AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.022

323 e21 vs 323 e30

Sida 1 av 2
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
först vill jag hälsa mig välkommen hit ;):P

Sen till frågan, funderar på en 323 men vet inte om man ska satsa på e21 lr e30? vad säger ni om man tänker på prestanda, pris (max 10000) reservdelar & framför allt körglädjen mm.??

ps Har ni nån till salu så hör av er ds
We
137
Weber
320i-76, 323i-80, 325 cab-90, 325 touring -03,
Hej

Nog är väl en E21 mer macho än en E30!
Dubbla pipor bak är en del av utstrålningen.
Dessutom är det mer utmaning att köra den. Tänk bara när den 1976 av tidningarna blev utsedd till en av Sveriges farligaste bilar (jag har också åkt av vägen med en av mina...).
E30 må vara en bättre bil men E21 har något annat.
Hälsn
weber

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Prestandamässigt så dom väldigt lika (om dom är i bra skick), förutom att E30n har ca 10km/h högre toppfart !

När det gäller reservdelar så är det lättast att hitta delar till E30, eftersom E21 börjar att dö ut =(

Jag skulle satsa på en E21 (kör själv en E21 dock bara en 320i), då den är lite mer ovanlig än en E30.
Körglädjen i en fräsch E21 är mycket högre än i en E30 tycker jag, men E30n är lite bekvämmare i orginal utförande !

Funktion före styling!
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Jag skulle utan tvekan valt 323 e-21, hade en sådan innan jag köpte mig en 325 e-30. E-21:an är mycket roligare att köra och det är nog liknande prestanda. E-21:an går så fruktansvärt gött. Ljudet från den får en att rysa när man drar den till 160-170 på 3:an! Jag ångrar mig som f..n att jag sålde min som förövrigt var en jubeleumsmodell i fint skick sålde det för 6000 kr! Roligare bil för de pengarna hittar man ej! De är förövrigt väldigt stryktåliga min hade gått över 30000 hårda mil och det känndes som den var ny i motor och drivlina.

Mitt råd satsa på en fin e-21:a om du nu hittar någon!
bmw_turbo
Hej!
e21 är en riktigt häftig bil men ochså svåra att få tag på i bra skick.
Själv tycker jag att e30 är skönare att köra men en fräch e21 står högre i klass.

BMW 320 E30
"Cartman Edition"
-Liten, Fet & Ettrig
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Ni verkar ju alla vara inne på e21, så vem säljer en till mig då?? ;):D
323E21terror
En fråga vad skall du ha bilen till? saken är den att för 10000kr så lär du hitta en fräschare E21a än en E30 rent logiskt. Men som sagt de där gamla godingarna börjar gå upp i värde nu..och speciellt en som är i bra skick. Bara för att tjata lite prestanda siffror
så är en E21a några tiondelar snabbare upp till hundra mot E30 som istället toppar lite högre. Men går man blint efter angivna uppgifter så verkar E30 snabbare än E21a på alla plan, men så är det inte i praktiken. Jag kan tänka mig att testerna på den tiden då E21 var ny skiljer sig en del från dem i dag, och man kanske har både bättre mätutrustning samt förare idag...???

Iallafall så går ju E30 lite tystare och är mindre vindkänslig pga den modernare designen...stolarna är väl något bättre och har kanske flera inställningsmöjligheter?
Men jag hävdar att man upplever utrymmet både innne i bilen samt definitivt i bagaget som större i E21 trots att den är en mindre bil. (4.35m lång mot 4.40 för E30 samt dessutom smalare.) Men det är väl beroende på den höga takhöjden samt bristen på ljudisolering och all den extra plast som den känns lite som "äggskalsväggar" i jämförelse mot E30.

Men är du ute efter ren och skär körglädje så är E21an betydligt roligare..den känns så informativ och man har så fin vägkänsla...visst det är en ganska farlig bil i fel händer men den ger så mycket tillbaka när man smiskar den som E30 i jämförelse isolerar bort
lite gran...pga av nyare bil konstruktion som bla minskar fartkänslan. Jag hävdar också att hittar du ett bra exemplar som du dessutom sköter så kommer den inte att minska i värde direkt.

farten är min drog
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Jag vill ha en rolig bil att KÖRA runt i.

Finns det några vanlig fel på de här? några som man ska se upp för som kan bli tokdyrt?

535i -91 till salu
323E21terror
Svårt att säga..dvs vad är tokdyrt för dig? men jag skulle svara nej, inget jag känner till och inga personer jag känner till har varit med om tokdyra grejor som gått sönder. Men det skulle vara om kamremmen gick av så ventiler kröker sig och slår hål i kolvarna så motorn är i princip bara är att kasta om man inte är speciellt händig själv och är van vid att mekka. Jag var med om detta men fick en utbytes för 300kr som planades och fungerar utmärkt..men normalt blir en sådan händelse inte speciellt billig. Med andra ord kontrollera noggrant när kamremmen byttes, och kan du inte ta reda på det..så byt den då..brukar vara var 8000tusende mil man byter denna lite beroende på vad tillverkarna
anger.

Andra vanliga fel är fel på bränslevärden (häll i sprit) samt avgasläckage någonstans samt farlig rost som angripit balkar, golvet(speciellt där domkraften skall placeras), hjulhusen...men detta är ju av det ärliga slaget och går att kontrollera visuellt på plats.
Vattenläckage också vanligt (tydligen)..kontrollera om det är vått på golvet vilket kan betyda läckage genom fönster,lister, samt vatten som slungas upp under bilen och resulterat i rost speciellt framtill och då ger fukt under mattor. Kontrollera skivor och belägg vilket är viktigt på en såpass snabb bil samt att handbromsen tar bra. Även
slitaget bör kontrolleras av däcken då en speciellt sänkt bil ger upphov till att däcken slits på insidan onormalt mycket..speciellt bak. Men kan slitas fram pga andra orsaker som framvagnsinställning osv.

farten är min drog
sc
637
schumi
e30 318is -90
kööööööööööööööööp en e-21

jag har en sån gammal goding som jag blev pålurad. dvs den var i dåligt skick. grej efter grej gick sönder, men det var lungt för det är inte någe dyrt att laga.

efter att jag hade fått den lagad så gick den som en raket. det kan 323e21terror även intyga då han själv även har kört den.

visst den är väl kanske lite lömsk. man flyger ju typ av vägen hela tiden, men det är det som är så kul.
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Kul att flyga av vägen?? Hur kör du då?? är det kanske du schumi som inte kan köra ;) eller är det flera som har problem med att hålla sig på vägen? ;)

Köpes 323 e21 lr e30
Till salu 535i -91
We
137
Weber
320i-76, 323i-80, 325 cab-90, 325 touring -03,
jag har också åkt av vägen...
visst var jag drullig men nog är den mindre förlåtande än en nyare BMW.
Det kanske är det som är en del av charmen. Att köra en bil som vid lite intensivare körning kräver mer av sin förare är en utmaning i sej.
/ weber

Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Har kört min 323:a ca 1 km. Lyckades snurra ca 300 grader i första högerkurvan...klarade dock diket.

Nu letar jag bilstein...

Har åkt och kört denna bil rätt mycket
Länk
Kan säga att den känns väldigt balanserad och fin på vägen trots 323:ornas "rykte". Men så är den inte helt original heller... Bilstein-benen gör mycket för vägegenskaperna.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Köp en E-21!!! =)

Få BMWs har samma körglädje och känsla som en sån. Dessutom är dom snabbare än man tror. Billiga reservdelar har dom också, tycker jag iaf.

//Johan

323E21terror
Det bästa av allt är att terror faktorn är mycket hög, något som E30 inte har mycket att sätta emot med sitt betydligt mer civiliserade utseende i jämförelse med den oborstade
E21 som bara vill äta upp sin omgivning när den den vassa hajfronten närmar sig sina mål med extrema hastigheter med ett ursinnigt motorvrål som skrämmer skiten ur
det mesta :-)

farten är min drog
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Men jag kan inte hitta nån =(

Sonen vill Köpa
323 e21 lr e30

& Fadren sälja sin
535i -91
//
129
//M
BMW 323iM TIC
jag måste säga att jag trycker e30 är snyggare är e21 men det är ju min åsikt.
323E21terror
Palle det finns två stycken 323or ute på Bmw börsen just nu så slå till. //M jag håller med dig om att E30 är estetiskt snyggare än E21, men jag tycker att det är allt för lätt att förhäxa sig vid en formgivning som skall se snygg och ny ut för det är ju faktiskt så att man idag blir överrröst av bilar som är strömlinjeformade och snygga i mångas ögon...precis som att modeller skall vara smala som lik. Men allvarligt hur mycket känsla frambringar de nya skapelserna?? maken till identitetslösa och avsaknad av allt vad körglädje heter pga dels de extra kilon nya bilar har samt den extrema isolering från
omvärlden.

E21an är ett mästerverk, om inte redan nu en klassiker så blir den det snart och maken till härlig bil som har det mesta i positiv bemärkelse förutom just den moderna formgivning som många tycks sakna existerar inte. E30 är en superbil den också men det växer lite för många av den på träden bara för att den skall bli lika uppseendeväckande och häftig som en E21a....jag talar om originalvagnar nu och E21an är en av de få som faktiskt får ögonen på sig helt ostylad. Men talar vi om användarbarhet och komfort så kommer den ju til korta mot E30 som är bättre på en del punkter....men som entusiast så prioriterar man andra punkter.

farten är min drog
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Kul att hör så mycket gott om e21:an. Synd att en 43årig kärring med nytt körkort fick ta livet av min gamla pärla. Hon blev åtminstone av kortet, klen tröst
men åndå...
Taskig väghållning var det ju också tills det monterades diffad klump där bak, men det kanske är original på 323, annars ett hett tips.
Bensintanken den läkte på alla mina e21:or, så till slut köptes en för 1500 spänn. Det var ju bekvämt att kunna tanka fullt, i en vecka, sen kom hon... Kärringen i en riskokare med rosa pantern, tärningar och annat skit hängandes i backspegeln och så blev det slut på mitt hittills roligaste bilägande.

Någon som behöver en Bensintank kanske?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lite torra testsiffror:
0-100 E21 323i=8,4sek.
0-100 E30 323i=8,8sek
Enl. Teknikens Världs mätningar.
98% säker på dessa siffror.
E21 323i börjar bli lite kult så försök hitta en sådan.
E30 323i är väl en bättre bil rent konstruktionsmässigt.
För att få bättre väghållning i E21:an så kan man ju montera en sänkningssats med bra dämpare.
Det var så att i E21:ans begynnelse en häftig debatt om varför den var så frekvent förekommande i avåkningar.Man kan förbättra detta med en sådan sats...

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.