AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.719

Ska fixa lackskador

Jo
47
Johnalbin
535i (e34)-88
det jag undrar är om var man kan hitta några bra tipps om hur man går till väga för att få ett så jämt lager som möjligt om det bar hjälper att rubba och polera ner eventuella höjdskillnader?
har letat på fourmen och i tippsen men vill gärna ha mer kött på benen

vad ska man ha för färg?
självklart samma kolör som den på bilen men lacken är från 88 och är förmodligen mkt ljusare än om man sprayar på nytt.
för att man ska få ett OK resultat kan man köpa Biltemas färg i samma kolör?

har letat på fourmen och i tippsen men vill gärna ha mer kött på benen

tack på förhand

bustorp
Vilken färg rör det sig om?
Vad menar du med höjdskillnader? Ska du spraya eller penselmåla?
Stora eller små skador? Var på bilen?

Vad gäller kulör så tycker jag du ska utgå från den färgkoden på den kulören som bilen har. Den kan variera mellan olika fabrikat om du skulle behöva justera. Testa original först t.ex.
Det finns ingen "standard" som säger att det o det märket är ljusare, mörkare, blåare, vitare m.m.

Att justera genom att byta kulör om det gäller spray är inte det lättaste. Då får man blanda o det är ingen lek. Ta ett snack med ett lackproffs som har koll.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Vad du än gör, håll dig borta från biltemas och andra biltillbehörsfirmors färghyllor.
Massproducerad sprayfärger med s.k orginalkulör till bilar innehåller mest lösningsmedel. Det är en otroligt blaskig sörja som kommer ut. Hur försiktigt man än lägger så rinner det bara, och täcker dåligt.
Ska man nödvändigtvis ha sprayfärg, åk till en seriös färghandlare som kan bryta färgen själv och trycka i det i en sprayburk. Det kostar oftast inte så mycket mer än ca 100-150 kr.
Det är värt dom extra pengarna, jag lovar.
Annars finns det ju folk som lackar bilar hela dagarna, kolla gula sidorna under billackering....:))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.