|
|
|
|---|---|
|
Hej alla beamers! Kort fråga:Jag har 235/40/18 däck på mina momo fälgar,vilket lufttryck rekomenderas till denna dimension?har just nu c:a 2,6 bar runt om.... ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ 9/7-05 Ullevi | |
|
Hej, sådana däck slits ut i mitten med så mycket luft och särskilt bak, men å andra sidan rullar det lättare. Jag hade/har valt ungefär samma luttryck, dock inte högre. Från en halvgute, oxå ( född i visby) |
|
|
hej jag har 235/45/17 på bmw original fälgar har 3.0 i tryck, hade inan 2.6/2.8 men efter snack med flera däckgubbar och alla rekomenderade 3.0. vet inte hur kommer det att bli i år eftersom har precis satt nya däck( de gamla hål i två år fast runt 4500 mil) tja.. vi får se.. mvh D |
|
| Måste hålla med om att det är lite förvirrande. Tydligen påstår de initierade att det är tvärt emot vad man får lära sig på bilskolan när det gäller lågprofildäck. För lågt däcktryck ska leda till att mittdelen av slitbanan "slungas" ut mot vägen i höga farter och på så vis leder till ett högre slitage på mitten av däcket. Vet ej hur bra detta stämmer i prtaktiken dock. Kör personligen på 235/45/17 och tycker att det sliter på mitten trotts 3.0 i tryck. Funderar på att prova med lite lägre tryck. | |
|
För vanlig körning med 235x45x17 däck rekommenderas inte under 2,8. /Per |
|
|
Jag har 2.8 bar runt om på min 528T -98. 235/45/17. 2.8 rekomenderade däckfirman till mig. Någon som har andra invändningar om däcktryck, låt höra, intressant! "It's furious to be fast!" |
|
|
Till mina 235/45 R17 högfarts vinterdäck så blev jag rekomenderat 3.0 bar. Nu kör jag på 245/35 ZR19 BAK: 275/30 ZR19. Jag kör just nu med 2.5 bar runt om men funderar på om det inte är för lite. Någon som har fakta? MVH /Jonas BMW CS #5871 |
|
|
Hur ska det vara med 235.45.17? 2.8 eller över 3.0? Jag vet tråden är flera år gammal :) |
|
|
Enklast är att läsa i instruktionsboken eller på bilens b-stolpe där det brukar sitta en dekal med de värden som just din bilmodell, vikt osv bör ha med olika belastning osv. Sen kan du gärna lägga till 10%, det är som nämnts ovan så att för lågt tryck ger slitage i mitten på lågprofildäck, tvärt emot de högre smalare profilerna. FP |
|
|
Ni som kör med lufttryck kring 3 bar och till och med över, saknar ni inte grepp jämfört med tryck runt 2,5-2,7 bar? När jag provat med högre tryck känns bilen i och för sig stadig (och stötig) men den släpper tidigare vid hård kurvtagning. |
|
|
Bimmerkid, min däckverkstad som jag oftast nyttjar har rekomenderat mig att köra med 3.0Kg i 235/45 17 både på vinterdäck samt sommardäck. Kontrollera dock däcktrycket med jämna mellanrum. Framförallt om man kör med samma däck året om. MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
P.g.a. en missvisande luftpåfyllnings klocka på macken körde jag omkring med 3,6 runt om i två månader. Det enda, som märktes var att jag kände minsta gruskorn + lite mer vägljud. Kör nu med 3,0 runt om och det känns definitivt mjukare. Däckfolk brukar rekommendera 10-15% högre tryck än rekomendationen på b-stolpen. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Lyfter en väldigt gammal tråd. Visst är det lite trixande med däcktryck :-) Låt säga att däckgubben fyller 3 bar för däckdimensionen 235/45-17 vid slutet av april månad. Vi antar att däckfirman har en inomhustemperatur på 18 grader när däcken fylldes. När kunden åker till jobbet dagen efter är det 12 grader ute. Detta innebär att däcktrycket har minskat till 2,656 bar. 0,344 bar skillnad för varje 6 grader upp eller ned. Kunden har cirka 30min körning till jobbet. En genomsnittsligg tryckökning med 0,0689 bar sker var femte minut under de första 20 minuterna. Efter 20min har däcktrycket kommit upp till 3 bar igen. Detta skulle innebära att kunden kör med det önskade däcktrycket under 10min på vägen till jobbet. Juni, 18 grader i medeltemperatur. Kunden kör som vanligt till jobbet och efter 20min så har däcktrycket stigit till 3,344 bar. På eftermiddagen har tempen stigit till härliga 24 grader i skuggan vilket får däcktrycket att öka till 3,344 bar kallt däcktryck. På vägen hem så uppnås ett däcktryck på 3,691 bar. Genom att kunden nu tillhör den grupp som inte kollar däcktrycket under hela sommaren så kompenserar vi en förlust av däcktrycket med 0,0689 bar för varje månad. I slutet på juni har däcktrycket minskat från 3 bar vid 18 grader till 2,862 bar Under perioden maj-oktober så blir förlusten 0,413 bar eller från 3 bar till 2,586 bar. Enligt manulen för min bil med 245/35 -19 monterade skall det vara 2,4 bar fram och bak. Det är nog många som tycker att det är lite för den dimensionen. Med tanke tryckökningen som sker vid körning så blir det 2,747 bar fram och bak. Har ju en bil som är känd för sin vindkänslighet så har jag trixat lite med däcktrycket. Kör själv på 235/45 -17. Trodde att jag hittat rätt med däcktrycket fram och bak. Kan någon förklara följande. Bakdäcken har slitits mer i mitten än på skuldrorna. Framdäcken är jämt slitna. Kört med 2,9 bar bak och 2,8 bar fram. Genom att alla verkar vara enade att ett lågt däcktryck ger ökad slitning i mitten så verkar det inte stämma för mig. Någon som kan förklara mitt fenomen. Drar inte husvagn eller släp. Läste lite på Michelin angående slitage för låg profildäck. Det verkar ju stämma för mig. Kan det vara så att dagens däck är så mycket bättre att man inte längre kan säga att lågt däcktryck ger ökat mitten slitage. Känns som om det varma däcktrycket i bakdäcken blivit alldeles för högt och därav slitaget i mitten. Länk Det ligger något i det Nockenwelle skriver. Har själv prövat med högre däcktryck än 3bar vilket resluterade att bilen upplevdes vinglig och dåligare grepp. Tobbemal verkar ha rätt i att däcken slits i mitten när trycket är förhögt. Alla kommentarer är välkomna |
|
|
Däckmärke och däcktryck är ett ständigt debatterat ämne. :) Minns faktiskt inte vad jag kört med senaste åren. Jag sliter ut 2-3 uppsättningar 275/30 ZR19 per år så jag behöver sällan kolla trycket innan däcken är slut. :) Jag har dessutom så hårt ställda hjulvinklar(de "tuffaste" inom BMWs rekommendationer) så bakdäcken slits betydligt mer på insidan. De första åren med 19" så var dock slitaget jämnt fördelat över mina 275/30 ZR19 med 2.5bar(enligt ovan inlägg). |
|
|
TCG Skoj att någon vågar erkänna att han (eller hon) kör som en mes men har hjulvinklar för bana ;-) Slits dom inte jämt så anser jag att du har fel hjulvinklar i förhållande till vad du nyttjar bilen till. Vad har du för camber? Och till vilken nytta? Jag antar iofs att du endast tycker det är snyckt med lutande hjul och då tycker jag det är helt i sin ordning om du tycker det är värt den extra kostnaden i däckslitage. |
|
|
Hehe, jag är inte rädd att erkänna mina brister. :) Hjulvinklarna ställdes dock in inför säsongen 2008 då jag monterade coilovers, kompressor samt tog banlicens på Mantorp Park. Jag bad verkstaden att ställa in hjulen så bilen går bra på Mantorp samt stabilt i 300km/h. "Oj, detta kommer slita däck..." var svaret. :) Man kan nog räkna in mig i den skara av människor som kör ganska aktivt även på allmänna vägar. Jag inbillar mig att hjulvinklarna utnyttjas ganska friskt även till vardags. Jag kan ha fel i att jag utnyttjar vinklarna men bilen går enligt mig stabilt i alla hastigheter och spårar relativt lite med tanke på däckbredd/profil/skillnad bredd fram/bak osv. |
|
|
TCG Jag kör också med kompressor, öhlinare och camberplattor. Vad jag förstår kör du endast med orginal camberjusteringsmöjligheter och då tycker jag inte det behövs särskilt aktiv körning för att däcken ska slita utsida. "Dessutom tycker jag bilen blir mycket instabilare i högre hastigheter" iofs beror det mest på toein vinklarna, jag kör toeout på framhjulen och rak toe på bakhjulen och det medför att den är väldigt orolig i höga hastigheter men väldigt direktstyrd. Vilket jag föredrar på bana, men inte speciellt roligt i 300km/h vilket jag också prövat. Min egen teori om du vill spara tid är att ha mindre camber då det i ditt fall med mycket camber ger sämre bromsförmsförmåga och rakt fram ger det sämre grepp. Utslaget på kurvor och rakt fram tycker jag det låter som du använder för mycket negativcamber för att det ska vara tidsmässigt lönsamt. Men jag är långt i från en expert och ger bara mina egna synpunkter utan något somhelst proffisionellt underlag. |
|
| Nu gör jag ett tredje försök från mobilen. Citatteckena var helt felaktiga i föregående inlägg. Jag ber om ursäkt för dessa. | |
|
Jag satsar inte alls på bankörning utan gör det endast för att utbilda mig själv som förare. Jag har tänkt prova att minska camber för att minska däckslitaget och få bättre grepp rakt fram. Att minska toe-in vet jag dock inte om jag vill göra då jag vill behålla kursstabiliteten i höga farter rakt fram. Det är ju trots allt mest rakt fram det går på vanliga vägar. Vill jag köra kurvigt så kör jag Ninja. :) Jag är tacksam för dina synpunkter vilket än mer förstärker min uppfattning att cambern ska minskas. Toe-in är jag dock inte övertygad om. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.