AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.025

318i går orent vid varmstart

Har inhandlat ytterligare en 318i, och tanken är att min gamla skall få bli pensionär och reservdelsbil. Men denna nya racerbil har ett litet märkligt fenomen. Vid kallstart funkar den helt perfekt, startar och går som den skall. Men om man startar den när den är varm, så bluddrar den och köver sig i ungefär 30 sekunder. Sedan går den perfekt.
Vad skall jag börja kolla upp? Jag har det mesta att plocka från den andra bilen, men jag vill inte börja skruva i blindo.
Det är en M40 förresten.
Skulle det eventuellt kunna vara lambdasonden? Den sitter ju trångt till, och förmodligen ordentligt fastrostad, så det är ju inte helt otroligt att det kan vara den. Luftmängdmätaren och motronicboxen sitter ju alldeles för lättåtkomligt. Men jag får väll prova att byta ut dom båda först ändå, eftersom jag ändå råkar ha grejer liggande
Ca
25
Cartis
Bmw 325 E30 -89
Hmm... Du kan ju börja med att kontrolera tempgivaren, om det är rätt motstånd i den.

Bmw 325 -88
NF
440
NFd
325im -87
Ja eller termotidsgivaren.

Nisse
Okay, det skall jag testa. Tack för tipsen!
Vilka av givarna är det förresten? De båda som sitter på toppen under insuget?
NF
440
NFd
325im -87
Vi har inte likadan motor men givarna sitter så att dom kan känna av kylvattnet. Tempgivaren har ett stift, termotidgivaren
två stift.

Nisse
Bra det, då är det säkert dom två givarna som sitter på toppen. Vad är skillnaden förresten, varför behöver motorn två tempgivare? Vad är speciellt med termotidgivaren?
NF
440
NFd
325im -87
Ja varför två tempgivare?? Dom sitter dessutom 20mm från
varandra på samma aluminiumrör. Det är väl något som databoxen kräver?? Senare modeller kanske bara har en.

Termotidgivaren sköter kallstartsinjektorn vid start av kall
motor. Ger en exta dusch under några sekunder.
När motorn är varm skall den vara stängd och dessutom tät.

Nisse
Hmm, undrar om jag verkligen har någon termotidsbrytare? Satt det verkligen på M40 med motronic 1.3? Hur som helst så har jag bytt två olika givare nu, båda satt i toppen under insuget. Båda hade två stift. Tyvärr hjälpte det inte på mitt problem, bilen går lika illa ännu vid varmstart. Skall testa att byta databox och se om det hjälper.
Jaha, nu har jag provat att byta databox och luftmängdmätare också, men det gjorde ingen som helst skillnad. Vad blir nästa grej att byta? Jag börjar få slut på idéer. Finns det några fler givare som kan bråka? Och tändningen, inte kan man väll få såna fenomen om tändspolen är på gång att ge sig?
NF
440
NFd
325im -87
Hoppas att du lånade från den andra bilen och inte köpte nya
givare i onödan.
Efter 30 sek. går bilen alltså helt normalt när den är varm.
Jag tycker att det verkar typiskt för rik bränsleblandning där i
varmstarten.
Kanske kallstartinjektorn eller någon av de fyra spridarna läcker
bränsle ett tag efter du har kört.
Vid kallstart märks det inte eftersom den ändå skall ha extra
bränsle då.
Kolla om det ryker svartrök vid varmstart.

Nisse
Jag plockade givarna från min reservdelsmotor, så det blev inga nya i onödan. Får väll plocka lös spridarna och flytta över. Att dom kan läcka hade jag inte ens tänkt på. Och kallstartsinjektorn är ju relativt enkel att byta, den hade nog blivit nästa grej testa ändå. Någon hade varit på den förut såg jag, muttern var skadad.

Tack så jättemycket för tipsen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.