|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hjälp!skulle tanka 98 men det blev 95.Hade runt 10 liter kvar av 98 soppan innan jag tankade i 95:an och det blev en 10 liter.Först då såg jag mitt misstag.Vad händer nu da?mår motorn bra av det eller är det ingen fara att blanda olika oktan tal? BMW e lag | |
|
Du behöver inte oroa dig för något, din motor fungerar alldeles utmärkt med 95 i tanken. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Varför skulle 95 skada något? På en ferrari kanske ... | |
|
Din motor har knacksensorer, den känner av bensinkvaliteten och ställer in luft/bensinblandningen indivuduellt för varje cyl. Du kan köra med en godtycklig blandning av bensin med oktantal från 91 till 98. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Så om jag förstår rätt så gör det inget att jag tankade i 95 och hade 98 kvar i tanken.Alltså att jag blandat olika oktantal? BMW e lag |
|
|
inga problem att blanda oktantal. motorn är väl specad för att kunan gå på 92-102 oktan eller något liknande. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
bustorp |
Jag skulle vilja spinna vidare på denna tråden med att fråga samma sak fast rörande äldre motorer utan knacksensorer o kattar o skit. Vad kan hända om jag kör en längre period på 95 med min gamla M20B20? Det är ju lättare att fråga först än att tanka o prova. Den skall ju ha 98 enligt boka....... "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
"på 95 med min gamla M20B20" eventuellt så får du ventilmos (tulipanerade ventiltallrikar) eller ihåliga kolvar...... |
|
| cstjava: att blanda oktantal är ingen fara alls, det som händer är att blandningen får oktantal 95,5 eller nått. På bensinmackar blandas 95 och 98 för att få fram 96 (vem nu som tankar det?) | |
bustorp |
Lenmor: Tro dé....... Målar du inte f-n på väggen rejält nu? Förutsatt att den inte spikar, vad kan hända? "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
bustorp kanske jag gör - beror på hur mycket det gasas. oftast klarar sig nog bitarna, utan knackningar/detonationer.... |
|
|
Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Lenmor: Jag gubbkör bara intill mittlinjen så det beror inte på det i s f.....:) Allvarligt talat så har jag lekt färdigt för länge sen, då med trimmade Volvo. Dom gnällde inte om det fattades ett par oktan, bara det fanns bly. Nu är det bara glid..... "Ödmjukhet inför kunskapen" |
bustorp |
Tack Johan, för länken. Duktig man Sölve Ståhl. Köpte en hel del både jobb o delar av honom när jag lekte med Volvo för många år sen. Han kunde (och kan fortfarande) krama ut otroliga effekter ur gamla B20:n utan att de behövde ösvarvas eller gå ojämnt på låga varv. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Jag förstår inte varför det skulle hända något med en äldre motor bara för att man kör den på 95. Vet många som kör jänkare på 95 och detta bekymmer. Och då rör det sig inte om Svensson som har tummen mitt i handen och gubbkör, utan folk som faktiskt dagligen arbetar med dessa bilar. Med vänlig hälsning Magnus Lindberg Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
och detta utan bekymmer skulle det vara. Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Jag tankar 95 i min bil. ------ Länk Länk |
|
|
Ingen fara att ta fel på 95 0ch 98 vore värre om du tog E85 men betydligt billigare per liter! ;) "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Vadå? så ni menar att en M20 motor måste ha 98? Om de är så ni menar så är de bara skisnack... |
|
| Jag kör då min 520i på 95, den funkar bara fint! Varför skulle det vara sämre än 98? Blir lite orolig när ni verkar må psykiskt dåligt av att ha 95 i eran tank =) | |
|
Ju mer oktan desto bättre förbränning! ;) "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.