AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.749

får inte upp bakluckan på E38

Gu
85
GuranJ
M535 -85
740iA -95
jahapp då har farsan strula till det!!! drog ut bateriet på min bil, och farsan stänger bakluckan, och det funkar nte och använda nyckel när man ska försöka öppna luckan, hur ska jg bära mig åt!? finns det något annat sätt och få upp den? går det inte och få ström till systemet på någon annan väg så man kan använda knapparna till nyckeln? eller är det bara fel på min bilnyckel?? *sucka*

st
351
stoffe69
328ci -00
har du inget lås på bakluckan? kanske inte ens finns på den. för det brukar kunna gå vrida nyckeln, lite till, och då brukar den gå upp, men just nu kommer ja inte ihåg om man har lås på luckan till e38 ? =)
Gu
85
GuranJ
M535 -85
740iA -95
jo det finns lås men, det funkar fan inte och låsa upp den, har NÄSTAN vridit tills nyckeln gick av, gick fan inte, ska testa den andra nyckeln nu, men det var ingen skilnad på dem, men man kanske har tur!

st
351
stoffe69
328ci -00
Okey. för så vet jag att d ska gå och göra på e39:or. var ju en chansning=)
Gu
85
GuranJ
M535 -85
740iA -95
tack ändå... ska ut och försöka igen nu... ciao

Scheckheft
Länk

Mvh
Scheckheft

KW
113
KW
740iA -95
Har öppnat luckan med nyckeln flera gånger på min utan batteri i bilen. Måste bara hitta rätta läget så går det lätt. Kolla i instruktionsboken om du är osäker.

Gu
85
GuranJ
M535 -85
740iA -95
fick upp den, vi tog startsladdar och koppla från en annan bil och satte på polerna under huven så funka det fint!

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag är ganska övertygad om att även bakluckans låscylinder saknar mekanisk kontakt med låset. (Låscylindern i dörrarna är bara en strömbrytare). Tror det vore listigt att dra fram en nödladdningskabel t.ex. bakom en stötfångare, till den dagen batteriet är helt tomt och bilen låst.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag har då öppnat bilens dörrar med nyckeln när den varit helt strömlös, lika så bagageluckan. Inga problem alls... och vad jag kommer ihåg kändes det som att det var klar mekanisk kontakt med låsmekanismen... Sjukt vore det ju annars om det inte skulle gå att öppna bilen utan ström!

Borde väl gå att undersöka om någon vill roa sig med det :) Lämna en dörr (el fönster) öppen för säkerhets skull, lås bilen som vanligt, koppla bort batteriet, och försök sedan låsa upp. Jag tror då det ska gå bra.
po
1.178
powertoy
528i -82
Ja vi får prova och hoppas att jag har fel. Minns att jag "vände och vred på" alla ingående detaljer för dörrlåsen då jag hade isär dem för smörjning. Då kunde jag i alla fall inte "på bänk" få låset att mekaniskt öppna genom att vrida sviveln som låscylindern har ingrepp med. Vill minnas att det helt och hållet är en solenoid som manövrerar låsfunktionen.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kan kanske vara så att det fanns en liiiten liten gnutta ström kvar i mitt batteri (som inte orkade tända innerbelysningen eller något) så att det gick att öppna ändå, men nog har jag för mig att det kändes som att det var mekanisk koppling. Har sett här på forumet att det talats om en "nödöppningsfunktion " i alla fall på E32, där man ska hålla ut handtaget och vrida nyckeln på ett visst sätt.
Jaa, jag kan bara säga att jag hade min E38:a avställd första vintern jag hade den och då demonterade jag batteriet i typ oktober-november, drog igen bakluckan, låste bilen och lämnade den så till kanske april.
Det var bara att låsa upp bilen öppna bakluckan och plocka tillbaka grejerna och om inte bilen är strömlös efter den tiden så vete fan...:)
Min slutsats är alltså att det går att öppna en strömlös E38:a utan problem alls om allt funkar som det ska.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ja efter ett halvår utan batteri borde den vara relativt strömlös :)
po
1.178
powertoy
528i -82
Ska byta min radioenhet i maj. Då ska jag testa när strömmen ändå är bruten. (Håller med om att det logiskt sett borde gå att låsa upp utan ström). Vill minnas att instruktionsboken inte beskriver något speciellt tillvägagångssätt för nödöppning som på t.ex. på e34. Någon som har lusläst?
ÅA
15
ÅA
335i -07
På E38 finns mekanisk förbindelse mellan låskistan i bagageluckans nederkant och låset på utsidan. Länkaget ligger innanför filten, om det krånglar är det nog "fel" ihopsatt.

Lycka till!

/Åke

...en sån där KAN inte gå sönder!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.