|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Han skriver väldigt kort att han är intresserad av att köpa min bil om den finns kvar och att han vill att jag kontaktar honom. Som jag känner nu är det inte aktuellt att göra affär med den spekulanten. |
|
|
vad du än gör så ge aldrig ut ditt kontonummer jag sålde min 316 för ett tag sen och fick flera samtal som sa att de sätter in pengar utan att ha sett bilen till och med mer än jag begärt de är förmodlingen bara ute efter kontonummret så ge inte ut det. som någon sa va mkt noga med att personen i fråga har ett svenskt personnummer då det kan bli problem om han krockar bilen och ägarregristreringen inte har gått igenom. men vägverket hjälper dig säkert, de var mkt hjälpsamma när jag sålde min bil så vänd dig till dom de bör ju ha koll på allt |
|
|
Tack för tipset Johnalbin. Jag är inte så desperat att bli av med bilen så känns det inte rätt ligger jag lågt, finns dessutom inget svenskt personnummer så är det uteslutet med en affär. Udo, du har mail från mig. |
|
|
Ibland så kan det vara OK även om det verkar skumt. Sålde en gammal Mercedes en gång till en spekulant som inte ens tittade på bilen. Han satte in pengarna på mitt konto i förväg och skickade en biltransport för att hämta bilen. Gällde en 15 år gammal bil som såldes för 8000:-, han skulle exportera den till Afrika. MVH/Dan 523-00 |
|
| RacerMartin: Det är ju bara att ställa av bilen då ju. Så betalar man ingen skatt längre. | |
|
Öberg: Visst, det kan man ju tycka men om bilen trots det brukas och krockas borde det kunna bli rejält dyrt eftersom försäkringen inte gäller längre. /Martin Länk |
|
|
Försiktighet är bra, men som någon var inne på, bli inte paranoid bara. Att spekulanten talar knagglig engelska betyder faktiskt bara det. Har han erbjudit sig att möta dig på banken så tycker jag i alla fall att det tyder på någorlunda ärligt uppsåt. Det är klart man skall vara försiktig, men glöm inte att du riskerar att döma ut någon bara för att de låter fel? Min sambo har flyttat hit från annat land och även om hennes engelska är felfri(Amerikanska) så var ju hennes svenska så klart knackig i början. Men hon fick personnummer innan hon varit i sverige i mer än ett dygn, Vi öppnade bankkonto åt henne samma vecka. Hade hon nu varit spekulant på din bil och fått höra hur skeptiska en del blir bara för att hon inte låter svensk, så tror jag de hade fått sig en vacker svada med kombinationen car, ass, shove, etc. Jag tycker som flera andra har sagt, var försiktig, ta med dig en kompis, möt köparen på banken. Är du orolig för ditt konto, ta en bank/postväxel eller använd ett tomt konto som du bokar en direkt överföring från, det tar inte mer än 10 minuter att arrangera det med banken innan affären görs och kan inte kosta så mycket heller. Skicka sen ägarbytet med en gång, du kan säkert få faxa det från banken. Då är du rätt safe och har samtidigt inte varit ovänlig mot någon för att de inte fixar tugget:-) |
|
|
Visst är det som du säger Heli. Vet folk som blivit lurade på falska checkar och liknande, i de fallen har det varit utländska "köpare". De knepiga var att banken accepterade den falska checken och allt verkade frid och fröjd tills banken hör av sig senare och vill ha pengarna tillbaka. Detta fick mig genast att bli vaksam. Men hade det bara varit för att han pratade knagglig engelska hade jag aldrig startat denna tråd. Det var flera små faktorer som var och en för sig inte skulle betytt så mycket. -Engelska med brytning typ östeuropa -Oregistrerat kontantkort -Få frågor om bilen och inte mycket diskussion om priset. -Dessutom en mycket tveksam mailadress. Hur som helst blir inget med denna affär. Snart dyker rätt köpare upp och han/hon får gärna vara invandrare så länge det handlar om en seriös affär. |
|
|
Jo helhetsintrycket har ju bara du, och rätten att välja vem du säljer till såklart. Känns det inte rätt så ska du såklart avstå. Är köparen bara ärlig så hittar han säkert en bil ändå. Fast det är klart, din listning av de saker som var "fel". Den skulle ju tex kunna stämma väl in på mig i den situation att jag åkte till tyskland för att arbeta ett tag, och spara ihop till drömbilen. -Min tyska är knackig. -Jag har ingen aning om hur jag skaffar registrerat tyskt kontantkort:-) -Jag vet att de flesta tyskar är tokärliga och bilen är säkert så bra som du beskrivit den. Dessutom redan billig jämfört med svenska priser. -Jag bor billigt och surfar från internetcafé, alltså får det bli typ hotmail, eller liknande mailadress. Jag stöder dig i ditt val att inte sälja till den här personen, jag hade förmodligen gjort samma sak i dina kläder. Vill bara slå ett slag för att lagom är bäst, även när det gäller paranoia:) (Jag vet att banker tar ganska bra betalt för "skyddande" av utländska checker. Om de ändå kommer tillbaks och kräver mottagaren på pengar för en falsk check så kan man ju fråga sig vad de då skall ha betalt för...:) |
|
|
men BjörnB om han vill möta dig på banken så kan ju han ta ut pängarna från sitt konto och ge dom kontat till dig så slipper du oroa dig för att han ska blåsa dig på stålarna i all fall, för banken lär ju inte ge ut falska sedlar? men vad som händer om han krockar bilen är ju en annan femma men som många har sagt man ska inte ha några fördommar och alltid tro gott om personer tills motsatsen är bevisad, men man vill inte gå på en mina heller när det ändå handlar om en del pengar tycker jag i alla fall sen finns det folk som har mycket mer pengar än jag. har du hört ngt mer från den eventuella köparen??? |
|
|
RacerMartin: Då får man väll helt enkelt anmäla den stulen? =) Eller anmäla att det har blivit ett problem, bara att förklara för polisen så måste de ju kunna lösas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.