AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.897

det ryker ur motorhuven!

hallå.
jag har haft problem med att det luktar bränt när jag har på kupefläkten, har läst mig till rådet att det kan vara ett filter som är smutsigt. nöjd med det har jag haft fläkten avstängd och väntat på tillfälle att laga detta.

idag skulle jag ut och kika, och öppnade motorhuven samtidigt som jag hade nyckeln i tändningsläge. Såg då att det kom rök ur ett för mig obekant område under motorhuven (tummen mitt i handen). Det måste vara detta elfel, eller vad det nu är, som orsakade att det luktade bränt.

Kan nån hjälpa mig att identifiera prylen jag har på följande bilder. Det kom rök under den någonstans ifrån.

hjälp uppskattas.

i övrigt går bilen hur bra som helst, så jag kan inte begripa vad det kan vara.

den första bilden visar prylen, de andra är överblicksbilder för att man ska få en uppfattning var den sitter

Länk
Länk
Länk

ah, sista bilden är den på prylen... fel av mig.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Den prylen på den här bilden Länk är ventilerna till värmepaketet.

De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kolla så att alla kylarslangarna sitter fast och är täta och kör inte med bilen innan du fixat detta, den kan lätt gå varm annars! Det finns också ett mektips om detta, se länk. Trevlig helg!

Länk

/Per
tack för svaren. mecktipset var en bra länk!

jag var inne hos bmw alldeles nyss med bilen och de hjälpte mig att dra ut kontakten, som syns på bilden, för att bli av med rykandet tills jag har möjlighet att få det fixat. :)

skulle tydligen gå på den nätta summan 2600:- för att få det fixat, får se om jag begriper mig på mecktipset så kanske jag kan ordna det själv.

Bilen:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vilken av kontakterna drog de ut? Den tvåpoliga är till cirkulationspumpen, den trepoliga är till värmeventilerna.

Förmodligen får du byta ut det som är trasigt, men det finn nog gott om det på skroten (Samma på E32 & E34).

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
det var kontakten till cirk. pumpen.

Bilen:
Länk
in
438
inkognito
E34 535-92
Min cirkpump pajjade också förra sommaren, så jag slet också bara ut kabeln till den, men måste fixa en ny, värmen i kupén e lite sämre på vintern när man inte kör landsväg typ.
inkog> hade du samma problem att den började ryka?

Bilen:
Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Men... Det finns väl ingen tillsatsvattenpump på en 525i från -90?

/Per
in
438
inkognito
E34 535-92
ne den rök inte utan small säkringen då bilen fått upp lite temp på vattnet, efter att jag hade kopplat ur den, så slapp jag problemet.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
per_j82: Jo, nr 1: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Jag tror inte jag har någon pump på min 525, var det bara modeller med klimatanläggning eller AC som hade denna pump?

/Per
jag har ingen ac, så det stämmer nog inte...

Bilen:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.