har fixat mitt problem och tänkte för andra som har problem så för mig så var sirenen trasig.

Bilder på var den finns och hur jag gjorde finns här: Länk

fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Ah just det, finns en liten film där med på samma länk (som bilderna) på när alarmet funkar igen. Den nya sirenen är även en 1/3 starkare ljudnivå.

Synd att det inte finns en "ändra" funktion på inläggen..

KM
2
KM
318IS -95
Tackar för bilderna samt lösningen på mitt larmbroblem också.
Har sökt på forumet tidigare samt frågat på BMW men inte fått något tips var tutan sitter.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Bra att det löste sig. På vissa larm kan man aktiera med fjärren om man vill ha ljud eller inte. På mitt är det sex knapptryckningar i följd när nyckeln sitter i tändningslåset hack 1.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.