AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.218

någon som vet hur man underhåller suffletten?

sp
10
spaceman
Z3 2.8 -99
520i -95
Någon som vet hur man underhåller suffletten,
finns det något spray eller liknande och hur ofta ska den behandlas?
Är även nyfiken på vad som är extra med american edition på en -99 2.8 roadster
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej,

sufletten rengör du med ett medel som du t.ex. kan köpa på BMW. Det finns även andra som säljer sådana medel och du kan egentligen använda vanligt bilshampo. Det viktigaste är dock att lite då och då använda impregneringsmedel (som du också hittar hos BMW) för sufletten. Medlet gör sufletten vatten- och smutsavvisande samt lättare att rengöra.

Vad jag vet så är det utökat med crom (t.ex. ramen runt vindrutan) på American Edition. Exakt vad det är vet nog Masten, eftersom han har en sådan! :)

/eFx
www.z4.se
sp
10
spaceman
Z3 2.8 -99
520i -95
Tack!
Så man måste inte vara försiktig med att få bilshampo på sufletten när man tvättar bilen utan man kan tvätta hela bilen precis som vanligt?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kul med en till American Edition här! :) Vilket nummer har du? Har du ljusröd eller montrealblå? Jag har en ljusröd, nummer 24. Det som är extra på American Edition är följande:
- Utvändig chromeline (vindruteram och dörrhandtag i krom)
- Invändig chromeline (ringar runt mätarna, ljusomkopplare och dörrhandtag i krom)
- Kromat bagageräcke
- 16"-fälgar, BMW krysseker 42
- M-sportchassi (sänkt 45 mm runt om) inkl. 25% diffbroms
- Sportstolar
- Utökad skinninredning
- M sportratt
- Paneler i valnöt
- Velourmattor
- Sidoairbags
- Blaupunkt San Remo RD168

Kort sagt, nästan allt från tillvalslistan förutom farthållare och färddator. Det fina var att allt detta ingick i bilens nypris 1999, dvs. man behövde inte betala något extra.

Vad gäller suffletten så är det bara att svampa på som på resten av karossen, var dock noga med att aldrig använda avfettningsmedel på den!

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
BMW har ett kit som är utmärkt till att rengöra sufletten med. Det innehåller vanligt bilschampo, suflettrengöring, impregnering samt en rengöringspasta till plastrutan (som faktiskt funkar riktigt bra). Kostar om jag inte minns fel ca: 400 spänn. Klart värt pengarna.

TT
sp
10
spaceman
Z3 2.8 -99
520i -95
Tack för hjälpen, fixade ett BMW kit i Fredags, smidigt med alla frejor i ett paket!

Mitt American edition nummer är 31, också en röd.
köpte den i Februari den hade då endast rullat 1500 mil och var i mycket bra skick endast några små märken från stenskott i huven.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.