AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
532

Avaktivera Strålkastarrengöring 540

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Hopp. Jag har funderat på att lackförsegla min 540 e39 -2002. Till saken hör att jag är synerligen trött på alla moln från strålkastarrengörigen, som öser ner över min nytvättade pärla. Det är väldigt sällan jag kommer ihåg att slå av ljuset för att slippa detta.

Har någon några tips på hur man kan avaktivera denna funktion? Har förstått att man kan koppla ur pumpen bakom höger framskärm men skulle vilja ha nåt mer smidigt. Kan man koppla på en strömbrytare till just denna pump som kan kopplas av/till från t.ex. motorrumet? Har läst att man kan ta bort en säkring också (låter smidigt) men bryter inte det även fuktionen till vindrutespolningen? Var sitter/heter denna säkring? Vad säger SBP om strålkastarrengöringen inte är inkopplad, blir man underkänd? Har förstått att denna funktion är standard på alla bilar med Xenon ljus.

Råd/Tips m.m. Allt är välkommet:)

Vh/ Kermit (som vill ha sin motorhuv blank och torr:)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det där är ett dilemma som var ännu värre på min 528 som hade en annan programering på halvljusautomatiken så det inte gick att stänga av ljusen, men på 540 går det att stänga av dom även med bilen igång, och jag åker oftast med park-dimljus, och skulle jag behöva spola på dagtid så knäpper jag av ljuset innan och då spolar det inte på ljusen :)
Men problemet kvarstår ju i mörkret, så fundering har funnits på att sätta en strömbrytare till pumpen till ljusen under huven och bara använda dom när det verkligen behövs, säkringsbortagning funkar inte har jag för jag konstaterad tidigare eftersom det är flera funktioner inblandade på samma säkring.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso: Misstänkte det där med säkringen, men skönt att få det bekräftat. Man vill ju ogärna mixtra med dessa på en bil fullproppad med elektronik. Jag kör alltid med park-dimljus på dagen numera (när jag fick reda på vad xenonlampor kostar att byta:) på kvällen däremot är xenon oslagbart. En strömbrytare låter som en idé värd att gå vidare med. Borde väl kunna funka att sätta den mellan stömmen till pumpen och själva pumpen eller?

Vh/Kermit.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nått åt det hållet borde ju funka tycker jag.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.