AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
646

fuel pressure regulator 750ia 93a

cu
65
curt
750iaL-95
525iA touring-96
325i -93
Hittar inte fuel pressure regulatorn på bilen.
Enligt boken när man har dåligt vaccum så är det antingen vaccum hose eller regulatorn. Vaccum hose sitter ju lätt tillgängligt på inprutningen ovanpå men den andra var finner man den. Bilen har bara 0,2 bar på ena sidan medan den andra har 0,6. Bilen svajar på tomgång och blir ryckig. Någon som har något svar. Alla tips är välkommna.

ClG
ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Hej Curt.
Jag är en utbildad bilmekaniker, men förstår inte riktigt din fråga.Bränsletrycksregulatorerna styr ju så att var och en av motorhalvorna har ett konstant arbetstryck, bränslemässigt.Bränslepumparna ligger ju på ett konstant högre tryck (än som behövs), och överflödet av bensin rinner tillbaks i tanken.Du har ju dubbelt av allt.Men om ena pumpen inte håller tryck, får du en periodvis sämre gång på ena motorhalvan,för att förr eller senare pumpen ger upp totalt (har hänt mej).
Min fråga till dej är, vilken uppgift har vacumet (enligt dig), ett undertryck styr's ju av alla "sug-motorer" genom insugsrör/en.

cu
65
curt
750iaL-95
525iA touring-96
325i -93
En fråga tillbaka. Är regulatorerna=bränslepump mao sitter de ihop då ?. Fick ett tipsa idag om att en bränslepump är dålig kan man får man svajig gång på tomgång en den personen. Skall låna en flödestryckmätare till helgen och kolla trycken som kommer från bränslepumparna. EFtersom jag är en IT kille sedan många år tillbaka får man göra en sak i taget när man inte har så stor erfarenhet men har inga problem med att skruva. Ser det som terapi från tangentbord arbetet. Din fråga kan jag bara svara att jag kollat det två slangarna som kommer till insugröret. Det en 8x13-slangen är bytt och den går till backventil och den fungerar och den andra så är ungefär 4x8slang och den går till vaccunm klockan på bensin rännan. När jag tar bort och mäter den lilla slangen från vaccumsidan så suger insuget bara ca 0,2 bar emedan den andra dra konstant 0,6.

ClG
ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Tjena igen CURT
Att kolla bränsle-trycket är väldigt lätt.Jag skulle mäta bak,under golvmattan har du ett lock som sitter med stjärnskuvar.Under det har du 3 st bränsleledningar som du lätt kan ta isär och komma åt att koppla på bränsletrycks-mätare'n på.Den längst till vä (bakifrån sett) samt den mot bak-sätet till är utgående tryck till vä respektive hö motor.Den andra är returen.
FRÅGA:Har du bytt bränslefilter?.
M.V.H JAWEN

cu
65
curt
750iaL-95
525iA touring-96
325i -93
Kontrollerade bränsletrycket i kväll och båda hade 3 bar i tryck. Lossade slangarna vid motorn och kopplade in tryckgivaren där. Har inte bytt bränslefilter. Skulle de kunna verkligen ge en svajig tomgång ?. Det jag skulle veta är om man hur man kollar det vaccummembramet som sitter på bränslestången. Det som jag funderar på är undertrycket kommer från luft insprutningssidan och vad kan det vara där som jag missat ?. Som sagt Inge tips är fel.

ClG
Du har bra bränsletryck i bilen på tomgång och bränslefilleret inverkar inte på tomgången, det märks först vid max belastning då det går åt mycket bränsle. Jag tycker det låter som ett insugningsproblem, dvs. insugningspackning som läcker. Prova på tomgång att ta en vattenkanna och hälla vatten över insugningsrören där dom går in i toppen utan mittre motortäckåpan på, samt lyssna efter ljud och motor vartals variationer. Märker ni någon skillnad så byt insugspackningar, det är vanligt att dom torkar.
cu
65
curt
750iaL-95
525iA touring-96
325i -93
Hej Skall prova med vatten i morgon. Idag så sprutade jag massor med startgas mot packningarna. Syftet var att få in gasen så motorn skulle rusa lite.
Det hände ingenting då jag gjorde det. Vi får väl se vad vattenprovet visar. Återkommer.

ClG
cu
65
curt
750iaL-95
525iA touring-96
325i -93
Om det skulle vara insugpackningarna som är dåliga. Var hittar jag nya till bra pris ?. Är det någon som har en prisbild på sådana.

ClG
cu
65
curt
750iaL-95
525iA touring-96
325i -93
Har plockat bort insugen nu för andra gången samt kollat packningarna. Tog en rövare med tanke på priset för nya men det läcker/väser bra med tjuvluft.
Packningarna är enligt vad man kan se inte så dåliga så det blir att plocka ned igen. Funderade på om man skall lnacka egna packningar som komplement eller skära till tunt gummi ca 1-1.5 mm tjockt. Detta i stället för nya. Någon som har testat detta ?. Vore kul om någon har några ideer så ma kommer undan med billigare peng. Var tvungen att köpa en Volvo 760 TIC som övningsbil för de jag har är bara automat. Är det några kända problem med dessa men det kanske är fel forum att fråga men tar risken.

ClG
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Förstår inte hur ni gör detta när ni mäter och grejar !? som jag förstår är det ett runt lock som sitter ovanför tanken i skuffen va ? och det är 2 slangar !? en till vänster och en till höger den till vänster går mot sätet och mot baklycktorna !? ok ? och så fanns det en till eller vadå ? vad är det för mätare och ska man ha igång bilen och rycker man ut slangarna sprutar det bensin och grejer då ?

bilen i fråga är en trimmad 535i -86:a vad ska värderna ligga på om trycket är som det ska ? på dom båda slangarna och om det är dåligt tryck beror det på den sk. förpumpen som sitter vart ? eller själva bränslepumpen !? och hur vet man om spridarna är skitiga ? för min får inte tillräckligt med soppa och mappa den ska jag men tänkte först kolla så bränsletillförseln är som den ska annars är ju inte mappningen ge nåt !

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
hoppas ni förstår mig för jag fattar noll :)

/Mvh Göran
Mr
63
MrD
BMW 750 -88
tjena , jag kletade ett lager med form-A-gasket på båda sidor om insugs packninarna.. tror det blev riktigt bra! .. Wurth DP300 är oxå bra flytande packning på tub.. tål 300 grader om jag minns rätt..
ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Hej Wrath, 750 har V12.a & 2 st bränslepumpar och är lite svår att jämföra med din 535:a.
Men du kan mäta trycket ock jämföra med rekomenderade värden, ena är retur, den andra tryck. Vanligtvis använder man en bränsletrycksmätare.
Det kommer lite bensin när du lossar, men inte så mycket.
lycka till
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
jawen ok !

men vilken av dom 2 slangarna ska man mäta på !? och vart i motorummet sitter bränsletrycksregulatorn !? för där kan man ju mäta också eller är det samma grejer man mäter då !?

för det jag vill kolla är om

Bensinpumpen är ok
Förpumpen är ok (som sitter typ i tanken har jag hört)
Bränsleregulatorn är ok

/Mvh Göran
cu
65
curt
750iaL-95
525iA touring-96
325i -93
Hej Jag kopplade loss bensinslangarna vid motorn.. Det var betydligt enklare samt mindre kladd med bensin. Dessutom tyckte jag att det är bättre att mäta så nära motorn som möjligt utifall det skull vara något på vägen. Mitt tryck var bra samt att de var väldigt lika. Med andra ord ingen avvikelse. Är det avvikelse då är någon pump eller om det finns en backventil som är underlig och bör undersökas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.