AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.575

Biltemas gasdämpare till bagageluckan

Sida 2 av 2
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Just ja, jag har köpt klarlack på biltema en gång med, den var grå :)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Mekonomen är inte heller bra. Endast Original är bra nog. Detta är iaf mina erfarenheter på framförallt bromsar. Mekonomens bromsar är definitivt inte bättre än Biltemas. Mekonomens bromsar ska vara av märket Brembo, som ska vara det bästa. Men man funderar ju om det är så... Rostar som gamla järnspikar från början på 1900-talet.

/Per
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Märkligt det där med gasfjädrarna. Köpte till en -90 m5 för snart två år sedan och dom har fungerat super hela tiden. För långa var dom inte heller. Bilen har dessutom en liten vinge och gasfjädrarna klarar den extra vikten förvånanasvärt bra.

För att vara på säkra sidan så kan man ju plocka med sig en av dom gamla in i butiken och jämföra.
Monterade gasfjädrar i backluckan på min 535a idag,köpta i början av Maj på Biltema och det funkar alldeles utmärkt!
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Måste bara få göra ett inlägg i debatten..

För ett antal år sedan så köpte jag en kamrem till en Kadett GSI
2,0 och efter knappt 3000mil så gick den åt H*vete !!
Som tur var så händer det ingenting på dessa motorer när remmen går annars hade det blivit dyrt !! Remmen
gick inte av men det fattades 7-8 "kuggar" som trillat loss..

Jag brydde mig inte om att bråka med dom då men hade
det varit idag hade jag nog rivit ner himmel o jord..

Kan tillägga att jag inte bytte remmen själv utan detta gjordes
på firma med gott rykte..

Mvh Jimmy

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
När det inte är någon vital del så tycker jag det är skit samma om det är biltema (typ gasfjäder till bakluckan). Men när det gäller VIKTIGA delar (som en kamrem) så är det nog dumt att spara in den summan...
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Tacka vet jag BMW original, jag blir så trygg då jag läser stämpeln, Made in Makedonia,med flera lågprisländer:-)

Min bil
Länk
Själv så köpte jag en vattenpump till en 518 E28. Den var totalt felkonstruerad och hade noll passform. Det mesta på Biltema håller lågpriskvalitet. Vi kör inga lågprisbilar direkt. Så det blir ingen mer Biltema för mina BMW i alla fall. Varför chansa när det i sammanhanget skilljer småpengar???

M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
hahaha sicken dispyt ojoj...

var oxå påväg o köpa gasfjädrar till bagageluckan..
men nej när jag märkte att på hälften av dem saknades det fästanordningar och de var olika långa + att i biltemas produktkatalog stod det att det var för bagageluckan och på hyllan med samma nummer stod det att det var till motorhuven...

men har köpt massor med biltema prylar som hållt måttet riktigt bra men jag har även köpt mycket saker som vart ReeeN skit..

le
234
leszek
BMW 535 -88
När man handlar på biltema måste man ju ha med sitt sunda förnuft. Det är inte allt för ovanligt att det ligger brutna förp. el. igentejpade i hyllorna. Folk lämnar ju tillbaka mycket saker.

Köpte bromsklossar till min flickväns Mazda 626 (jag frånsäger mig allt ägandeskap efter flera veckors svetsande). Bromsklossarna hade så dålig passform att det inte gick och sätta ihop oket igen!!! Det är läskigt. SÄKERHET!?!?!

Men sen å andra hand. Om jag kan köpa ett sämskinn (dubbelt så stort) på biltema men ändå 50 spänn billigare så gör man ju det.

1. Apropå OLJA så står det skrivet i en annan tråd att den är tillverkad av Statoil!

2. Backventil i oljefiltret!? Jag har insatsfilter och de är identiska. BMW original samt Biltema. Sen kanske Biltemafiltret släpper igenom mer? Vem vet - men för de pengarana har jag råd att byta filter 5-6 gånger mot Original.

Men anledningen till att jag bara handlar av MECA el. Mekonomen är främsta att man inte enbart vill handla från låglöneländer. Enda anledningen till att Biltema säljer så billigt är att det är tillverkat billigt och uppköpt i stora kvantiteter.
Funderar folk överhuvudtaget över vad som händer med Europa!?!
Snart blir vi utkonkurrerande!!! På ALLA hörn! Vem har en chans mot kina!
Och sen när de blivit tillräckligt starka - konkurrerar de ut BMW och då får vi köpa BMW made in China!?

Förlåt om inlägget blev politiskt - men så tänker jag.
MVH Lech
le
234
leszek
BMW 535 -88
PS: MEKONOMEN + MECA lämnar alltid garanti på grejer som spindel-leder!!! Funkar det inte efter 1,5 år. Bara att skruva loss och hämta en ny!!
Ja
36
Jan-Erik L
e46 318 årsm 2000
e34 520 årsm 1988
e34 525 årsm 1990
Är det verkligen så att Biltemas oljor är tillverkade av Statoil?
le
234
leszek
BMW 535 -88
Folk säger det - men är det någon garanti!
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
leszek
Kolla nästa gång när du köper oljefilter på BMW, dom är rätt duktiga på att nyttja låglöneländer också.
Oljefiltret jag köpte var Made in Makeonia.Det jag köpte på
Auto Ojanperä var Made in Austria.det var billigare också.På nåt sätt kändes det lugnare, kanske är jag fördomsfull:-)

Tyvärr är det nog så att nästa världsmakt vad gäller handel är just Kina vare sej vi vill eller ej.

Min bil
Länk
Hej, jag måste också byta mina dämpare, var det svårt? Måste man ha ett specialverktyg för att kunna byta dem? Det stod så i haynes boken. Tacksam för alla tips. Janne
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Ett litet påpekande angående biltemaskiten, kper ni skit så gå tillbaka med den!
Jag har gått tillbaka och bytt in massor med grejjer som inte funkat eller att jag bara köpt och inte använt. Funkar inte grejjerna har det ALDRIG varit något snack! Pengar i handen direkt, ibland utan uppvisande av kvitto!

Har även fått ut nya 10 års garantivertyg utan kvitto då de gått sönder! plus har gått dit med grejjer jag köpt för ett halvår sedan och det har gått bra att byta in!

Kan tillägga att jag alltid har en trevlig attityd mot personalen när något pajjat, det funkar varje gång! Det är ju inte deras fel att något inte funkar eller?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
janne: om du kan byta vindrutetorkare så kan du byta gasdämpare på e34..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.