AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.465

Blir bromsskivor skeva om du du håller foten kvar på bromspedalen?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Såg på ett program om bromsar där det sades att håller du foten kvar på bromspedalen vid exempelvis rödljus så ökar du chanserna till att dina bromsskivor blir ojämna eftersom bromsbeläggen förhindrar den delen av den varma skivan att kyla av sig!

Deras tips var att man skulle helst ta bort foten från bromspedalen vid rödljus bland annat. Kan det stämma?

------
Länk
Länk
TobbeBMW
Ja, det stämmer, klotsarna blir mycket varma vid inbromsning från högre hastigheter, så du bör släppa bromsen om du hamnar vid ett rödljus och inte BEHÖVER använda bromsen, som vid till exempel en uppförsbacke eller så.
Skivorna KAN bli skeva, dom behöver dock inte bli det.
parolof
man hör något nytt varje dag, har hållt foten på bromsen när det behövts vid rödljus i över 25 år och aldrig råkat ut för att skivorna blivit skeva:-) Vem kläckte ur sig den smörjan?
Det är en snubbe på lokal tv här i Karlstad som tjatar om det i ett inslag som går en gång i timmen.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det fenomenet skall uppträda, skall skivorna och klossarna vara ordentligt varma (typ bankörningsvärme) - i vanlig trafik är det med största sannolikhet helt ofarligt att hålla bromsen nere när bilen står still!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är framförallt med nya skivor som lätt slår sig innan de blir "inkörda" som man ska undvika att hålla kvar bromsen om man vet att man bromsat ordentligt några gånger.
Det är ju inte ovanligt med många byten av skeva skivor gång på gång, räcker ofta tex. att ett ok kärvar lite grann för att en ny skiva ska bli skev ganska snabbt.
Ford hade problem under 15 år med skivor som slog sig återkommande, ända från GXL tiden på 70 talet till Sierrorna.
Grundproblemet ligger i tillverkningen, materialet skull behöva ligga länge för att härdningsprocessen och spänningar i materialet ska försvinna innan skivan svarvas och används, vilket av praktiska och ekonomiska skäl inte fungerar. Det är vad expertisen förklarar problemet med återkommande skeva skivor.
Och jag är helt övertygand om att det är en grundläggande och bra förklaring.

///MVH Hasso
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Så killen i reportaget snacket inte i nattmössan. Det ligger helt enkelt någonting i det han säger!

------
Länk
Länk
parolof
Under extrema förhållanden ja, och som Hasso säger somliga bilmärken har haft problem med skivorna, hade en Granada som skivorna blev vinda på bara man startade bilen;-)
Re
66
Reppan
520i Touring -92
måste bara fråga hur man ska göra när man kör bil med automatlåda då?:)
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det är inte skivorna som blir skeva utan belägget som sätter sig i skivan.
Det är det som gör att det upplevs som att skivan är skev.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har fått lära mig att det inte är hur hårt man bromsar in som avgör slitaget på skivorna. Utan att det sliter mer på skivorna ju lääängre tid man bromsar in. En parentes bara

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Intressant läsning om ämnet, Länk

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Kan bara hålla med om Fords bromsskivor, även om det här resonemanget gäller Fords nyare bilar. Körde en 96:a Scorpio Cosworth (huga!) tidigare. Skivorna gick på drygt 10.000 med jobb. De blev skeva på 6 månader. Då körde jag ändå förhållandevis lugnt.

/// Viktor

Mer mos till folket
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Fodras
Ordentliga
Reperationer
Dagligen

Ligger mycket i det...

Sjöberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.