AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.693

BMW - Telefon (GSM)

Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Hej!

Min familj har nyligen köpt ytterligare en BMW till samlingen.
En 740i -95. Den har den mesta utrustningen och däribland en telefon.

Vi har inte någon telefon i någon av dom andra bilarna så det är ju lite kul och tänkte att vi ska använda den.

Så vi gick och köpte ett Comviq start-paket. Och aktiverade det och satte sedan i kortet. Allt borde ju funka men inte...

I displayen står det Ogiltigt Kort. Hur kommer det sig?
Är det bara vissa operatörer man kan använda?
Är det någon kod eller dylikt man ska slå in för att det ska funka?

Försökte bli klokare med hjälp av instruktionerna, men jag är inte riktigt så vass på Tyska (importerad bil).

Om någon vet någonting om detta så hjälp mig.

-= BMW! Do I need to say more? =-
ar
44
aran
740ia-93
Har ni har provat att vända kortet,på min blir det så om kortet vänds fel.El så kan det va skit där du sätter in kortet och måste göras rent.
/Peter
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Nu ska jag omformulera det lite

Hittade faktiskt svaret på frågan efter att ha letat runt lite.
Har också fått telefonen att fungera.

Men har ändå några problem kvar.
Det går att ringa från telefonen, men inte till telefonen.

Försök 1-5 (från mobil till Bilen) Det tutar upptaget hos den som ringer till bilen. I bilen händer i stort sett inget. Ibland ringer det till, försökte svara både med multi-ratten och med telefonen, men inget hände, efter en stund så går radion på igen...

Försök 6-7 (hemtelefonen - bilen) Abonnenten kan inte nås för tillfället, men inget ljud från telefonen.

Jag har funderat på att det kan vara låst på för inkommande samtal på något sätt, eller kanske dålig täckning just där (konstigt alla våra mobiler funkar där) har kollat i Instruktionsboken men eftersom den är på tyska så blir det mest gissningar om hur man ska lösa det hela.

Har någon haft samma problem hur löste ni det?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Var har du testat kortet? Har du inte satt det direkt i telefonmodulen i bakluckan så bör du göra det. Sök annars bland tidigare inlägg så bör du hitta något. Länk

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Jag har fått igång kortet, det går att ringa ifrån bilen men inte till bilen vad är det som är fel?

Hittade ju svaret på den första frågan, men det här sista fanns inte i någon tråd...

Försökte tyda instruktions boken, men är inte riktigt så bra på tyska... Testade lite men det ville inte fungera....

Kan du skriva vad det står i instruktionsboken så ska jag försöka tyda det. Men det låter knepigt att du bara kan ringa ut från den.
Jag hade inte några problem med min när jag skickade i kortet.

Der schönste Wagen von allem
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Heh, men det är ju rätt många sidor, som kan handla om något av det... Bästa vore om någon hade en på Svenska...
jo du har rätt. Jag har en på tyska kom jag på. ska slänga ett öga på den men jag tror det är något annat som är fel.

Hej.

Jag hade problem med en telefon i min e36a. Det jag fick göra var att hitta ett gammalt SIM kort. dvs från -96 och neråt. Dom nya SIM korten är sk 3volts kort och dom gammla är 5volts kort. Med ett sånt kort så fungerade det utmärkt!

ps. nu råkar jag jobba på vodafone, så det var inga problem för mig. Vet att det är svårt att få tag på gammla kort! ds
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Jag hade liknande problem med en tyskinstallerad telefon. den gick inte att få igång i Sverige.

Ädla fiskar simmar motströms!
Zaharald
Jag känner igen problemet Joakim. Jag ringde runt som en dåre föst till både vodafone och bmw för att få reda på vad som var vajsing. vodafone sa att det var problem med voltantalet och bmw själva hade inte en aning. Grejen var den att jag fick sätta kortet (nytt) i läsaren som sitter i skuffen. Det som finns inne i kupén funkade inte. Var varför det är så har jag ingen aning om.

Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Okej. Men visst är det konstigt att det går att ringa ifrån telefonen?
Det borde ju indikera att kortet funkar?
Jag hade kört in till BMW om jag varit er och bett de kolla upp felet. Jag tror inte det är nån inställning eller nåt sånt som man själv ska fixa.

ca
25
careidas
750Ia -95
Jag fick ett liknande problem, och i mitt fall var det antennen som var glapp.
Tråden som går ner i antennfästet fick ingen kontakt, bockade till den lite grann och sedan har det fungerat utmärkt.
Det går att ändra till svensk meny på displayen genom att göra så här :
"pil upp" "meny" "2" "6" "M+" "pil höger" "pil vänster" "M+" "telefon ner"
Lycka till!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.