|
|
|
|---|---|
Mr_Knight |
Går i bilbytartankar. Funderar på en 325 men försäkringen är ju inte så rolig.. Vad skiljer det mellan 525 och 325? Har fått för mej att 525an är billigare att ha!? stämmer det? isof hur mkt skiljer det? Även prestandamässigt.. körupplevelse? Skulle helst ha bilen jag har nu men det fattas som två burkar ibland.. =/ //Martin |
|
skillnaden är rätt minimal mellan 525 och 325.. du får riktigt dyr försäkring vilket du än väljer... De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
325 upplevs som lite snabbare pga sämre ljudisolering, sen ÄR den snabbare främst pga av den lägre vikten. Skillnaden känns. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Jo det skiljer sig några hundralappar på försäkring. 3-serien är dyrare eftersom det är väl fler ungdomar som kör bilen. 3-serien är mycket piggare än 5-serie, den känns mer sportig och 5-serien är mer komfort i. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag var ett tag inne i samma tankar som dig Mr_knight. Jag prövade en 325 e36 och det räckte för mig. Jag tyckte inte det var någon större skillnad prestanda mässigt (iof körde jag inte fort så jag vet inte om den "ÄR snabbare", men komforten, vilken skillnad. Allting känndes plastigt och billigt på e36an (tycker jag!, idiotförklara mig inte för det). Började därför kolla lite smått på 540 och när det visade sig att en 540 var billigare i försäkring än min gamla 525 Touring var det inget snack om saken, 540 blev det :) Länk |
|
|
det beror på vad man ska ha bilen till men enligt mig så får du "mer bil för pengarna" om du köper en 525i och försäkringen är väl ungefär den samma! visst är e36 "sportigare" och en mer ungdomsbil än e34. medans e34an har lite mera komfort och kvalitets känsla. för e36 tycker jag har den sämsta inredningen som bmw har tillverkat! rent prestanda mässigt så är 325an lite piggare än 525an men det är ändå rätt marginellt 0-100 för 525an går på 8,6sek och för 325an 7,9sek lycka till med bilköpet! =) B-M-W |
|
Mr_Knight |
C.Douglas, är en 540 verkligen billigare i försäkring än en 525? Lät rätt intressant måste jag säga.. Inte för att jag har nått emot e36 (är ju själv nöjd ägare av en!) men kvalitetsmässigt skiljer det mkt enligt egna upplevelser.. därför jag funderar på att byta. Drar 540 dom inte rätt mycket soppa då? bensin är ju ett jäkla pickel det med nu för tiden.. //Martin |
|
NEJ en 525 är BETYDLIGT billigare mot en 540 i försäkring kan jag lova. Spelar ingen roll vilka bolag man jämför med! Så är det!!!! Mvh "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
2,5L VS 4,0...... "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
M5-power, varför? Bara för att man har mer effekt betyder det inte att man har högre premie. Mvh Miche Länk |
|
Mr_Knight |
Känns ju som 286hkr är dyrare än 192.. samtidigt kanske det är mindre skala ungdomar som kör 540 än 525? Men sen att 540 kanske blir dyrare i längden, än om den nu mot förmodan skulle vara billigare i försäkring... |
|
det handlar om statistik på olyckor, inte prestanda. Länk |
|
|
Lustigt.. att en 540 skulle va så pass billig? Trygg Hansa full bonus ca 20år skadefritt.. ligger fortfarande många tusenlappar högre än en motsvarande 525touring skulle ha gjort per år. Som sagt mycket lustigt. fick förklaringen av fb att det berodde på att de som har en 540 (så pass motorstark) oftare gasar och kör fort. Att det sedan är min mors "tjänstebil" spelade ingen roll. |
|
|
Ja jag fattar inte själv att den kunde va så billig. Har samma bolag som Bekeris också. Hur bor du bekeris? Villa? Garage? Länk |
|
|
Menade inte att du bodde i garage men har du bilen i garage? :P Länk |
|
|
Håller med om att E36-ans inredning känns plastig motför E34. Dessutom är E36 riktigt trång inuti. Åkte 3st bak i en 325 och jag fick cellskräck. |
|
|
Ja jag har då aldrig hört talas om en 540 som är billigare i försäkring än en 525:a....!?? Nån? "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Hej ! jag har haft både en 525a och har en 540, det skiljer ungerfär 4000:- (Helförsäkring + självrisk redusering) på länsförsäkringar, jag anser att dom är bäst dom har inga krav på fälgarnas storlek eller om du har en mustig stereo. Du får ett pris på bilen beräknat på vilken zon du bor i o sen är de det som gäller. MVH |
|
| Bor i villa, egentomt och bilen står på tomten, godkänt larm etc. Har bytt till Salus Ansvar nu, 4500kr/år helförsäkrat samma vilkor som ovan. | |
|
När jag körde 525 så fick jag tillfälle att köra mot en 325-95 vi drog jämt från cirka 60-70 ut ur ett samhälle upp till 220 ingen skillnad alls..sen är det väll mer sport än komfort i 325:an och tvärtom...men mitt M-chassi satt fint på 525:an och gillade den minst lika mycket som 328 jag kör nu,sen var det första bil med :) Mpower |
|
| Min erfarenhet är att det skiljer en hel del melan 325 och 525 prestandamässigt, som också märks. Försäkringskostnaden skiljer ca 30% till 525ans fördel, med de bolag jag kollat, Trygghansa, IF, Folksam, Länsförsäkringar mfl. Tex jag betalar ofta omkring 7000 per år för 525 medan en 325 går lös på i vissa fall dryga 10000kr! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.