AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.452

Sälja bil, utan att bli lurad?

Sida 1 av 2
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Blev uppringd av en kille som pratade knagglig engelska och var spekulant på min bil.

Han ställde några standardfrågor om utrustning och skick, flera av frågorna rörde saker som stod i annonsen tex färg.
Killen bestämmer efter 5min telefonsamtal att han vill köpa bilen och kommer med tåget och vi ska ses på banken för att lösa den ekonomiska biten.

Han ringde dessutom från ett oregistrerat kontantkort.

Om vi gör en överföring av pengar till mitt bankkonto då vi är på banken, kan något gå snett då?
Är det jag som är nojig och har läst för mycket på internet om skojare, eller?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om ni går till banken och du har pengar på ditt konto så kan inget gå fel efter det. Se till att ni lägger på papper om ägarbytet direkt på lådan.

Men gör upp på banken innan ni gör det. Ska bilen provköras så åk med och om du känner dig osäker ta med en kompis.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Får du ett kvitto av banken att pengarna har förts över så är väl saken ganska biff, eller? Är pengarna väl på plats kan de ju inte plockas bort utan vidare.

Noja i sådana här sammanhang är alltid bra. Se bara till att hålla huvudet kallt och inte nöja dig med mindre än att varje krona är i hamn före leverans...
BjörnB: Får känslan av att något inte står rätt till, verkar lite för enkelt. Så var på din vakt...och lycka till.

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Glöm inte skriva ett kontrakt på affären, där ni behåller varsitt ex:
Länk
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Träffa inte honom/antagligen Dem ensam. Ta med några kompisar. Beware!

------
Länk
Länk
li
1.959
liste
535i -89
Håller med Udo. Var mycket försiktig, Björn! Ha MINST en polare med dig hela tiden och prata med bankpersonalen och försäkra dig om att pengarna finns där de ska, om ni hamnar där. Stäm inte träff på något märkligt ställe, utan var verkligen på din vakt!
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Om det inte känns rätt på något sätt kanske du skulle överväga att ställa in affären. Kolla även upp hur det står till med att sälja en bil till en person med ett icket svenskt personnummer.

Länk

:-]

/guess
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tycker som övriga talare, ta med minst en kompis. en rejäl sådan också. se till att inte stämma träff på ett avfolkat industriområde.
det låter ju underligt, men det kan ju faktiskt vara någon som verkligen vill ha en sådan bil men som inte kan svenska? jag har varit med om mycket konstiga bilspekulanter, som visat sig vara superseriösa. men är jag osäker tar jag alltid med en bodyguard och bestämmer mötesplats med omsorg.

mvh Johan
Det är viktigt att den som köper bilen har en svensk adress såvida det inte är tal om export. Har man ingen svensk adress går inte ägarbytet igenom. Läste nyligen om en kille som sålde en bil till två polacker, de skulle ha bilen att köra med i Sverige när de var här och jobbade. Han fick pengar för bilen men står fortfarande kvar som ägare och får därmed betala skatt, p-böter m.m. De "nya ägarna" går inte att få tag i...

/Martin
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för alla synpunkter och tips.

Jag får fundera lite på hur jag ska gå tillväga.
Han har också mailat mig, tyvärr kan jag inte kolla av mitt jobbmail idag.

Det hela började med ett meddelande på mitt mobilsvar och jag var helt inställd på att det var en "bilförmedlare" som skulle svara i andra änden.
Men allt har nog en naturlig förklaring, kanske det troligaste.
Vet själv hur det är när man pratar med en tysk om en begagnad bil, det blir det viktigaste man frågar på telefon. Övrigt tas på mail.

Han frågade en del relevanta frågor också bla skick, bromsar typ av klimatanläggning. Priset diskuterades som hastigast.

Hur som helst, största försiktighet och misstänksamhet gäller.

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Jaså Björn, du e på väg att göra dig av med bilen. Har i en vecka försökt övertala min sambo att köpa den, 2 st M5 E34 på gården hade ju sett fint ut!!
Tyvärr har mina övertalningsförsök inte lyckats ngt vidare, hon vill fortfarande köra riskokare...
Offtopic iofs men av bilderna att döma ser den väldigt välvårdad ut, hoppas den hamnar i ett bra hem.

Sjöberg
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack, Sjoberg!

Du får lägga i en högre växel i din kampanj med med frugan, än är inte bilen såld ;)

Egentligen hade jag tänkt behålla M5 ett bra tag men så sprang jag på en mkt intressant sportbil som jag var dum nog att provköra.
Den eventuella nya vagnen är egentligen alldeles för dyr för mig så det kanske egentligen vore smartare att behålla BMW:n.
Tänkte åka på några BMW träffar i år och nångång besöka Ringen.

Bilen är faktiskt finare i verkligheten, jag är en usel fotograf. Har stora problem att få till bra interiörbilder.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Nu har jag fått ett mail.

Adressen ser ut som ett seriöst företag men har "ändelsen" @glocalnet.net

Slutsatser?
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
seriösa företag brukar ha "@företagsnamn.se,com eller .net".

/Johan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det är min uppfattning också.

Mailadressen är av typen: business@glocalnet.net

Hittar ett företag på nätet med adressen wwww.business.net

Borde rimligtvis inte hans mailadress vara:
namn.namn@business.net
eller möjligtvis
business@business.net

Och definitivt INTE business@glocalnet.net

OBS! business är bara ett, av mig, påhittat företagsnamn.

Jag hittade ett företag
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Glöm sista raden, jag har inte hittat nåt företag ;)
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
För att ett ägarbyte ska kunna registreras måste den nya ägaren ha ett svenskt personnummer. Om han eller hon saknar detta kan man ansöka om ett alternativt nummer, ett så kallat samordningsnummer. Det går bra att ansöka i samband med ägarbytet och då bifogas en skriftlig begäran samt uppgift om personens adress i Sverige. Till anmälan ska en kopia på personens identitetshandling bifogas.

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Glocalnet är en ISP som får Telia att blekna när man jämför storlek.
xxx@glocalnet.com är inte en konstigare mailadress än xxx@telia.com
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Stente,

Kanske det men om ett företag har en egen registrerad domän är det inte nästintill en självklarhet att man använder denna även till e-mail adresserna?

Detta är inte mitt område men jag tycker det verkar konstigt.
Vad skriver han i mailet? Något som kan väcka misstankar om att inte allt står rätt till?

/Udo Dirkelsniff

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.