AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
789

Sådan tur att man valde BMW...

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
...och inte Mercedes-Benz, för då hade man fått läsa sådana här hemska saker om sitt favoritmärke.

Nyheten: Länk Krönika: Länk

Det verkar som om MB haft kvalitetsproblem lite varstans på sistone, men åtminstone jag trodde att den tiden var förbi. Hur är det med BMW? Förutom allt tjafs kring det faktum att E60 "bara" fick 4 stjärnor i EuroNCAP har det varit förhållandevis tyst. Håller BMW också tyst om sina problem eller har de helt enkelt färre? Hur är det med övriga tillverkare?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Får uppfattningen att merca är en aning mer aggressiva än BMW, de skulle väl bla för något år sedan ta patent på att få använda bokstäver i modellbetäckning på bilar. Om de fick som de ville så skulle de häva att de även har ensamhet till ratt i bilen, detta då de uppfann detta år 1890 eller vad det nu kan vara. A-klass var dessutom endast ett problem i sverige, i tyskland har de ju inte älgar!!

Deras amerikanske samarbetspartner Chrysler Jeep är som Saab -de har inte genererat många cent i vinst under sin livstid. Sedan samgåendet med Mercedes-Benz har de dragits med miljardförluster vartenda år. För att koncernen överhuvudtaget ska gå runt måste dom spara på Mercorna.

Följderna för Benz är ganska förödande. I och för sig blir bilarna bara bättre och bättre i sig, men kvaliteten störtdyker samtidigt som dom bara höjer och höjer priserna...

DaimlerChrysler är helt klart på ruinens brant ekonomiskt och skulle helt klart behöva lägga ner Chrysler -genomusla bilar som säljer dåligt. Plastiga, burkiga och omoderna bilar med gräslig design... Dessutom kan inte varumärkena Chrysler och Dodge vara värt ett öre, Jeep däremot finns det ingen anledning att slopa. Ett av bilvärldens starkaste varumärken.

Utan det öppna, blödande såret på andra sidan Atlanten skulle nog MB ha minst lika bra vind i seglen som BMW -dom har ett brett och mycket konkurrenskraftigt modellprogram som tyvärr naggas lite av den smygande "lågbudget-kvaliteten"...

BMW verkar göra allt rätt just nu. En biltillverkare som verkligen lyckats växa ikapp med sig själv. Dvs trots kraftigt ökade marknadsandelar har BMW, i motsats till t ex VAG, lyckats bygga ut serviceorganisationen så att de ändå kan tillhandahålla god service (enligt Vi Bilägares undersökning har BMW Sveriges nöjdaste servicekunder).

Dessutom verkar bilarna hålla bra kvalitet än om inga bilar är helt felfria. Alla bilar krånglar, men olika mycket. BMW:s problem just nu, som sannolikt skrämmer bort åtskilliga kunder, är de oacceptabelt långa leveranstiderna på de flesta modellerna. Vem orkar t ex vänta ett halvår på en snikutrustad 320i??? Eller tre månader på en 118d???

//Chrille
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
bmw_chrille: Jag har bara en enda erfarenhet av Chrysler och det är av Grand Voyager, som jag körde Jönköping tur och retur för något år sedan. Helt OK bil för långresor med mycket folk och packning. Inget BMW, Volvo eller något annat av mina favoritmärken har kommer i närheten av samma lastkapacitet (skulle vara XC90 då kanske).

Året efter gjorde jag samma resa i en Renault Trafic och den var inte alls lika trevlig (dock större kapacitet än Chrysler GV). Övriga Chryslermodeller har jag ingen som helst erfarenhet av och en Dodge har jag aldrig ens suttit i. Jag trodde dock att dessa märken skulle gå bättre i USA än vad de gör enligt dig, jänkarna gillar ju att köpa inhemskt (påstår de).

Jag tror inte att långa leveranstider är något problem att oroa sig särskilt för. Tag ovannämnda XC90 t ex. Sist jag kollade var väntetiden på en sådan idiotiskt lång, 10 månader eller något dylikt, ändå går de åt som gratis godis jämfört med X3/X5, ML-klass, Touareg, Cayenne mfl och tycks hålla mycket hög kvalitet (förutom den där som brann upp då).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.