AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.810

Varför startar inte min M5 efter vinterförvaringen

ro
15
rock_on
///M5-90
Min M5 har stått avställd i garage sen nov förra året och nu så startar den inte!! Jag började med att byta stift men ingen skillnad. Stiften blir blöta och det luktar bensin men den tänder inte. Takcksam för hjälp!

ROCK ON
bm
10
bmwrally
BMW M5 -92
hej hade samma problem hämtade ut den förra veckan och den vägrade starta så vi var tvungna och dra igång den och det gick till slut och nu startar den hela tiden med den går väldigt ojämt och det gjorde den inte innan vet inte om jag fått vtten i tanken.

bmwrally
Har du full kräm i batteriet? Det är stor skillnad mellan fullt och nästan fullt när det gäller den motorn. Så var det iaf för mig...

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
3.6 ?? kolla tändfördelaren, de har tendens att ruttna inåti eller
oxidera i allafall -

M5touring register
ro
15
rock_on
///M5-90
Nu har jag kollat att det är gnista. Kan det ta skada av att dra igång den??

ROCK ON
Visa användare
58
Mpower
M5-89
Rock_on:Börja med å pröva att ha plattan i mattan så du får tryck till ventillyftarna som är hydrauliska .
Har du inge tryck får du inge komp.
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Nej, är alla vätskenivåer i motorn ok ska det inte vara någon fara att bogsera igång bilen.

För övrigt: Ventiltryckarna är mekaniska. "Kompet" påverkas inte av hur mycket du gasar.

Lycka till!
Visa användare
58
Mpower
M5-89
Jag va iallafall tvungen å hålla bottgas när jag skulle ha igång min för det lät som stiftena inte satt i..
En kompis sa att det va hydrauliska lyftare i min,,,men men du har vell rätt tänker jag................
ro
15
rock_on
///M5-90
Har pumpat och haft platta i mattan men ingen skillnad, kan det va så att det är för mycket bensin när jag försökt starta så stiften inte årkar med?? Fick ett tips att jag ska värma på stiften och prova starta med riktigt varma stift!
Tror faktiskt det kan bero på gammal bensin..Har haft liknande problem med te,x skotrar,crossar som stått ca 6månader, dom kan starta men går oftast dåligt och bränner stift..

Startade min M3a i förra veckan efter den har stått i 6mån den gick men lite bluddrigt i början,så jag ska hälla i 20L 98okt färsk bensin när jag tar den i bruk...

Gammal bensin, men inte bara i några månader. Min bil startade direkt efter 5-6 månader, märkte inga alls skilnad på tomgång eller annat den var precis lika dan som om jag hade avställ bara i några dagar..

MVH
Mauricio

Mauricio
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Min M3 hade stått länge i Tyskland, sedan länge här hemma...den gick som en påse nötter, speciellt på tomgång, där den var minst sagt orolig!

30 liter 98 oktan & en flaska STP Injection cleaner...så gick den renare, sku ut & lufta den ordentligt så fort den är inreggad, dom tenderar att "bota" sig själva ju mer man kör.
ro
15
rock_on
///M5-90
Kan lambdan ha något med felet att göra??
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Tjaoo.. Fick byta stift på min för ett par år sedan med liknande problem luktade bensin som tusan. Köpte då nya och den startade klockrent dom andra va för sura. Bilen gick inge vidare i början men efter ett par mil va den helt ok. Köper nu nya varje vår batteriet måste också var fullkräm i så du får löd i spisen när de ska startas. Mvh/m5 lycka till.
på min e36a som jag hade avställd under 2 vintrar hade jag halv tank den första och full tank den andra vintern, 95 oktan båda gångerna...första vintern gjorde jag misstaget att jag lät batteriet sitta kvar så det var tomt när jag skulle ha igång den, men med starthjälp gick den igång och gick bra, lite ojämn tomgång som rättade till sig efter några mil.

nu sist så hade jag full tank i och tog ur batteriet, ställde på den och kopplade i batteriet, den startade efter ett par varv på starten och gick kasst på tomgång i ett par minuter, sen gick den jämnare och efter ett par mil så gick den jämnt och fint igen! körde upp nästan hela den tanken 95 oktan (ca 55 liter) och det var inga problem med gången! tror att det skall stå längre än 6 månader för att oktantalet skall minska märkbart...

MVH
Johan K
ro
15
rock_on
///M5-90
Fick igång den genom att dra igång den, men den stannade efter ett tag. Provade med nyckeln senare igen och den startar men går hemskt dåligt, ska försöka åka med den lite så kanske den kommer igång!! Är ju M5 träff på lördag!

ROCK ON
bo
105
bobbyboy
BMW 528ia 1996
det är garanterat ärg på fördelarlocket, gör rent det så funkar den sen!

sen kommer den läcka lite kylarvatten också =)
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
det var ju det jag också sa, har du inte kollat den ????
det är bland det första man skall göra, hur såg den ut ???

M5touring register
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.