AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.056

tankade fel

Sida 2 av 2
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hmm... i längden nog kan en motor ta skada av för lågt oktantal, om den körs hårt. Spikningar/detonationer som hörs är ofta inte dom farligaste, utan det är dom 'små' som uppträder vid hög belastning/höga varvtal som 'äter' på materialet. Dessa spikningar är ofta omärkliga för örat, eftersom ljudet maskeras av att motorn lever om som fan i alla fall på fullvarv/fullgas....
Vissa äldre BMW-motorer, bl a M10 och M20 utan kat, är gjorda för minst 98 oktan, och min gamla 2002tii skulle tom ha 99 oktan enligt boken.... ytterligare en påfrestning är ju, att de motorerna ska ha blyat och de blyersättningsmedel som finns idag inte riktigt kan kompensera frånvaron av 'äkta' bly. Särskilt avgasventilerna kan utsättas för lite extra slitage tack vare att dom får sämre kylning och smörjning, och förekommer det då dessutom spikningar ibland blir livet extra tufft för ventiler och ventilsäten.
Ska man köra en motor utan knacksensorer på för lågt oktantal, är det klokt att inte varva hårt och inte köra på fullgas, och där det går att även ställa tillbaka täåndningen ett par grader - detta är f.ö. rekommendationen i instruktionsboken.
Knacksensorer infördes förresten rätt sent på BMW-maskinerna, vad jag vet har inga M20 eller M30 knacksensor, och minns jag rätt hade inte ens min S38B36 (M5 -90) knacksensor. Kanske någon vet exakt när knacksensorer infördes i de olika motorserierna??

/// Gunnar E.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Står det inte blyfri 95 på insidan av tankluckan på de flesta nya bilar oavsett om det är en 4 eller 8 man har under huven.Men tankar jag min Ktm med 98 istället för 95 så smäller den som f_n vid gasavslag.
bustorp
gunnare:
Tack för ett vettigt svar.
Kan det vara klokt att slå i blyersättningsmedel om man kör lite hårdare då? Jag kör i o f s bara småsträckor.
Finns det något bra medel idag?
Kan 2-3 grader vara vettigt att sänka tändningen tror du? Eller mer? Det hjälper ju inte att lyssna då man inte hör dom små spikningarna.
Jag har inga uppgifter i min instruktionsbok om detta alls.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blyersättningsmedlet behövs bara för att skydda ventilsäten som inte är gjorda av hårdmetall, dvs. i motorer där ventilsätena är frästa direkt i gjutjärnstoppen....

I princip alla motorer med lättmetalltopp, behöver inte bly eller blyersättning eftersom de har inkrympta hårdmetallsäten för ventilerna. Har man en äldre motor med gjutjärnstopp, kan man konvertera denna så att den kan köras på blyfri bensin genom att fräsa in hårdmetallsäten för ventilerna i toppen.

Blyet har egentligen inget med oktantalet att göra, även om bly i sig höjer oktantalet något...man kan tillverka bensin utan organiska blyföreningar som ändå har högt oktantal!

Kör man en motor som saknar knacksensorer, med för lågt oktantal - kan motorn få permanenta mekaniska skador på bland annat kolvar och ventiler. Skadorna kan se ut som små körnslag och de orsakas av att bensin/luftblandningen antänds okontrollerat av tryck/värme (dvs. inte av tändstiftets gnista) och då kan det bildas flera flamfronter i cylindrarna, när fronterna möts uppstår det stora tryckökningar som kan skada mekaniska delar i motorn. Har man en äldre motor som är avsedd för t ex 98 oktan, är det direkt olämpligt att använda lägre oktantal. Dock är det inte säkert att man måste använda blyersättning eller "blyad" bensin!

Tänk också på att en igensotad motor kan ha ett trängre förbränningsrum pga sot-/smutsavlagringar, som gör att kompressionen kan öka och därmed kan behovet av högre oktantal i bensinen vara nödvändig för att undvika att spikningar (knackningar) uppstår!
Utöver ökad kompression pga smutsen kan det bildas hot-spots i sotavlagringarna som glöder och i sig orsakar spikningar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bustorp
Tack Johan B
Särskilt det sista stycket var något jag inte tänkt på. Jag kör mycket korta sträckor ibland och då ökar ju risken för insotning precis som du säger.
Det får bli 98 oktan med en skvätt blyersättningsmedel då o då precis som jag brukar.

F-n vad det är bra med AutoPower ibland.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Johan B//

Vad tankar du? Jag kör med 95 oktan i min E46, bra eller dåligt?

------
Länk
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grodan, det skall funka bra. Dock brukar jag själv tanka 98 oktan - har inte märkt någon effektskillnad (om den finns, är den väldigt liten!) men jag tycker att motorn går lite mjukare och går något snålare med 98 oktan.
Inga stora skillnader på det sistnämnda heller, men jag har fått för mig att det är en liten skillnad....i teorin skall förbränningen bli nåogt bättre med högre oktantal i en motor med knacksensor... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ok, Tack:) Jag får prova 98 nästa gång jag tankar!

------
Länk
Länk
Efter att ha läst gunnare och Johan B:s svar så har jag kommit fram till att det kanske är bäst att köra bilen på 98 oktanigbensin ändå. Samtidigt så fick jag mid en liten fråga:

Hur bra mår egentligen min 15 år gamla motor med 23000 mil på nacken och som bara har rullat på 95 oktanigbensin?

När jag bytte tändstift så hade det som är nästlängst mot kupén ihoptorkat damm (?) på sig. Kan det vara ett resultat av för låg oktanhalt? Kan man rensa motorn på nåt sätt?

MVH
Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.