AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.556

318i (M40) hackar vid belastning.

Sida 1 av 2
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Hej,

en kamrats 318i -88 (M40 motorn) - tillika min tidigare bil - håller i detta nu, under sin färd mot södra Sverige, på att hacka så fort han belastar motorn ordentligt.

I våra öron låter det här som det skulle vara problem med bränsletillförseln, och det är nog en stund sedan bränslefiltret är bytt. Så, frågorna;

1) Var sitter bränslefiltret? Är det den aluminiumfärgade burken på nära torpeden? Går det att göra rent den provisoriskt, eller är det byte som gäller?

2) Finns det några andra filter i bränslevägen? Var?

3) Några andra troliga felorsaker, förutom bränslepumpen?

4) Är det öht någon idé att hälla i diverse mixturer i bränslet som nödåtgärd?

Tack.

/Jörgen
Bj
143
Bjarne
525i -91
Filtret är mycket riktigt den al.färgade burken på vänster sida framför torpedväggen. Rengöring är väl inget alternativ när ett nytt filter kostar drygt hundringen och det ska bytas med intervallet 1-2 år.

Börja med ett filterbyte innan ni häller i några "mirakelmedel". Det är i alla fall mitt tips.

Lycka till
Bjarne
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Nu har han skruvat bort filtret och provisoriskt ersatt det med ett sånt där vanligt gult "hi-flow filter" - jag är skeptisk till om det filtret verkligen räcker till, det är väl ganska många liter soppa som flödar runt i systemet per minut?

I vilket fall som helst; nu gick den som den skulle så länge som den var kall, men när den hade blivit varm så var det som förgjort. Varvar inte ens över 4500 rpm med kopplingen nertryckt. Tyvärr är det lite bråskande eftersom han måste ta sig hem på fredag. Vad kolla? Fördelarlock? Tändkablar? Stift?

MVH
/Jörgen
Bj
143
Bjarne
525i -91
Det kan ju vara så att det inte blir rätt tryck i bränslesystemet med ett felaktigt filter. Ett annat tips är att kolla luftfiltret som om det är igensatt gör att bilen blir orkeslös.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Tydligen så är allting normalt under 4500rpm, även segdragningsförmåga. Precis som om någon har ställt ner övervarvningsskyddet. Mystiskt.

Kollade tändkabelsatspris på Mekonomen, 2200:-, känns väääldgt dyrt. Kollade sedan tändkabelsats på Mikro, 270:-, känns väääldigt billigt.
Om allt är normalt under 4500varv och inte kommer över detta varv så kan jag sätta 1000spänn på att det är kamaxeln som är dålig!!
Låter lite långsökt kanske men det är ett vanligt fel på M40.

Det är dock ingen fara att köra med bilen, håll dig bara under 4500varv.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Vad är det som skulle ha hänt då med kamaxeln, som skulle ge upphov till något sånt? Kan inte ens i teorin tänka fram något som jag tycker verkar passa bra.
Vanligt slitage.

Kan inte heller förklara det riktigt.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Är det något som kan komma sådär pangbom på två sekunder bara?

Ursäkta min skepticism, men vill ju helst inte att det ska vara kammen som är kass när jag har sålt bilen till en som jag känner.
Jag vet inte hur fort problemet kan uppkomma.
Kammen slits ju inte på två sekunder men problem kan ju uppstå när kammen nått en viss slitage nivå.
Att kamaxeln slits är ju inget konstigt i sig, speciellt inte på M40 som brukar ha problem med detta.

Jag vet åtminstånde tre stycken som fick exakt samma symptom som ni. De letade också efter fel på bränsle tillförseln och allt annat de kunde tänka sig, men det visade sig vara kammen som var sliten.

Direkt när jag såg ditt första inlägg tänkte jag fråga om den gick att varva över 4500varv, men jag väntade iaf. jag kunde ju blivit idiot förklarad:)
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
...hemska tanke...

Kanske kan ha någonting med oljetryck i de hydraliska lyftarna att göra, då? Oljebyte måhända?
Ch
34
ChrOmeE
318i/2SK -88
Hemska tanke!?
Jo du... De e ja som har bilen å e nere i Kalmar (bara 35 mil hem). Vad kostar en ny kam då?
Funderar på att stoppa i en trimkam om jag ändå måste byta. Ska kolla lite mer på det hela idag, tändning + ev byta till ett std-filter om jag hinner få tag på ett i eftermiddag. Återkommer om jag lyckas fixa problemet.

/Livet e en hora å ja e pank
ChrOmeE
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Kompletta kampaket med vippor och hela köret finns tydligen att uppbåda för 3600:-, alltså inte särskilt gratis alls.

Jag måste erkänna att jag är hemskt skeptisk fortfarande dock, bilen ska inte reagera på det viset då - har själv kört en Opel Kadett till nersliten kam och då kom driftproblemen smygande långsamt och sakta. När jag gör en sökning på forumet efter M40 AND kamaxel så hittar man diverse beskrivningar på hur folk har upplevt sina nerslitna kamaxlar, vilket i princip uteslutande har handlat om att motorerna låter som dieslar. Inget har iaf nämts om att inte ha kunnat varva ur motorerna, cilket jag personligen dessutom tycker stämmer mycket bättre med teorin.

Fast teorin har ju haft fel förr.

Skulle (vilt) gissa att det i de nämda fallen har handlat om på ett eller annat vis igensatt hydralik till lyftarna, vilket då har blivit åtgärdet som bieffekt till en bytta kammen. Inget inte ett rejält oljebyte kan fixa, alltså.

Fast, jag kanske är ute och cyklar rejält? Rätta mig gärna om så är fallet.

Nu ska jag sova. Satan vad jag ska sova.

/Jörgen
Ch
34
ChrOmeE
318i/2SK -88
Hej igen!
Har talat med BMW-verkstan på den lokala orten nu och fick tipset om att det även kan vara kabeln till Lambda-sonden som är kass. Han pratade ngt om en ny modifierad kabel som skulle ge bättre spänning!? Tydligen ett ganska känt fel på 318 med M40. Kruxet är att kabelskrället kostade drygt 2000 spänn!
Kom gärna med fler tips! Börjar bli lite desperat nu.
Sov gott Jörgen!

ChrOmeE
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Om kammen är sliten så kan bilen få svårt att varva, men detta sker inte snabbt. "Varvstoppet" sänks pö om pö. När jag köpte min så gick det att varva den till 6000rpm, sedan gick den dåligt. Efter 1000 mil så kunnde jag bara varva 5600rpm. Grejen med sliten kam är ju att den vid höga varvtal inte hinner få ut avgaserna och surar ner sig (tror jag). Detta på grund av kortare öppettider och mindre öppnade ventiler.
Min höll på att lägga av när man varvade den till 5600rpm på slutet. Varvade man upp den och släpte gasen så la den av. Den gick lixom på tre ett tag efter varvningen.

jag bytte kam och gjorde rent lyftarna och nu varvar den mer än gärna till riktiga varvstopp vid 6200rpm.

Min kam såg ut som en finnig tonnåring. Den var helt slut. Jag tror att det var en kombination av täppta lyftare och sliten kam som fick min att gå så dåligt.
Ch
34
ChrOmeE
318i/2SK -88
Hej Gunneriusson!
"Varvstoppet" kom väldigt plötsligt!
Inte ngt som kommit smygande alltså!

ChrOmeE
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Prova att ryck bort sladden till lambda-sonden helt, och se om det blir någon skillnad! Sitter ett kotaktstycke någonstans under soppafiltret om jag minns rätt. Bara att kolla vart kablarna från grenröret tar vägen. Kan ju även vara så att den kanske har hoppat isär?
Ch
34
ChrOmeE
318i/2SK -88
Hej igen... Lite uppdatering på tidigare inlägg.
I går ringde jag en skrotfirma och fick tala med en snubbe som sade sig veta exakt vad felet var. Han trodde stenhårt på att katalysatorn var igensatt och att det inte kunde ha med Lambdan att göra.
Sagt och gjort. Ner till macken, loss med bakre delen av avgas-systemet, in med ett armeringsjärn, vilket var det enda jag fick tag på, rensa runt och slå lite inne i katten med. Kollade slangar, vid motorn. Kollade även stift som nu såg lite sotigare ut än för ca 15 mil sedan. Startade och sotade ur den lite. Men fortfarande samma problem! Det börjar komma när den blivit lite varmare. Den är mkt pigg och varv-villig när den är kall, men när temp-nålen stiger lite är det samma sak igen. Mkt irriterande!
Ska köra hem 35 mil till Örebro idag, så vi får väl se om vi kommer hem eller inte. Får kolla mer på det under morgondagen igen. Posta gärna fler tips tack!

ChrOmeE
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Tydligen går det alldeles utmärkt att varva över 4500rpm om man *inte gasar fullt*. Ju mer man gasar, desto mindre varvar den - intom rimliga gränser. Någon som har vettiga idéer att komma med då?

Borde väl inte vara någon av de tidigare angivna möjligheterna då? Kan det vara luftmängdmätaren eller något?

/Jörgen
Ch
34
ChrOmeE
318i/2SK -88
Jag kom i alla fall hem... efter att ha legat bakom halva sveriges långtradare då jag inte kunnat genomföra en omkörning om inte sikten varit tre kilometer eller längre...
Jaja, man skall inte klaga!
Ska kolla på bilen i morgon bitti igen. Postar om jag kommer på ngt eller i alla fall vad jag åtgärdat.

ChrOmeE
Om du drar (inte nödvändigtvis full gas) bilen så långt du kan på en växel och då växlar upp tappar du då (all)kraft under en sekund eller två?

Om du varvar upp rätt snabbt med lite belastning som på ettan kommer du då upp till ett högre varvtal än om du accelerar med högre belastning som på t.ex 4:an?

När du har varvat upp så långt du kommer på en växel och släpper av och försöker gå på gasen försiktigt igen, kommer du då upp högre i varv?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.