AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.706

Problem med torkare bak på E39 Touring

Hejsan!

Farsan ringde idag och sa att torkaren bak på hans 530iAT-02 hade slutat att fungera. Kikade på bilen och trodde först det var någon säkring. Hittade inget fel så jag satte mig och surfade runt lite här på forumet.

Hittade flera inlägg där "kabelbrott" var ett kännt faktum. Kabelbrott på en -02:a tänkte jag? Låter lite mysko. Men sedan tänkte jag efter och minns att bakluckan hade vart lite "seg" sista biten när man öppnade den. Kanske var värt att kika efter ett kabelbrott trots allt.

Tog loss plastkåparna som skyddar gångjärnen och hittade direkt 2 st kabelstammar. På den ena sidan så såg allt bra ut, men på den högra så såg man direkt att kabelstamman var ordentligt "spännd". Tog loss lite vulktejp och hittade en röd/vit kabel som var redo att lossna. Såg ut som den hade blivit rejält klämmd och den var om något korriderad. Skarvade båda delarna av kabeln och tog bort all korrision. Satte sedan ihop kablarna med en skarv och isolerade väl.

Nu fungerar det perfekt igen... Tycker dock att det e märkligt att den va så spänd. Vilken miss av BMW... Frågan e om de lagar dessa fel på GW för folk som inte skruvar själva...

Det enda jag reagerat på såhär i efterhand (har inte märkt det tidigare) är att torkaren bak inte rör sig särskillt snabbt när den ska vända. Den går snabbt i mitten å sen saktar den ned innan den vänder... Ska det va så? Har liksom inte tänkt på det :)

Vill också ge en stor eloge till alla på detta forum och till PowerCrew, då det verkligen är till stor hjälp när man får problem som dessa! *lyfter på hatten*

Tack för mig!

Mvh Tobias
Ne
83
NedimB
e71 X6 2013
hej,
det var som tusan, min bakrutetorkare la av nu i veckan och jag undrade varför, först rörde den sig lite , kanske 5 cm och stanade där sedan vid nästa start igen några cm... nu stor den där. ska imorgon på service, de ska byta hela min bakdörr, det var på garanti, lite rost i nedre kanten, men det går på garanti. hoppas att de fixar torkare med.
men vert att veta att det kan vara så simpelt som kabelbrott.
Tack mannen.
mvh D
Hehe inga problem :) Tur att de tog rosten på garanti och byter ut hela dörren! Hoppas inte vår börjar rosta :-/

Mvh Tobias
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

NedimB: ditt problem kan ha att göra med glapp i kabeln men jag tror mer på att själva torkararmen inte löper så lätt som den ska pga ingrodd smuts och salt i torkarmens fot. Till slut så orkar inte motorn med att driva den.

Ett enkelt sätt att kolla är att öppna glaset i bakluckan och sedan med handen föra torkarmen fram och tillbaka några gånger. Detta ska gå relativt lätt.

Om du söker så hittar du ett antal trådar om detta.

___
//Ulf
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Gjorde som Programmer skrev ovan när vår baktorkare trilskades, nu går den hur fint som helst.
Ne
83
NedimB
e71 X6 2013
hej, tack för råd, ska prova det imorron.
har provat att föra armen tillbacka i ursprungsläge men det gick inte att flytta på den. Dock, har jag idag varit o böt min backlucka pga rost (tack för garanti) och när jag hämtade bilen satt armen på sin vanliga plats men jag provade inte om den funkar...
mvh D
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

NedimB: Om du inte kunde flytta på den så gissar jag att du inte öppnade glasrutan, dvs den övre delen av bakluckan. Själva torkaren sitter på denna medan motorn som driver torkaren sitter i den andra delen av bakluckan. När glasrutan är stängd så är torkare låst med stift i motorn men när luckan öppnas så kan man röra torkaren fritt. Hoppas du förstod...

___
//Ulf
Ne
83
NedimB
e71 X6 2013
@ proigrammer: TACK, det löste sig när jag öppnade glasluckan,
har sprejat lite 5-56 och jobbat lite med den, nu FUNKAR den rätt så bra.
jag var faktiskt på BMW service imorse och frågade de, de sa att det brukar vara problem på turing och att jag någ måste byta den. samtidigt sa de faktiskt att jag kan prova o smörja den så som ni andra har beskrivit (fast inte att jag ska öppna luckan)
TACK till ALLA!!! Ni var till stor hjälp!!!'
MVH D
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bra att det funkade! Hade ju varit onödiga pengar att byta. Det är bara att fortsätta att köra detta lite då och då.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.