AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
864

E23 - vad ska man kolla på ?

Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Hej!

Ska kolla på en 735iA - 85 nu i veckan. Vad bör jag vara särskilt observant på? Några tokdyra prylar som brukar paja på dessa vagnar? Vad bör man ge i runda tal för ett lättare renoveringsobjekt?

Tacksam för alla svar!!!

mvh

Kristian
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tjenare!
Kamaxeln brukar ge upp efter ca 20000mil beroende på dels servicegrad + att en del vagnar hade något för mjukt mtrl i dessa enl hörsägen,Ryker blått?Se till att toppen är renoverad.Då bör även kamaxeln vara bytt iofs.Se till att oljetryckslampan slocknar direkt vid start osv.
Rosten?
Växlar automaten som den ska?Oljenivån måste vara ok o inte lukta bränt.Vad gäller prisbilden på renoveringsobjekt så skulle jag inte ge mycket mer än 5000.Det beror naturligtvis på hur mycket som måste göras men ungefär den summan är realistiskt enl mig.
Lite tips iaf.
Mvh Janne.
BMW-Yoda
Halloj. Oljelampan tar några sekunder på sig att slockna på de stora sexorna. Detta är ganska normalt då oljan har lång väg till kontakten. Detta kan även bero på dålig kontakt. Dålig oljepump är inte vanligt på M-30 motorn. Tokdyra prylar: Stötdämpare, fjädrar, automat. Lyssna på kammen, kolla automaten. Annars en klockren glidarvagn med prestanda. Otroligt vacker både fram och bak. Just det värme paketet brukar leva sitt eget liv på många ex. Men det problemet är ju marginellt. Ett lättare renoveringsobjekt? Hur mycket rost? Misskötta ex brukar ha MYCKET rost medans välskötta verkar ha mindre. Beroende på rost 5000 och uppåt. Du kan ju räkna med att med E-23 är det definitivt köparens marknad. Om det inte är en 745 vill säga.

BMW-Yoda
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
1. Kylsystemet (fläktkopplingen är ofta slut, särskilt på lättare renovringsobjekt... inte så blodigt att fixa, men irriterande). Har även varit med om läckande kylare.
2. Olja och kam är redan nämnt, likaså automaten (ska växla mjukt och fint, näst intill omärkligt, om den är i bra skick)
3. El... du kan vara nästan säker på att det finns rejäla krypströmmar som ganska snabbt drar ur batteriet och kan vara knepiga att få bukt med. Detta är ju inte så enkelt att kontrollera... men fråga i alla fall om han vet att någon micklat med elen.
4. Rost... precis som Yoda säger, finns det rost, så verkar det finnas överallt. Exemplar med mindre rost verkar klara sig bättre. Förmodligen beror detta på de första ägarna, har dom skött bilen, rostskyddsbehandlat och liknande så klarar de sig helt ok...
5. Tokdyra prylar... generator, plåt, automatlåda... klimatanläggning om sådan finns. All el!!! Felsökning och styrboxar kostar skjortan! Däremot tycker jag att ex. dämpare och fjädrar är hyggligt prissatta om man handlar på ex. Mekonomen. Dock inte nivåreglerade saker... det får man bortse ifrån när man köper nytt.
6. Priset.... ja, jag köpte en 745:a för 10000:- med mycket lite rost, dåliga dämpare, dålig kylare... men i övrigt i gott skick. 5000:- är nog lite lågt om bilen är fin... men låt säga mellan 5000-10000:-.

Det är det lät värt, det är ju världens bästa bil ju!! :)

Lycka till!

Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar!
BMW-Yoda
Mycket bra kompletterande beskrivning. Jag gillar inte tangentbord. Däremot har jag inte haft samma erfarenhet med elfel. Har dock upplevt glappande färddator.

BMW-Yoda
To
49
Tomas Nilsson
530iA Touring -94
Kolla så att startmotorn "får tag" i kransen på svänghjulet vid start. Uppkommer vid kyla, svårt att kolla på sommaren. Detta fel hade jag på två BMW med denna sexa. Startmotern kan låta lite skumt, lite metalliskt, vet ej om det är normalt eller inte.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hur gick det, blev det affär på bilen eller?

Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.