|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Jag har en undran angående oljebyte i en steptronic låda. Vad jag har förstått så har de senare modellerna av E39 sk. longlife olja i automatlådan som ej skall bytas. Faktum är att jag har hört att man aldrig bör byta olja på dessa steptronic lådor då det indirekt kan förstöra den. Min frågan är vad är det som gäller egentligen? Ta min 540 årsm 2002. Bör man någon gång byta olja på denna steptronic låda eller bestämt låta bli? Tacksamm för info:) Vh/ Kermit. | |
|
ingen olja håller för evigt, oavsett om det är longlife eller inte! jag hade bytt varje oljeservice åtminstone! MVH Johan K |
|
Plumber |
BMWFreaken: Lägg av! Varje Oljeservice? Åtminstone, vad menar du ska man byta ännu oftare?!? Du menar alltså att den oljan BMW menar är livstidolja inte håller längre än 1500-2000 mil? grodan kermit: Om du är för jävla noggrann byter du varje insp2. Jag byter varannan. |
stefannorr |
Jag böt i min f d BMW efter 8000 mil cirka o de tyckte den auktoriserade BMW verkstaden var lagomt..finns som sagt var ingen evighetsolja.. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Oljenedsmutsningen i en autolåda skiljer väldigt mycket på samma miltal, det kan skilja 10 tusentals växlingar på samma miltal. Så ge ett konkret miltal när det ska bytas är svårt, men på en bil som rullat mest landsväg skulle jag uppskatta 12-13 tusen mil,på en statskördbil runt 8-9000 som en lämplig interwall, men det är min egen fundering , men ingen olja varar för evigt. ///MVH Hasso Länk |
|
Finns det inga risker att man förstör lådan vid ett oljebyte? Förstår att det kan låta konstigt, men meken jag pratat med säger att man ALDRIG får byta olja i en longlife låda. När lådan börjar gå dåligt är det dags att renovera den eller byta ut, enligt honom. Vad är det som gör dessa automat lådor så speciella? Vilket år blev det longlife oljor i E39 automaten? Vh/ Kermit. |
|
|
Kan nämnas att på min svärfars E39 årmodell 1996 var det inte longlife låda, den skulle bytas olja på vid viss intervaller. Nu tänker jag dock på hur man bör göra på min 2002:a Vh/ Kermit |
|
|
det är ingen longlife olja .. det ska vara en "lifetime" oil enligt BMW, men som sagt, man kan byta var 10000 mil på dom lådorna .. jag bytte olja på min 540 när jag köpte den, den hade just passerat 15000 mil. ######## # PAJALA # ######## |
|
Plumber |
Jag har svårt att se varför du skulle förstöra lådan? Var bara noga med vilken olja du använder. Att byta oftare än var 8-10.000 mil måste betraktas som slöseri. |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
BMW började redan -93 att fylla lådorna med Shells lifetimeolja på vissa modeller och från 94 Esso olja som finns i E39. (kan finnas någon enstaka väldigt tidig E39-96 som inte har steptroniclåda som har vanlig ATF olja.) Vid varje växling så sker en liten slirning mellan lamellerna i lådan, detta ger en svart "skit" som sedan förhoppningsvis fastnar i filtret tills det är fullt och sedan blandas det med oljan och far runt i lådan vilket medför haveri för eller senare, olja åldras också som allt annat. Du förlänger livet på lådan helt enkelt och får finare och bättre växlingar med fräsch olja. Jänkarna tyckte inte heller att det skulle bytas olja i deras lådor på 60-talet vilket det visade inte alls vara en bra rekomendation, som dom fick frångå, på 70-talet hade tex Ford infört avtappningsplugg även på konvertern för att underlätta byte och få ur alla olja. Ingen har uppfunnit evighetsmaskinen och ingen har heller uppfunnit olja som varar för evigt. USA BMW modellerna har vanlig Atf/ Dextron dvs ingen lifetimolja i sina E39 upp till -98-99 årsmodell och där byts oljan, de har GM lådor och inte ZF oftast. Självklart har oljorna blvit bättre än tidigare, men lådorna funkar istort sett lika som tidigare genom åren, en massa elektronik, men växling ska ske fortfarande ske mjukt och smidigt och lamellslitaget kommer man inte ifrån oavsett vilken olja som finns i lådan. Smuts är automatlådans värsta fiende och det renar inte en liftimeolja bättre än en gammal ATF utan det är filtret som ska ta hand om detta och det sitter det i alla lådor. ///MVH Hasso Länk |
|
Eftersom min bil gått lite över 12.000 mil, bör det nog vara dax att byta oljan. Tack för alla synpunkter:) Vh/ Kermit. |
|
Plumber |
Autlådorna är också adaptiva och känner av slitage och kompenserar för det vid växlingar. |
|
Finns det någon duktig mekaniker i Stockholm som kan rekommenderas för denna, vad jag har kunnat läsa i andra trådar, inte helt enkla operation? Vh/ Kermit. |
|
Perre på Bil&Motorteknik fixar detta, man får byta 3ggr första gånger med filterbyte, då man inte får ut mera än mellan 3-4 liter varje gång, därför kör man 3 byten och kör i mellan. Han skötte Askens Krutis låda som gick helt ok trots +115hkr och 507nm. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Byter man oljan i 3 steg? När man kör i mellan bytena är det bra/säkert för lådan? Vad kostar det mellan tumme och pekfingret? Vh/ Kermit. |
|
|
man byter ut oljan ca 3 gånger eftersom man inte får ut all olja vid endast ett byte (ur konvertern). det finns ingen risk för att du kommer alltid ha samma olje nivå i lådan. efter 3 byten så har du en "ny" olja i lådan. ######## # PAJALA # ######## |
|
Sorry att jag inte förklarade ordentligt men Pajala förtydligade det bra :) Törs inte gissa vad det kostar, men oljan är ju rätt dyr. Asken vet nog mera exact jag kommer inte ihåg , men ring Perre så får du svar. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok, då förstår jag. Får ringa Perre och kolla pris. Tack för infon:) Vh/ Kermit. |
|
|
Det börjar bli dags för samma operation här, (eller ja det har varit det ett tag, men jag är världsbäst på att skjuta upp sånt:P) posta hemskt gärna priset du får och gärna resultatet med, så har resten av oss lite att gå på:) |
|
|
oljan kostar lite mer än en "vanlig" olja Det är en ESSO olja på min bil, ESSO ATF LT 71141 (BMW Nr: 83 229 407 807) om jag inte misstar mig. Kostar ca 190 kr per liter för två år sen (köpte oljan från BMW) ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Hej alla entusiaster:) Efter mycket om och men (har haft stora hål att stoppa pengar i), så ringde jag till Perre på Bil & Motorteknik idag ang. byte av olja i automatlådan på min 540. Han förklarade att man byter i 3 steg för att få ut all olja samt byter filter. Dock finns bara denna mycket speciella olja i 20 liters dunk, som går att köpa från BMW, varav priset för denna operation inte är helt gratis. Man för räkna med c.a 4.700 sek.ink moms. Sen tyckte han att man med fördel skulle uppdatera motor & växellådsprogram, detta av en kostnad på 1500 sek.ink moms. Priset för programvaru byte gällde om man samtidigt bytte oljan, annar kostar det mer. Totalt c.a 6.200 sek. Jag måste se över ekonomin då jag har 2 st uppsättningar Bmw originalfälgar inne för reparation samt lackering + att jag bestämt mig för en Ditec behandling. Många bäckar små....... Men det känns ändå som man verkligen behöver byta oljan i lådan, man vill ju inte att den skall rasa och ofta när man väl upplever problem med lådan så kan det vara försent. Ha det gott:) Vh/ Kermit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.