|
|
|
|---|---|
|
Som frågan lyder, vad har ni för siffror på era färddatorer angeående förbrukningen av bensin/diesel? Hur bör man köra för att få ner förbrukningen på bästa sätt? ------ Länk Länk | |
|
Min står nästan alltid på 8.7 lit men den drar lite mera vid blandad körning när det är långkörning eller motorväg så är det farthållaren som gäller och då ligger jag på nästan alltid på 0.76/0.77 när man räknar mot vad man får i vid tankning.Färddatorn litar jag inte på direkt den diffar alltid något. /dutta |
|
| På M5:an visade färddatorn, förra sommaren, ett snitt på runt 1,22 l/mil. I verkligheten var dock förbrukningen drygt 1,3 l/mil. | |
|
11.9 l / 100 km efter en veckas körning till och från jobb (5 mil / dag). |
|
|
BMW 750ia 14.7 liter/100 km blandad körning ca 400 mil Skoda 5.4 liter/100 km blandad körning (diesel) 3000 mil. BMW CS #5139 |
|
|
Jag vet inte hur pålitliga dessa siffror är men min 323-e46 har alltid visat 11,4L och det stämmer inte med verkligheten. I och för sig kör jag mycket kortkörningar men ändå! ------ Länk Länk |
|
|
11,9L/100km resp 11,8 på båda mina förbrukningsmätningar på färdatorn(735iA)...en nollställdes kring jul(2-300mil kanske) den andra vet jag faktiskt inte när den nollades :) Mvh Janne. |
|
| 14,4 rätt och slätt, baserat på ca 300 mil sedan senaste nollning. Genomsnittsfart 44,1 vilket är 14,4 baklänges om det kan vara till någon ledning :-) | |
|
Hur nollar man färddatan? ------ Länk Länk |
|
|
Grodan: Kopplar bort batteriet. |
|
|
Grodan, Om du vill nolla förbrukningen ska du hålla inne knappen du bläddrar fram infon i färddatorn på blinkersspaken (tror det är blinkerspaken, är osäker :)), du nollar medelhastigheten på samma sätt. |
|
|
Hur länge? Kopplade bort batteriet för inte så länge sedan då jag skaffade nytt batteri. Men all data var kvar som innan, även ljudinställningarna till stereon. ------ Länk Länk |
|
|
jonasjonas// Tack men kan det vara så även på E46? ------ Länk Länk |
|
|
min ligger på 11,1 kö bara korta sträckor mest Länk |
|
|
I båda de BMW jag haft så har färddatorns förbrukning legat lägre än den verkliga. Skillnaden har varit i trakterna 7-10%. På min 540 stod färddatorn på 1,27 efter 3000 mil. Borde enligt några kontrolmätningar jag gjort (på verkliga liter / km på trippen) motsvara ungefär 1,38. Sen är det ju så att även trippmätare brukar visa någon % för mycket så egentlige så är ju den verkliga förbrukingen ännu mer. ___ //Ulf |
|
|
Sen jag köpte bilen ca 1200mil sen, 0,97liter/mil tror jag. Mycket stad... Skulle se hur snålt jag kunde köra den hem från syrran igår, landade på 0,67l/mil, detta med en 328a coupe. Dock visar datorn lite lågt har jag märkt, så förbrukningen låg nog runt 0,72, enbart lugn landsvägskörning modell ecodriving. Kanske nåt man skulle tillämpa oftare med tanke på bensinpriset... |
|
|
Nu har jag nollat f-datan få se vad den visar efter ett tag. Tack "jonasjonas"! ------ Länk Länk |
|
|
Grodan: man nollar på samma sätt på e46, även snitthastighet. Min bil verkar dra 0,99 normalt med sommardäcken ( 225/40 och 255/35 original 18"). Den var snålare med vinterdäcken, priset man får betala :) . Min bil: Länk |
|
| min ligger på 1,49 just nu. dock är det ca 1,18 verklig soppaförbrukning | |
|
1.76 Liter /100Km... 750Ial. Det stämmer garanterat...drar säkert mer...men, men... Däremot drar min färddator ingen bensin alls ;-) Den är bara liten, och gjord av plast... ;oD /Anders BMW - Liebe Auf Den Ersten Blick |
|
|
540 - 1,30, nollställd Mar 2005 530 - 1,06, nollställd Nov 2004 525 - 1,03, nollställd Aug 2004 Z3 - Vem bryr sig ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.