AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
527

Hur får man ut vindrutetorkarmekanismen på E30?

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Som rubriken lyder, hur får man ut vindrutetorkarmekanismen på E30?
Jag har skruvat loss allting och det enda som återstår är att lyfta ut mekanismen, men den går inte att få ut på vänstra sidan där det helt enkelt verkar vara för ont om plats för att lirka ut den.
Kan man demontera "pinnen" som torkararmen sitter på, det skulle nog underlätta tror jag.
Anledningen till att jag ska plocka ut mekanismen är att armen från torkarmotorn hoppat ur fästet under vänster torkare. Kulan i ena leden är sprucken och bitarna håller således inte ihop. Tänkte dra en skruv genom alltihop för att hålla ihop lederna, men för att göra detta måste jag förstås få ut mekanismen.
Tack på förhand.

/David

------
BMW CS #04839
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Är det ingen som gjort detta? Önskar hjälp för imorgon måste jag fixa problemet...

------
BMW CS #04839
tvåtakt
Det SKALL gå... Men jag vet flera stycken som har gjort en liten buckla i plåten när dom har bytt segment. Det är fullt naturligt!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Du menar att man bucklar till plåten under mekanismen för att skapa mer plats?

------
BMW CS #04839
at
31
atomic_dog
E30, 316i Touring -92
Jag har själv bytt armen som går mellan torkarna, vanligt fel på E30 tydligen.
Dock var kulorna inte slitna så jag behövde inte ta ut hela mekanismen.
Men, om du vill ha ut detta så måste fläkten ner...
Brutalmetoden att göra bucklor i plåten låter inte speciellt smart.

/M
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
jag har med bytt mekaniken som torkar rutorna.. behövde inte göra någon buckla.. men kommer ihåg att de va trångt och inte alls kul..
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Allt är nu klart. Det gick att få ut mekanismen med liiite våld, några skrapmärken i plåten under blev det tyvärr.
Den spruckna plastkulan lagades med hjälp av en genomgående M5-bult som håller grejerna på plats.

------
BMW CS #04839
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.